مشاور روحانی در امور اقليت‌های قومی و دینی به وجود تبعیض در ایران اعتراف کرد

مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیت‌های قومی و دینی روز شنبه 7 آوریل در مصاحبه با روزنامه شرق گفته است که “حس تبعیض و حس تحقیر در بین همه اقلیت‌های ایران هنوز از بین نرفته” است.

یونسی با اشاره به برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی کشور به ویژه مسائل مربوط به اقلیت‌های قومی و دینی گفت، حس تبعیض و تحقیر همچنان بعد از 4 دهه هنوز هم در میان اقلیت‌های دینی و قومی وجود دارد. به ویژه سنی‌های کشور به‌رغم وعده‌هایی که روحانی، رئیس جمهوری داده بود موفق نشدند در سرنوشت سیاسی کشور دخیل شوند.

یونسی گفت:«ما باید به صورت نمایان از فرهیختگان بلوچ، کُرد، عرب، ترکمن و از فرهیختگان اهل سنت در مناصب مهم استفاده کنیم و آنها را بر یک اکثریت ترجیح دهیم».

مشاور رئیس جمهوری ایران در اموراقلیت‌های قومی و دینی افزود: «اینکه یک اهل سنت به دلیل سنی‌بودن یا کسی که تابع یک فرقه مذهبی مانند دراویش اهل حق از مناصب و موقعیت‌های اجتماعی، نمایندگی مجلس، استادی دانشگاه، وزارت، استانداری و… محروم شود، به صلاح امنیت ملی و انسجام ملی ما نیست».

یونسی با تاکید بر اینکه “تعصب و تنگ‌نظری، تهدید امنیت ملی است، گفت : «متأسفانه بسیاری از اینها در مناصب مهم هم نفوذ کرده‌اند و گاهی حرف آنها و صدای آنها بلندتر می‌شود. گاهی حتی اکثریت مجلس متأثر می‌شود و جرئت نمی‌کند از قانون دفاع و به مصلحت جمهوری اسلامی عمل کند. اما هیچ مصلحتی بالاتر از امنیت ملی و انسجام و وحدت ملی ما نیست».

یونسی دربخشی از این مصاحبه به مسئله دراویش اشاره کرد و گفت:«اکثر دنیای اسلام درویش هستند، اکثر علمای دنیای اسلام درویش هستند».

یونسی افزود: «عمده مفاخر ایران درویش هستند. عمده بزرگان ما درویش بودند. تشیع هم از دل درویشی در آمده است، صفویه یک فرقه درویشی بودند که کم‌کم از درویشی و طریقت فاصله گرفتند و به فقاهت نزدیک شدند».

سخنان علی یونسی در باره تبعض علیه اقلیت‌های دینی و قومی در حالی مطرح می شود که عرب‌های اهوازی 12همین روز از اعتراضات خود علیه تبعیض و ظلم ونابربری در استان نفت خیز را پشت سر می‌گذارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا