مطالبه ای که در سیستان و بلوچستان بر زمین ماند/ دیسک کمر تنها دست آورد وعده مسئولان

پرده از راز سر به مهر پروژه گاز رسانی به سیستان وبلوچستان در پس وعده های تکراری مسئولین هرازگاهی کنار زده می شود تا در خاطرات به یادگار حک شود که دومین استان پهناور کشور همچنان از نعمت گاز طبیعی محروم مانده است.
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از زاهدانه، پرده از راز سر به مهر پروژه گاز رسانی به سیستان وبلوچستان در پس وعده های تکراری مسئولان هرازگاهی کنار زده می شود تا در خاطرات به یادگار حک شود که دومین استان پهناور که 11 درصد از مساحت کل کشور را بخود اختصاص داده تنها استانی است که از نعمت گاز طبیعی محروم بوده هر چند در این مدت مسئولان یکی پس از دیگری بر صندلی مدیریت نشستند اما وعده ای در این خصوص تاکنون عملی نشد که بارقه ای از امید را در دلهای مردم این دیار روشن کند.

پروژه ای که به ایستگاه پایانی نرسید
تقویم خاطرات را که ورق بزنیم در سال 1384 بود که اجرای خط لوله انتقال گاز ازعسلویه به شهرستان ایرانشهر به عنوان یکی از مصوبات دور نخست سفر استانی هیئت دولت نهم با عنوان خط “لوله صلح” امید روشن شدن مشعل گاز در خانه های مردم این استان را پر فروغ کرد.
اما با گذشت ۹ سال از آغاز این تصمیم روشن شدن مشعل گاز در این استان رازی خاموش باقی مانده است.

اما با گذشت ۹ سال از آغاز این تصمیم روشن شدن مشعل گاز در این استان رازی خاموش باقی مانده است بگونه ای که در بهمن‌ماه سال ۸۸، مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز اعلام کرد تا دو سال آینده، بهره‌برداری از عملیات گازرسانی به شهرهای زاهدان و زابل آغاز می‌گردد.
اردیبشهت‌ماه ۸۹ نیز رئیس جمهور وقت اظهار داشت که به وزیر نفت دستور داده که روند کار لوله‌کشی گاز برای کل مناطق سیستان‌وبلوچستان با سرعت پیش رود تا در دولت نهم، کل مناطق این استان از نعمت گاز بهره‌مند شوند.
فروردین‌ماه سال ۹۰ هم “آزاد” استاندار وقت سیستان‌وبلوچستان نیز با قاطعیت روشن شدن مشعل گاز تا پایان سال ۹۰ را به شهروندان زاهدان نوید داد.

سریال تلاش دست اندرکاران همچنان ادامه دارد
در آذر ماه سال ۹۱ در مراسم انتصاب مدیرعامل جدید شركت گاز استان “حاتم نارویی” نیز با اشاره به اینكه نحوه گازرسانی به شهرهای استان مطلوب نیست اظهار داشت: تمامی شهرهای استان باید به ترتیب اولویت به طور كامل از نعمت گاز برخوردار شوند.
وی با بیان اینکه اجرا و تكمیل طرح گازرسانی باید در زمان مقرر انجام شود تاکید کرد: در تلاش هستیم با جذب اعتبار از مركز بتوانیم تا پایان سال ۹۲ تمامی شهرهای مركزی استان را از نعمت گاز برخوردار سازیم.

در بهمن‌ماه سال ۹۲ نیز “هاشمی” استاندار جدید سیستان وبلوچستان هم از تکمیل گازرسانی به کل استان تا پایان سال ۹۳ خبر داد.
پس از سالها چشم انتظاری و وعده های تکراری مسئولان باید گفت هرچند مسئولین در دولت‌های مختلف بارها نوید و وعده اتمام گازرسانی به سیستان‌وبلوچستان را دادند اما هیچ‌یک از این وعده‌ها تاکنون محقق نشده است.
حال نیز با گذشت سالیان سال که مردم امید کمتری به محقق شدن این پروژه دارند “منتظر” مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرده که خط لوله گاز تا ورودی استان سیستان‌وبلوچستان رسیده و شهرستان ایرانشهر به شبکه سراسری گاز متصل شده است و تا پایان امسال، خط لوله ایرانشهر-زاهدان به بهره‌برداری خواهد رسید.

سخن پایانی:
باید گفت عدم وجود گاز در استان موجب افزایش هزینه های گزاف برای تامین برق توسط نیروگاه های استان، تعطیلی کارخانجات و همچنین تاثیر بر سایر واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی و یا کوره های آجر پزی شده است.

 

در کوچه پس کوچه های خیابان های شهر به وضوح شاهد آنیم که شهروندان به دنبال ماشین های حمل گاز سرگردان و حیران هستند، زمستان وتابستان هم برایشان فرقی ندارد در سرمای استخوان سوز و گرمای طاقت فرسا این زنان و مردان سیستانی و بلوچ هستند که بخاطر وعده های تکراری برخی از مسئولان باید ساعت ها معطل شوند و آن وقت علاوه بر اینکه کپسول های 11 کیلویی را بر دوش خود حمل می کنند رنج و عذاب دیسک کمر را هم به جان خریدار شوند.
این مهم می طلبد که مسئولین به جای وعده‌های تکراری، مشکلات پیش روی انتقال گاز به این استان محروم، از جمله تخصیص بودجه را به صورت جدی پیگیری کنند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت مایع در کشور، مردم استان نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار گردند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا