فیگارو: سوریه به گورستانی برای پاسداران ایرانی تبدیل شده است

این یادداشت به نقل از جوانی افزوده است: «برای حفظ احترام سوری‌ها، ایرانی‌ها واژه «توصیه کردن» و مشاوره را به کار می‌بندند که در عین حال می‌تواند در زبان فارسی معنای «دستور دادن» نیز پیدا کند. ایرانیان هم اکنون در همه جا و به ویژه در اتاق‌های فرماندهی همراه با سوری‌ها حضور دارند.»
وزنامه فیگارو در مقاله‌ای نوشته است که شمار قربانیان ایرانی در سوریه هر روز بیشتر می‌شود و تنها در ماه اکتبر بین ۳۰ تا ۴۰ تن در سوریه کشته شده‌اند که ۱۴ تن آن‌ها را درجه داران تشکیل می‌دهند.
به گزارش رادیو فرانسه به نقل از فیگارو، شمار این افراد در آغاز سال و پس از سه سال حضور درکنار نیروهای کشور متحد خود سوریه، ۲۰۰ تن بود. اما به گفته یک دیپلمات در تهران، در حالی که در گذشته تنها مشاوران هدف قرار می‌گرفتند، امروز کسانی جان خود را از دست دادند که بیشتر در عملیات شرکت داشتند و درجه آن‌ها بالابود.
فیگارو ادامه داده است: «ایران هم دیگر قربانیان خود را پنهان نمی‌کند و حتا خبر مرگ ژنرال حسین همدانی، یکی از مقامات بلند پایه ایرانی، در ماه سپتامبر، در نزدیکی حلب، را منتشر کرد واز وی بزرگداشت به عمل اورد. حسین همدانی که در خط مقدم سرکوب تظاهرکنندگان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ و مسئول عملیات پنهانی در کنگو در اواسط سال ۱۹۹۰ بود، یکی از همکاران نزدیک ژنرال «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروهای القدس، بازوی نظامی ایران بیرون از این کشور به شمار می‌آمد که قربانیان سوریه اعضایش بودند.»
بنا بر این یادداشت: «از این رو، او به یکی از مهم‌ترین هدف‌های نیروهای ضد بشار تبدیل شده بود و درسال ۲۰۱۲ نیز این نیرو‌ها به روی آپارتمانی که او با همسر وفرزندانش در آن می‌زیست آتش گشودند. به گفته یکی از هم رزمانش، اسماعیل کوثری، از جمله دستاورد‌های او در سوریه، بر پا نهادن ارتش خلقی «الجیش الشعابی» و نیروهای دفاع ملی بود تا این‌ها به کمک ارتش بشار اسد بشتابند که نمی‌توانست در برابر دشمن ایستادگی و مبارزه کند.»
فیگارو به حضور شبه‌نظامیان شیعه‌های سازماندهی شده از سوی ایران در جنگ سوریه نیز اشاره کرده و نوشته است: «در بهار گذشته نیز، دو جوخه از شیعیان افغان و پاکستانی به جنوب سوریه در مرز این کشور با اسرائیل فرستاده شدند که دلش نمی‌خواست گروه‌های مخالفان یک منطقه حائل در بلندی‌های جولان، یعنی منطقه اشغالی توسط این کشور، به وجود آورند.»
بنا بر این یادداشت، هم زمان «ولید جمبلاط»، رهبر «دروزی»‌های لبنان، بسیار از حضور مشاوران ایرانی و آموزش دادن به داوطلبان دروزی برای پاسداری از منطقه «سویدا» خشمگین شده بود. در آنجا نیز شماری به خاک افتادند که در میان آن‌ها علیرضا توسلی، یک افغان ساکن ایران، دیده می‌شد که فرماندهی جوخه «فاطمیون» را بر عهده داش
فیگارو افزوده است: «در حالی که نیروهای روسی از یک ماه و نیم پیش مواضع داعش را بمباران می‌کنند، ایرانیان، در کنار سربازان سوری، نفرات حزب الله و شبه نظامیان دیگر، بر روی زمین می‌جنگند. همچنین به گفته «عبداله گنجی»، سر دبیر روزنامه جوان، ارگان سپاه پاسداران، از آغاز عملیات روسیه در سوریه ایران به حضور خود در این کشور افزوده است. وزارت دفاع آمریکا از حضور ۲۰۰۰ نفر خبر می‌دهد اما پاره‌ای این برآورد را کمتر از واقعیت می‌دانند. »
این یادداشت به نقل از جوانی افزوده است: «برای حفظ احترام سوری‌ها، ایرانی‌ها واژه «توصیه کردن» و مشاوره را به کار می‌بندند که در عین حال می‌تواند در زبان فارسی معنای «دستور دادن» نیز پیدا کند. ایرانیان هم اکنون در همه جا و به ویژه در اتاق‌های فرماندهی همراه با سوری‌ها حضور دارند.»
به نوشته فیگارو این حضور می‌تواند، همچون در عراق، در جریان بر پا نهادن یک ائتلاف واحد، که «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری فرانسه به شدت خواستارش است، مشکل ساز شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا