محبت پیشکش، لطفاً اشتباهی ما را نکشید!

در درگیری نیروی انتظامی با یک فرد به اصطلاح رژیم سابقه‌دار در ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان هم فرد یادشده کشته شد و هم یک پدر و پسر بی‌گناه بلوچ.

محمد نعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفته این درگیری صبح جمعه هفتم مهرماه صورت گرفته و فردی که تحت تعقیب نیروی انتظامی بود و پرونده مشخصی داشته، کشته شده است.

اما در اثر بی‎دقتی نیروی انتظامی در این عملیات یک کودک و پدر خانواده نیز گلوله خوردند و جان باختند.

این نماینده با انتقاد شدید از نیروی انتظامی گفته «در منزل فرد شرور زن و کودکی و اهالی خانه حضور داشتند و باید نیروی انتظامی به نحوی عمل می‌کرد که آسیبی به سایر اهالی خانواده وارد نمی‌شد در واقع انجام چنین عملیات‌هایی باید با برنامه‌ریزی منسجم و اصولی انجام شود».

کمتر از دو هفته پیش از حادثه، روز ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ علی خامنه‎ای در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی به آنها گفت: «آنچه مهم است استمداد از خداوند متعال و حفظ رابطه‌ی با خدای متعال است.

آنچه در درجه‌ی بعد مهم است ارتباط صمیمانه‌ی با مردم است؛ اقتدار را همراه کنید با محبت و صمیمیت نسبت به مردم […] و بالاخره آنچه مهم است جرئت و گستاخیِ لازم در اجرای قانون است؛ آنجایی که قانون هست، ملاحظه‌ی هیچ‌کس را نکنید؛ با جرئت وارد بشوید، با دلیری وارد بشوید، وظیفه‌ای را که قانون بر عهده‌ی شما گذاشته است انجام بدهید.

از قانون تخطّی نباید کرد، در اجرای قانون هم هرگز تأمّل و تردید نباید ورزید».

حسین اشتری، رییس پلیس جمهوری اسلامی ایران مدعی است، نیروی انتظامی برای مقابله با هر تهدیدی از آمادگی کامل برخوردار است.

به توصیه‏ رهبر جمهوری اسلامی، پلیس باید همزمان با اقتدار و قانون‌مندی با محبت و صمیمت با مردم رفتار کند و فرماندهان پلیس هم معتقدند نیروی تحت امر آنها از آمادگی و توان لازم برخوردار است، اما آمار چه می‌گوید؟

۵ آبان سال ۱۳۹۴ ماموران نیروی انتظامی سبزوار که در تعقیب قاتلان فراری به تهران آمده بودند یک اتومبیل را اشتباهی به رگبار بستند که دو شهروند کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

۲۱ بهمن سال ۱۳۹۵ یک جوان موتور سوار در شادگان بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد. حسن ابوغبیش نام این جوان بود که در بازار مشغول خرید بود و در جریان تعقیب و گریز دو موتورسوار و تیراندازی پلیس به سوی آنها، بر اثر شلیک اشتباه جان باخت.

۱۲ اسفند سال ۱۳۹۵ ماموران نیروی انتظامی در بلوچستان اقدام به تیراندازی به سمت شهروندان بلوچ کردند که دو دانشجو خاشی تیر خوردند و سه نفر دیگر زیر ضربات مشت و لگد زخمی شدند.

۲۴ تیر ۱۳۹۶ در جریان تیراندازی پلیس با اسلحه کلاشنیکف از فاصله نزدیک در مترو تهران، اصغر نحوی‌پور جان خود را از دست داد.

اینها تنها بخشی از آمار تیراندازی‌های اشتباه نیروی انتظامی به شهروندان در نقاط مختلف ایران است که چندین مصدوم و کشته بر جای گذاشته است. آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

اوضاع در این سال‌ها آنقدر بحرانی بوده که سردار محمدتقی عصار، معاون پیشین آموزش نیروی انتظامی لب به اعتراف گشوده و گفته بود «نیروی انتظامی به دنبال تقویت و گسترش ورزش تیراندازی در میان کارکنان است تا تیراندازی اشتباه مأموران پلیس به حداقل برسد».

یکی دیگر از اشتباهات نیروی انتظامی در ایران ورود اشتباه به منازل و ضرب و شتم افرادی است که به اشتباه شناسایی و دستگیر می شوند!

به رگبار بستن با چشمان بسته عادت بسیاری از افسران و درجه‎داران نیروی انتظامی است.

ده‌ها پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح باز است که مربوط به تیراندازی‌های اشتباه ماموران نیروی انتظامی به شهروندان بی‌گناه است.

پرونده بلاتکلیف «آوین عثمانی» دختر ۱۸ ساله‏ کُرد اهل بانه که بی گناه توسط نیروی انتظامی کشته شد از سه سال پیش هنوز در جریان است.

۱۷ آبان سال ۱۳۹۲ احسان پیام، در اتومبیل خود در ایست بازرسی نیروی انتظامی نزدیک پاوه بی‌گناه به رگبار بسته و کشته شد و پرونده‎ی رسیدگی به وضعیت او سال‌ها مسکوت مانده بود.

ضعف پرسنل نیروی انتظامی در تیراندازی و اینکه در لحظات پراسترس تصمیم‌گیری درست ندارند، همه مربوط به ضعف همه جانبه سیستم آموزشی آنهاست.

سردار احمدی مقدم، فرمانده پیشین پلیس ایران ۱۵ مهر ماه سال ۱۳۹۳ مدعی شده بود «اولویت اصلی نیروی انتظامی کاهش تخلفات‌ مأموران است».

کمتر از دو سال بعد خود او به علت تخلفات گسترده مالی و اختلاس برکنار و دستگیر شد. سردار رضا زارعی، رییس پلیس استان تهران نیز پیش از او به اتهام فساد اخلاقی برکنار و بازداشت شده بود.

به این مسائل باید توهین‌ها و فحاشی‌های نیروی انتظامی به مردم را هم اضافه کرد. اخراج ۱۵۰۰ نفر از پرسنل انتظامی به دلیل فحاشی به مردم آمار گویایی است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا