مردم بلوچستان از سوء تغذیه و کم خونی رنج می برد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان جوان ترین استان کشور مبتلا به سوء تغذیه و کم خونی است.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از مهر سید مهدی طباطبایی گفت: متاسفانه شاخص‌های سوء تغذیه در سیستان و بلوچستان دو برابر استان‌های کشور است و دسترسی به غذای سالم مورد نیاز در استان برای همگان به ویژه زنان باردار و کودکان امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به این ‌که ۲۰ درصد کودکان زیر پنج سال در سیستان و بلوچستان دچار سوء تغذیه هستند و به عارضه‌‌های لاغری، کم وزنی و کوتاه قدی دچار شده‌اند گفت: متاسفانه از نظر امنیت غذایی در مرز هشدار قرار داریم.
وی میزان شیوع کم‌خونی در تمام گروه‌های سنی در سیستان و بلوچستان را دو برابر شاخص‌های کشوری عنوان کرد و افزود: شاخص نرخ کم‌خونی در کشور به میزان ۲۰ و هفت دهم است در حالی که این شاخص در سیستان و بلوچستان ۲ برابر میانگین کشوری و به میزان ۴۱ و هفت دهم می رسد.
وی اظهار داشت: کمبودهای ناشی از تغذیه و همچنین بارداری به فاصله کمتر از سه سال و در سنین پایین موجب شده بانوان این استان دارای زایمان‌های پرخطر باشند و به همین دلیل آمار مرگ و میر مادران نسبت به شاخص‌های استاندارد بیشتر است.
طباطبایی گفت: شاخص جمعیت سرباری یعنی جمعیتی که بالای ۶۵ سال و یا پایین ۱۵ سال سن دارد در کشور حدود ۴۶ و هفت دهم است اما این آمار در سیستان و بلوچستان بالای ۷۵ است و لذا این شرایط با توجه به اختلاف با میانگین نرخ کشوری، نیازها و تمهیدات خاصی طلب می کند.
وی تأکید کرد: تغذیه نامناسب یکی از مشکلاتی است که در استان با شرایط اقتصادی مردم گره خورده است و برای خروج از این شرایط بحرانی باید زمینه دسترسی خانواده‌ها به غذای سالم و ریزمغذی‌ها را افزایش داد.
وی با اشاره به اینکه در بحث سوء تغذیه وضعیت مطلوبی نداریم ادامه داد: با وجود مشکلات مطروحه استان سیستان وبلوچستان بالاترین نرخ باروری در کشور را دارد و با وجود اینکه شاخص رشد طبیعی جمعیت در کشور یک و ۴۸ صدم است اما در این استان و شهر هایی هم چون مهرستان به ۳ و پنجاه و پنج صدم می رسد.
طباطبایی با تاکید بر این موضوع که کیفیت جمعیت و سلامت مادران و کودکان در جامعه بسیار دارای اهمیت است ادامه داد: طی ۵ سال اخیر حدود ۷۰ درصد مرگ و میر مادران در استان به‌علت فاصله بارداری کمتر از سه سال بوده است و همچنین یک چهارم مرگ مادران باردار به علت بارداری پرخطر بوده است بدان معنا که سن مادر زیر ۱۸ سال و یا بالاتر از سن طبیعی زایمان بوده است.
وی بیان داشت: سلامت ابعاد متعددی از جمله بعد جسمانی و روانی و اجتماعی را شامل می شود و لذا ما نباید سلامت باروری را معطوف به مقطع خاصی بدانیم زیرا سلامت باروری قبل از انعقاد نطفه شروع می‌شود.
وی اظهار داشت: مراکز بهداشتی و درمانی استان در برخی حوزه ها با کمبود نیرو مواجه است به طور مثال در زمینه بهورز زن ۳۲ درصد و در بخش مامایی نیز ۴۱ درصد چارت سازمانی استان خالی است.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان در کشور است یادآور شد: برای تأمین سلامت، رفاه و اشتغال این جمعیت جوان مولد، نیاز به برنامه ای منسج و با مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی است.
وی تاکید کرد: در این راستا و برای حفظ این جامعه جوان نمی توان تمامی انتظارات را از دانشگاه علوم پزشکی و تنها در حوزه بهداشت و درمان جستجو کرد بلکه همه نهادها باید به موازات یکدیگر برای ارتقای شاخص‌های سلامت استان مشارکت کنند.
وی با اشاره به موفقیت های این دانشگاه در مهار و کنترل برخی بیماری ها از جمله مالاریا در استان گفت: تلاش های کادر بهداشتی و درمانی موجب شده تا آمار مبتلایان به مالاریا در استان که پیش از این بالغ بر ۷۰ هزار نفر بود در حال حاضر به کمتر از هزار نفر برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا