مشاركت اقليت هاى ايران در هشتمين اجلاس اقليتهاى سازمان ملل

نمایندگان اقلیت های قومی و دینی ایران در دوره هشتم کارگروه حقوق اقلیت های سازمان ملل حضور یافتند.

در این اجلاس دو روزه « جابر احمد» عضو سازمان حقوق بشر اهواز و مدیر مرکز مطالعات اهواز درباره ظلم و ستمی که بر علیه مردم عرب اهواز اعمال می شود، سخنرانی کرد.

او در این دوره از اجلاس که موضوع آن ” بررسی رفتارهای قوه قضائیه و پلیس بر علیه اقلیت ها” بود، به همکاری سیستم قضایی ایران با پلیس و دستگاه های امنیتی در سرکوب اقليت عرب اهواز اشاره کرد و گفت: ملت عرب اهواز در ایران با پاکسازی قومی سیستماتیک مواجه است. این روند پاکسازی قومی که از سوی جمهوری اسلامی در حال پیگیری است، از زمان براندازی «شیخ خزعل» آخرین حاکم عربی منطقه در 1925 توسط پهلوی اول، تا به امروز و به شکل مستمر در حال انجام بوده است.

وى در ادامه با اشاره به اینکه جزو افرادی بوده است که پس از پیروزی انقلاب ایران و در سال 1979 برای پیگیری مطالبات ملت عرب برای خودمختاری مناطق عربی (عربستان، اهواز) به دیدار حکومت موقت ایران رفته است، گفت: در مطالبات ما بندی وجود داشت که خواستار تشکیل محاکم و دادگاه هایی عربی، برای حل مشکلات مردم منطقه بود.

مدیر مرکز مطالعات اهواز در ادامه خواستار فشار سازمان ملل متحد بر ایران برای توقف این روند پاکسازی قومی سیستماتیک شد. او همچنین گفت: امکان داشتن مترجم برای متهمان عربی که فارسی نمی دانند، در دادگاه ها می تواند به هر چه شفاف تر و عادلانه تر شدن روند رسیدگی به پرونده ها کمک کند. جلوگیری از به کار بردن خشونت بی حد و حصر در برابر تظاهرات و اعتراضات مسالمت آمیز مردم نیز از دیگر خواسته های این سخنران هشتمین اجلاس سازمان حقوق بشر در ژنو بود.

در ادامه این اجلاس «شاهین خیاوی» نماینده انجمن دفاع از حقوق بشر آذربايجانى ها در ایران (اهراز) سخنرانی کرد و گفت: ایران در روزهای گذشته بیش از 150 نفر از شهروندان ترک را در پی دلیل اعتراضات مردمی بر علیه توهین قومی تلویزیون رسمی ایران به ترک ها، بازداشت کرد.

نماینده سازمان حقوق بشر كردستان ایران، «تمیمور الیاسی» به ظلم و ستم و تبعیضی که بر علیه اقلیت ملت کرد روا داشته می شود، اشاره کرد و گفت: اعدام کنشگران اهل سنت و عدم برخورداری ملت کرد از ابتدایی ترین حقوق خود نمونه ای از این سیاست های تبعیض آمیز است.

لازم به ذکر است براساس بیانیه ای در وبگاه سازمان ملل متحد، قرار گرفته است، هشتمین اجلاس سازمان ملل متحد درباره اقلیت ها، صدای اقلیت های مختلف جهان را به گوش جهانیان می رساند.

ریاست این اجلاس را «جاشوا کاستلینو» کارشناس و متخصص حقوق اقلیت ها بر عهده داشت و «ریتا آیزاک» نماینده ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق اقلیت ها این اجلاس را اداره کرد.

در بیانیه این اجلاس آمده است: که امسال بیش از 500 نفر از سرتاسر جهان برای بررسی و گفتگو درباره موضوعات جهانی مختلف و با اهمیت در این اجلاس شرک کردند از جمله موضوعات می توان به مسائل مرتبط با رفتار سیستم های قضایی درباره اقلیت ها در موضوعات عدالت جنایی و همچنین ارائه پیشنهادات و راهکارها برای حفظ و حمایت حقوق اقلیت ها، مبارزه با تبعیض بر علیه اقلیت ها اشاره کرد. این پیشنهادات و راهکارها در اجلاس سازمان حقوق بشر ملل متحد که در ماه مارس سال آینده برگزار می شود، ارائه خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا