مهتدى: اوضاع در تمام شهرهای کرد نشين “تنش آلود” است

در پى ادامه اعتراضات مردمى در شهرهاى کُرد نشين ايران، روز شنبه 9 مه 2015، نزديك به 30 نفر در شهر سردشت ، واقع در استان آذربایجان غربی ، طى يك تجمع اعتراضى توسط نيروهاى امنيتى دستگير شدند.

عبدالله مهتدى، دبير كل حزب کومله كردستان ايران ، در مصاحبه اى با سايت “العربيه.نت” ، روز يكشنبه 10 ماه مه ، اوضاع در تمام شهرهای كرد نشين را ” تنش آلود ” توصيف كرد.

گفتنى است در درگيريهاى 3 روز گذشته ميان معترضان کُرد و نيروهاى امنيتى در پى حادثه تعرض یک مامور امنیتی به یک دختر مهابادی به نام فریناز خسروانی و خودکشی این دختر ، بيش از دهها نفر دستگیر شدند.

منابع کُرد به “العربيه.نت” گفته اند كه ” شهر سردشت از بعدازظهر روز شنبه نهم ماه مه شاهد تظاهرات مردم در پشتیبانی از مردم مهاباد بود که با تلاش ماموران امنيتى برای دستگیری تظاهرکنندگان و مقاومت آنها به خشونت کشیده شد”.

اين منابع افزودند:” نیروهای امنیتی به تیراندازی هوائی پرداختند و عده ای دستگیر شده اند. نیروهای ویژه ضد شورش بیشتر شهرها و بخصوص سنندج را تحت کنترل گرفته و بشدت مردم را کنترل می کنند و در سنندج نیز دستگیریهائی صورت گرفته است. موج بزرگی از پشتیبانی از جنبش مردم مهاباد در میان شهروندان کرد در ایران وجود دارد”.

عبدالله مهتدى دبير كل حزب کومله¬ در پاسخ به سوال “العربيه.نت” درباره دلايل گسترش اعتراضات مهاباد به ساير مناطق كرد نشين گفت: “حرکت مردم مهاباد کاملا میتواند نقطه آغازی برای یک جنبش وسیع در تمام مناطق کردنشین ایران باشد. در تابستان سال 2005 نیز شکنجه و قتل یک جوان کرد در مهاباد بنام شوانه قادری موجب بلند شدن یک موج بزرگ اعتراض ابتدا در مهاباد و سپس در تمام شهرهای کردستان شد که نزدیک به یک ماه طول کشید و نیروهای رژیم در برخی از شهرها از طریق هلیکوپتر مردم را مورد تیراندازی قرار دادند. هنوز روشن نیست که آیا این بار هم چنین اتفاقی خواهد افتاد یا نه ولی همه تلاش ما و فعالان میدانی در شهرهای کردستان این است که به جای به خشونت کشاندن جنبش آن را به شهرهای دیگر کردستان گسترش دهیم”.

دبير كل حزب كومله كردستان ايران افزود:” ” رژیم جمهوری اسلامی بدترین و تبعیض آمیزترین رفتار را با مردم کردستان و بلوچستان و عربهای اهواز دارد. بیشترین خشونت نسبت به تظاهرکنندگان، بیشترین شکنجه زندانیان، بیشترین اعدامهای سیاسی و بیشترین رفتار خشن نیروهای سرکوبگر رژیم در این مناطق پیاده می شود. مردم این مناطق باید بیشترین همدردی و همبستگی را نسبت به همدیگر داشته باشند. ما و همه آزادیخواهان ایران بسیاری اهداف مشترک داریم و باید بتوانیم واقعیت تبعیضهای اقتصادی، سیاسی، اداری و فرهنگی را که بر مردم مناطق ملی/قومی روا داشته می شود برای همه مردم ایران و مردم جهان روشن کنیم و بیشترین پشتیبانی را برای اهداف برحقمان جلب نمائیم.”

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، با صدور بیانیه‌ای درباره حوادث شهر مهاباد اعلام کرد: ” ایران سابقه‌ی طولانی در سرکوب اعتراضات مردمی دارد “.

در این بیانیه آمده است: “ما طبق مستندات و شواهد موجود می‌توانیم ثابت کنیم که‌ایران سابقه‌ی طولانی در سرکوب معترضان داشته‌ و به‌همین دلیل است که‌ ایران به‌جای سرکوب معترضان می‌بایست کمیته‌ا‌ی برای پیگیری و بررسی واقعه‌ی کشته‌شدن فریناز خسروانی تشکیل دهد”.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا