عدم امنیت شغلی یک فعال زن بلوچ به دلیل انجام کار های صنفی

«تیرماه امسال بود که با نامه‌ای فرمانداری ایرانشهر برای یافتن کار به شهرداری بزمان مراجعه کردم اما بعد از گذشت ۳۹ روز کار در بخش اداری بدون هیچ دلیل مشخصی از ادامه حضور من در شهرداری جلوگیری به‌عمل آمد و در نتیجه بازهم بیکار شدم».

یک کارگر زن مدعی است که به دلیل انجام فعالیت های صنفی کارگری در منطقه بلوچستان، تا کنون چندین بار بیکار و یا مجبور به ترک کار اجباری شده است.

«حوا نارویی» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: آخرین بار تیرماه امسال بود که با نامه‌ای فرمانداری ایرانشهر برای یافتن کار به شهرداری «بزمان» (یکی از شهرهای بلوچستان) مراجعه کردم اما بعد از گذشت ۳۹ روز کار در بخش اداری بدون هیچ دلیل مشخصی از ادامه حضور من در شهرداری جلوگیری به‌عمل آمد و در نتیجه بازهم بیکار شدم.

وی ‌که سابقه نامزد شدن در انتخابات شهرداری‌ بزمان را در کارنامه خود دارد، می‌گوید: مسئولان شهرداری دلیل اخراج مرا سابقه فعالیت‌های صنفی و پی‌گیری مطالبات زنان بلوچ در استان مطرح کرده‌اند.

وی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی حقوق نیز هست، در خصوص فهرست اسامی سازمان‌هایی که در آزمون استخدامی آن‌ها پذیرفته شده اما در مصاحبه آن رد شده است، گفت: آزمون وکالت دادگستری سال ۸۷- ۸۸ و کتابخانه عمومی ایرانشهر از این جمله است.

نارویی با یادآوری اینکه تا پیش از این در ادارات دیگری مشغول به کار بوده اما بعد از مدتی مجبور به استعفا یا از کار برکنار شده است، اظهار داشت: افزود از سال ۸۹ تا ۹۰ در شهرداری شاغل بودم اما بعد از تعویض شهردار و با وجود داشتن قرارداد معین و بیمه بیکار شدم، همچنین زمانی نیز به واسطه اشتغال در کارخانه‌های ایران کولا‌ و تولیدی نان تاپ به‌عنوان سرپرست کارگران بودم که در نهایت با فشار کارفرما مجبور به استعفا و ترک کار شدم.

نارویی در ادامه گفت: وقتی برای اشتغال در بخش دولتی با شکست مواجه شد با مشارکت دیگر بانوان بلوچستان در خانه کشاورز ایرانشهر اقدام به تاسیس شرکت تعاونی زنان بلوچ کردیم که متاسفانه به دلیل عدم حمایت، خشکسالی و نداشتن سرمایه نیز تعاونی شکل نگرفت.

این کنشگر زنان بلوچستان فعالیت‌های صنفی، اجتماعی و حقوقی مردم بلوچستان عامل بازدارنده استخدامی و بهانه‌ کارفرمایان برای جلوگیری از اشتغال خود می‌داند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا