طلای سیاه بلوچستان ارسال خرمای رایگان به استانهای مسلمانان نشین چین

به دلیل نبود صنایع بسته بندی همواره خرمای سیستان و بلوچستان به برند سایر کشور ها و شهرها توزیع می شود.!؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، استان سیستان وبلوچستان از جمله استان های تولیدی کننده خرما در کشور است که لقب اولین تولید کننده خرما در کشور را نیز به خود اختصاص داده است. 54هزار هکتار از باغات استان به سطح زیر کشت خرما اختصاص یافته است که سالانه 217 هزار تن خرما در استان تولید می‌شود.
بیشترین میزان خرما تولیدی استان در جنوب استان می باشد؛ شامل 40 نوع خرمای مختلف است که مشهورترین و 80 درصد آن “خرمای مضافتی” می باشد و بیشترین تقاضای داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.
علی ای حال به دلیل نبود صنایع بسته بندی همواره خرمای سیستان و بلوچستان به برند سایر کشور ها و شهرها توزیع می شود.
در این میان کشورهای اسلامی به‌ویژه در ماه رمضان مهم‌ترین متقاضی خرما استان هستند، که این روز ها آمریکای شمالی ، اروپا ، مالزی، روسیه، هند و چین نیز به متقاضیان خرما افزوده شده اند.
خرمای ماه رمضان تأمین است
محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای کشور با بیان اینکه ذخیره‌سازی و توزیع خرمای ماه مبارک رمضان هر ساله توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، گفته بود که: سردخانه‌ها مملو از خرما است و مشکلی برای تأمین این محصول در ماه مبارک رمضان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه میزان تولید خرمای کشور به طور متوسط سالانه حدود یک میلیون تن است، افزود: استان‌های تولید کننده این محصول فارس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است.
رئیس انجمن ملی خرمای کشور افزود: سالانه حدود 15 تا 22 درصد خرما به آمریکای شمالی و اروپا و بخش عمده‌ای به مالزی، روسیه، هند و چین صادر می شود.
رشید فرخی بیان داشت: چین به تازگی به جمع مشتریان خرمای ایران پیوسته است و با اقداماتی که برای معرفی این محصول در این کشور انجام می‌شود امیدواریم صادرات خرما به این کشور افزایش یابد.
ارسال خرمای رایگان به استان‌های مسلمان نشین چین
وی افزود: در 3 سال گذشته هر سال در ماه رمضان چند کانتینر خرما به صورت هدیه به استان‌های مسلمان نشین چین ارسال می‌شود تا بدین ترتیب مردم این کشور با خرمای ایران آشنا شوند.
رشید فرخی بیان داشت: کشور چین برای واردات میوه و تره‌بار به کشورش مقررات خاصی دارد که با رایزنی‌های انجام شده با مسئولان این کشور، تلاش داریم تا این مقررات تسهیل شود.
رئیس انجمن ملی خرمای کشور، گفت: ارز آوری حاصل از صادرات خرما برای کشور حدود 300 میلیون دلار است که تلاش می‌کنیم تا در 4 سال آینده این رقم را به 500 میلیون دلار افزایش دهیم.
صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری خرما
وی در مورد بازار خرما در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: بازار این محصول براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.
رشید فرخی با بیان اینکه کار ذخیره‌سازی و توزیع خرما برای ایام ماه مبارک رمضان بر عهده بخش خصوصی است، گفت: امسال هم سردخانه‌ها مملو از خرما است و هیچ مشکلی برای تأمین خرمای مورد نیاز مردم در این ایام وجود ندارد.
رئیس انجمن ملی خرمای کشور بیان داشت: حدود 40 درصد از خرمای تولیدی کشور در ماه رمضان به مصرف می‌رسد.
وی گفت: خرمای مضافتی بیشترین تقاضا را در ماه رمضان دارد و قیمت هر کیلوگرم از این محصول در حال حاضر در عمده‌فروشی‌ها بین 4 هزار تا 4 هزار و 500 تومان است.
ذخیره‌سازی ۴۵ هزار تن خرما برای بازار ماه رمضان
مدیرکل میوه های گرمسیری با بیان اینکه خرمای بازار ماه رمضان تامین است گفت: برای تامین افزایش مصرف این ایام ۴۰ تا ۴۵ هزار تن خرما ذخیره شده است.
حسن پور درمصاحبه با اشاره به اینکه 30 تا 35 هزار تن از خرمای ذخیره سازی شده در سردخانه های استان های تهران، تبریز و مشهد است ، افزود : با وجود ذخیره سازی مناسب در ماه مبارک رمضان نباید هیچ افزایش قیمتی در بازار خرما داشته باشیم.
وی از سازمان های نظارتی خواست بازار خرما را مدیریت کنند و تحلیل دقیقی از قیمت خرما ارائه دهند.
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری گفت : باغدار ، خرمای بسته بندی شده را با قیمت هر کیلوگرم 3 هزار تا 3500 تومان می فروشد که اختلاف زیادی با قیمت عرضه این محصول در بازار دارد.
حسن پور افزود : به طور معمول اختلاف قیمت تولید تا عرضه محصول نباید بیشتر از 30 درصد باشد اما شاهدیم که خرما کیلویی 10 تا 11 هزار تومان به مصرف کننده فروخته می شود.
وی گفت : محصول خرمای ایران بازار صادراتی خوبی دارد و حدود 17 درصد از تولیدات معادل 170 هزار تن صادر شده است

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا