فاجعه‌ی بی‌آبی در یک قدمی کشور

وزارت نیرو اعلام کرد که امسال، استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در رده مناطق مواجه با کمبود آب قرار گرفته‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، امسال هفت استان با کمبود شدید آب روبرو خواهند شد. بر پایه‌ی همین گزارش نیز، ۱۳ استان کشور در دسته مناطق دارای «تنش آبی شدید» قرار دارند.

امسال، استان‌های اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و همدان جزو همین ۱۳ استان دارای «تنش آبی شدید» تقسیم‌بندی شده‌اند.

در سال ۹۴، ۱۱ استان کشور، شامل آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و مازندران در دسته مناطق درگیر با «تنش آبی» گزارش شده‌اند. لازم به ذکر است که در گذشته، استان‌های گیلان و مازندران جزو مناطق پر آب کشور به حساب می‌آمده‌اند.

فاجعه پشت در تهران است

با بروز نشانه‌های کم آبی در سدهای اطراف پایتخت، به‌نظر می‌رسد وزارت نیرو برای تامین آب شهروندان در تابستان با مشکلات زیادی روبرو شود. بر اساس گزارش‌ها، مجموع حجم مخازن پنج سد طالقان، کرج، لتيان، لار و ماملو که تامين کننده آب تهران هستند يک ميليارد و ۹۳۰ ميليون مترمکعب است که در حال حاضر تنها ۳۹۵ ميليون مترمکعب از حجم اين سدها از آب پر است. به این ترتیب، تنها۲۰ درصد از حجم سدهای تهران از آب پر است. با افزایش گرما و تابش خورشید نیز، میزان تبخیر در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت و بخشی از منابع آب خوردن شهروندان تهرانی عملا در دسترس نخواهد بود.

برنامه‌ای برای مهار سیلاب‌های فصلی وجود ندارد
با وجود ۴۲ میلیون هکتار آبرفت درشت‌دانه در ایران که قابلیت ذخیره آب را دارد، وزارت‌خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی، برنامه‌ای برای مهار سیلاب‌های فصلی ارائه نکرده‌اند. برنامه‌ریزی روی همین سیلاب‌ها می‌توانست در بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در نقاط بسیاری از کشور موثر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا