مهمترین وقایع 6 ماه نخست سال 1393 بلوچستان ایران

به مناسبت 1 مهر ماه 93 برابر با یک ساله شدن حرکت اطلاع رسانی مدنی کمپین فعالین بلوچ و گذشت 6 ماه از سال 93 گزارشی از مهمترین وقایع و حوادث بلوچستان در 6 ماه اول سال 93 تقدیم حضور خوانندگان می شود.

این وقایع محصولی از تلاش شبانه روزی “کمپین فعالین بلوچ” با همیاری و کمک فعالان مدنی بلوچستان است.

این اخبار و گزارشها به شرح ذیل می باشند:

 

یکشنبه 3 فروردین 1393

سردار ذوالفقاری در مراسم معارفه فرمانده جدید مرزبانی استان گفت:120 پایگاه مرزی در استان طی شش ماه اول سال 93 در سیستان و بلوچستان احداث می‌شود.

 

دوشنبه 4 فروردین 1393

جیش العدل: یک مرزبان را اعدام کردیم/ وزارت کشور: تایید نمی کنیم.

 

چهارشنبه 6 فروردین 1393

طبق آمار تنها در دو استان گرگان و سیستان و بلوچستان شیوع هپاتیت ۷ درصد و در بقیه استان‌ها این آمار کمتر از دو است.

پنجشنبه 7 فروردین 1393

اردوی جهادی “لبیک یا فاطمه” برای دختران روستای دسک جشن تکلیف برگزار کرد.

 

پنجشنبه 7 فروردین 1393

سانحه برخورد خودروی سواری پراید با یک دستگاه وانت پیکان در 40 کیلومتری محور خاش به سنگان چهار کشته و چهار مجروح برجای گذاشت.

شنبه 9 فروردین 1393

مولانا محمد حسین گرگیج در خطبه های نماز جمعه با اشاره به اعزام طلبه های کم تجربه به مناطق سنی نشین برای تبلیغ مذهبی ضمن انتقاد از این موضوع گفت: چیزی که باور یک گروه و مذهبی است با فرستادن افراد جوان وطلبه شیعه به مناطق مختلف بلوچستان و سنی نشین که هیچ آشنایی با حقوق اقوام و مقدسات مذاهب ندارند و مقدسات اهل سنت را من جمله صحابه را لعن ونفرین کنند کار درستی نیست.

چهارشنبه 13 فروردین 1393

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی مرکز آمار ایران در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10 ساله و بیشتر در در استان‌های اردبیل با 43.1 درصد در جایگاه نخست قرار استان سیستان و بلوچستان با 28.7 درصد پایین‌ترین نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

چهارشنبه 13 فروردین 1393

جیش العدل طی بیانیه ای نوش: در تصمیم اعدام مرزبانان تجدید نظر کرده است.

پنجشنبه 14 فروردین 1393

علیرغم گفته های معاون پژوهش مرکز تحقیقات پوست و جزام که معتقد است ایران 6 سال است توانسته به شرایط کنترل جزام برسد اما تا کنون آماری که بیانگر مهار کامل آن باشد ارائه نشده است و در این میان استان های چون سیستان و بلوچستان ، کردستان، گلستان و کرمانشاه بیشترین آمار بیماری جزام را در خود جای داده اند.

پنجشنبه 14 فروردین 1393

کشف جسد یکی از ساکنین ماشکید بلوچستان نزدیک به مرز ایران که پس از اطلاع نیروی های انتظامی در محل حاضر اقدام به بازرسی و بررسی جسد کشف شده نمودند.

جمعه 15 فروردین 1393

با پادرمیانی علمای اهل سنت و در راس آنها مولانا عبدالحمید 4 سرباز ربوده شده توسط جیش العدل آزاد شدند.

یکشنبه 17 فروردین 1393

4 مرزبان ربوده‌ شده توسط جیش‌العدل روز یکشنبه 6 آوریل 2014 از منطقه مشترک مرزی ایران، افغانستان به همراه تیم اعزامی علمای اهل سنت وارد خاک ایران شدند.

یکشنبه 17 فروردین 1393

احمدی مقدم فرمانده نيروي انتظامي در بخشی از اولين نشست خبري خود در خصوص برشمردن مهمترين اولويت هاي پليس در سال جاري با اشاره به تامین امنیت مرزها گفت: در سال گذشته، نيروي انتظامي 77 شهيد تقديم انقلاب کرد که 41 نفر از آنها در استان سيستان و بلوچستان به شهادت رسيدند و اين امر حاکي از آن است که اين منطقه نياز بيشتري به سرمايه گذاري به منظور تامين امنيت دارد.

سه شنبه 19 فروردین 1393

کشف جسد حامد ریگی طلبه اهل سنت حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان در مسیر خاش- زاهدان

چهارشنبه 20 فروردین 1393

قطع مکرر تلفن و اینترنت در شهرستان قصرقند سیستان و بلوچستان باعث بروز نارضایتی بین مردم شده است.

جمعه 22 فروردین 1393

عمادالدین ملازیی زندانی بلوچ زندان مرکزی زاهدان از چهار سال پیش بصورت بلاتکلیف در زندان بسر می‌برد و از شرایط جسمی نامساعدی رنج می‌برد.

شنبه 23 فروردین 1393

یک جوان بلوچ به نام نعیم بزرگزاده فرزند عبدالصمد توسط 3 مهاجم بسیجی مسلح مورد حمله قرار گرفت که در اثر جراحات شدید ناشی از شلیک گلوله کشته شد.

 

شنبه 23 فروردین 1393

عابد بمپوری اسحاق کلکلی و تعدادی دیگر از زندانیان هم بند آنها پس از اینکه در اسفند ماه و مصادف با سفر کاترین اشتون به ایران استمداد نامه ای برای پیگیری وضعیت خود نوشته بودند توسط رئیس زندان از کلیه خدمات چون مرخصی و تماس تلفنی محروم شدند.

 

یکشنبه 24 فروردین 1393

3 نفر مجهول الهویه در سیستان و بلوچستان در شرف اعدام قرار دارند رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: حکم اعدام سه تن از عوامل دخیل در ترور موسی نوری دادستان زابل قطعی شده است و به زودی این افراد به دار مجازات آویخته خواهند شد.

 

یکشنبه 24 فروردین 1393

دفاع حمید رضا پشنگ دبیر مجمع نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور از حمله به جامعه اهل سنت و شخص مولوی عبدالحمید و ایراد تهمت‌ به آنها.

سه شنبه 26 فرووردین 1393

جواد نوروزی، معلم کلاس ششم روستای حیط از توابع شهرستان راسک صبح روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین هنگام رفتن به محل کار به ضرب پنج گلوله راکبان یک موتورسیکلت کشته شد.

چهارشنبه 27 فردوین 1393

زخمی شدن دو کودک در ایرندگان توسط افراد ناشناس.

افراد ناشناس به سمت خودروی فردی به نام اسحاق ایرندگانی بلوچ تیر اندازی می کنند. طی این تیراندازی دختر اسحاق به نام ناهید و نوه خردسال آنها کشته می شوند.

دوشنبه 1 اردیبهشت 1393

یعقوب جدگل نماینده مردم چابهار در مجلس به ظلم و تبعیض در استخدام نیروهای بلوچ در گارد اداره کل بنادر و دريا نوردي شهرستان چابهار اعتراض کرد.

دوشنبه 1 اردیبهشت 1393

مولوی اسماعیل محمدی، [یکی از فارغ‌التحصیلان دارالعلوم زاهدان که از علمای فعال منطقه سیب و سوران- از توابع شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان- به‌شمار می‌رفت] (یکشنبه۳۱ فروردین ۱۳۹۳) بر اثر سانحه‌ی رانندگی درگذشت. عده ای از مردم این تصادف را مشکوک خواندند.

دوشنبه 1 ادیبهشت 1393

در جریان یک درگیری خیابانی در خیابان جام جم 20 زاهدان جوان 25 ساله ای با ضربات چاقو به قتل رسید.

دوشنبه 1 اردیبهشت 1393

روز دوشنبه 1 اردیبهشت ماه در اثر محاصره و کمین نیروهای سپاه در منطقه بلوچ بازار 60 کیلومتری “آشار” و از توابع مهرستان (زابلی) دو تن کشته شدند.

سه شنبه 2 ادیبهشت 1393

وزارت اطلاعات پاکستان امروز سه شنبه 2 اردیبهشت زاید بلوچ رئیس سازمان دانشجویان بلوچ – آزاد- ((BSO AZAD معروف به بلوچ خان را از منطقه شال کویته بازداشت کرده و به مکان نا معلومی منتقل کردند.

پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان گفت: در سال گذشته 166 مجوز سقط جنین درمانی در اداره کل پزشکی قانونی استان صادر شده است.

جمعه 5 اردیبهشت 1393

محمدرضا صیادی کارمند ثبت احوال بخش سرباز – کلات پیش از ظهر روز پنجشنبه در محل کار توسط افراد مسلح ناشناس مورد هدف 5 گلوله قرار گرفت و کشته شد.

شنبه 6 اردیبهشت 1393

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه این شهرستان از بزرگنمایی مساله ناامنی در سیستان و بلوچستان انتقاد کرد.

 

شنبه 6 اردیبهشت 1393

طبق گزارش سنی‌آنلاین، مولانا عبدالحمید، ‌مدیریت دارالعلوم زاهدان و جامعه روحانیون اهل‌سنت شهرستان زاهدان، نسبت به کشته شدن دو تن از کارمندان دولتی در شهرستان‌های راسک و سرباز واکنش نشان داده و این ترورها را محکوم کرده‌اند.

شنبه 6 اردیبهشت 1393

سه متهم به قتل دادستان زابل اعدام شدند.

 

چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393

انتقاد حمید رضا پشنگ رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان از پیشنهاد تقسیم استان توسط یکی از نمایندگان مجلس.

 

جمعه 12 اردیبهشت 1393

حیات بلیده ایی معروف به (ناصر رئیسی) در اثر بیماری عفونت سیستم ایمنی بدن (ایدز) که در زندان چابهار بدان مبتلا شده بود از دنیا رفت.

جمعه 12 اردیبهشت 1393

حامد صداقتی، ملی ‌پوش شمشیربازی این کشور در استان سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته شده است.

جمعه 12 اردیبهشت 1393

موجی از اعتراض مردمی در مخالفت با طرح پیشنهادی تقسیم استان در شبکه های مجازی آغاز شد.

شنبه 13اردیبهشت 1393

احمد سهرابی 19 ساله که روز سه شنبه ۲۹ بهمن 92 توسط وزارت اطلاعات ایرانشهر بازداشت شده بود هنوز هیچ اتهام مشخصی از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی برای وی بیان نشده است و هیچ خبری از آخرین وضعیت وی وجود ندارد.

 

یکشنبه 14 اردیبهشت 1393

در اثر انفجار یک بمب دو کارمند گمرک کوهک از ناحیه دست و صورت دچار جراحت شدند که جراحتشان عمیق نبود.

 

یکشنبه 14 اردیبهشت 1393

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: کمبود ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی استاندارد در مقایسه با سطح ملی کشور در سیستان و بلوچستان داریم.

 

سه شنبه 16 اردیبهشت 1393

محمد یوسف رییسی مربی تیم ملی نوجوانان کریکت ایران و کاپیتانی سابق تیم ملی کریکت بزرگسالان ایران برای امرار معاش ناچار شده است به شغل بنزین فروشی کنار خیابان در یکی از شهرهای بلوچستان روی آورد.

 

سه شنبه 16 اردیبهشت 1393

ممانعت از برگزاری مراسم فارغ التحصیلی طلاب اهل سنت مدرسه دینی امام شافعی بندر کرگان توسط وزارت اطلاعات و فرمانداری میناب.

 

پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393

رییس مجمع خیران مدرسه ساز سیستان و بلوچستان گفت: این استان برای رسیدن به متوسط کشوری فضاهای آموزشی نیازمند ساخت چهار هزار کلاس درس است.

 

یکشنبه 21 اردیبهشت 1393

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، درباره «افزایش جمعیت اهل تسنن در مشهد» اخطار داد و همجنین گفت که استکبار جهانی می‌خواهد با «قیچی دو لبه وهابیت و تحجر» ایران را «قیچی کند. این افزایش جمعیت را حضور مردم سیستان و بلوپستان در حاشیه شهر مشهد دانست.

یکشنبه 21 اردیبهشت 1393

انتقد مولانا عثمان قلندرزهی، امام جمعه اهل‌سنت خاش از نا امن کردن استان “دست‌های مرموز و دست‌نشانده”

یکشنبه 21 اردیبهشت 1393

سپیده دم شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه دو زندانی متهم به قاچاق موادمخدر بنام یعقوب اسحاق‌زهی و خدانور درون‌پرور در زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.

 

سه شنبه 23 اردیبهشت 1393

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: کبود ۸ هزار نیرو آموزشی در این استان.

پنجشنبه 25 ارچیبهشت 1393

صلح و آشتی دو طایفه ˈحسن زهی و ایراندوستˈ که از 9 سال پیش با یکدیگر اختلاف و درگیری داشته و این اختلافات منجر به قتل 18 نفر از دو طرف شده بود، با تلاش و همت علمای اهل سنت، معتمدان، اعضای شورای حل اختلاف.

جمعه 26 اردیبهشت 1393

جمعی از علما و معتمدان بلوچ روز چهارشنبه 24 اردیبهشت از طرف مولانا عبدالحمید امام جمعه زاهدان با مولوی نقشبندی در زندان مرکزی زاهدان دیدار کردند.

 

جمعه 26 اردیبهشت 1393

مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: در زمینه گروه‌های جهادی بسیج سازندگی تاکنون بیش از ۱۴۰ گروه جهادی در استان سیستان و بلوچستان سازماندهی و فعالیت دارند.

شنبه 27 اردیبهشت 1393

دو زندانی بنام‌های ظاهر می‌ربلوچ و ناصر براهویی در محوطه زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.

شنبه 27 اردیبهشت 1393

سپاه پاسداران با نقض حریم مرزی دو برادر به نام های “عبدالواحد فرزند دوست محمد” و “صدیق فرزند دوست محمد” را در بلوچستان پاکستان در خاک این کشور ترور کرد.

 

دوشنبه 29 اردیبهشت 1393

فشار وزارت اطلاعات بر ملک محمد آبادیان برای بیان سخنان دیکته شده علیه شبکه های اهل سنت و نهاد های حقوقی

دوشنبه 29 اردیبهشت 1393

مولوی فتحی محمد نقشبندی زندانی عقیدتی سیاسی به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نامه نوشت. وی در نامه مود گفت: ما سال سوم زندان را بدون هیچ جرم سیاسی و اجتماعی ، شاکی و مدرک و حقیقتی، فقط با خشم و غضب بعضی از افراد اداره اطلاعات استان و شهرستان سپری می کنیم.

 

سه شنبه 30 اردیبهشت 1393

حسین طاووسی، امام جمعه ایرانشهر، از انتصاب زنان به عنوان فرماندار انتقاد کرد و گفت: «این منصب‌ها با روح زن در تضاد است

سه شنبه 30 اردیبهشت 1393

مولوی عبدالغفار نقشبندی نائب امام جمعه شهرستان راسک فرزند مولوی فتحی محمد نقشبندی در نامه ای به حسن روحانی از احکام سنگین صادر شده انتقاد و خواستار رسیدگی به پرونده وی، پدر و همراهانشان شد.

سه شنبه 30 اردیبهشت 1393

جیش النصر به رهبری عبدالرئوف ریگی اعلام وجود کرد.

یکشنبه 4 خرداد 1393

هدایت الـله میر مراد زهی نماینده سراوان، سیب، سوران و زابلی با اشاره به نامه بیش از ۲۰۰ کارگر بلوچ شاغل در منطقه آزاد تجاری – صنعتی عسلویه خطاب به رئیس جمهور در اعتراض به شرایط ناعادلانه کاری شان در مجلس شورای اسلامی از تبعیض میان کارگران بلوچ و سایر کارگران شاغل در منطقه آزاد تجاری – صنعتی عسلویه انتقاد کرد.

 

دوشنبه 5 خرداد 1393

گروه شبه نظامی «انصار الفرقان» اعلام کرد که یکشنبه ۲۵ می‌۲۰۱۴، یک قطار باربری وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را مورد حمله قرار داده و آن را منفجر کرده است.

سه شنبه 6 خرداد 1393

استان پهناور سیستان و بلوچستان به رغم گستره 182 هزار و 502 کیلومترمربعی و برخورداری از شبکه طولانی راهها دچار فقر در بخش بزرگراه است.

 

پنجشنبه 8خرداد 1393

در پی قتل یک معلم به نام جواد نوروزی در شهرستان سرباز بخش حیط، داماد ملک محمد آبادیان به نام صدیق دلیری بازداشت و ملک محمد ابادیان با وجود اینکه مدت سه سال است که در زندان های وزارت اطلاعات و مرکزی زاهدان به سر می برد از سوی ماموران وزارت اطلاعات و دادستان زاهدان محمد مرزیه متهم به مشارکت در قتل شد.

 

پنجشنبه 8 خرداد 1393

بیست و سومین مراسم دانش آموختگی 321 نفر از مردان و زنان طلبه حوزه علمیه دارالعلوم مکی زاهدان عليرغم ممانعت ها با حضور پر شور مردم و علمای دینی از اقصا نقاط سنی نشین ایران و استان سیستان و بلوچستان برگزار ش

جمعه 9 خرداد 1393

عبدالغنی میران زهی جوان اهل‌سنت در سیستان و بلوچستان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. هرانا در گزارش خود نوشت: این جوان 23 ساله اهل‌سنت روز یک‌شنبه 4 خرداد ماه در روستای تنبلان بخش زرآباد (واقع در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان) توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد

شنبه 10 خرداد 1393

منابع خبری پاکستان، نوشتند: مرزبانان ایران با حملات خمپاره ای و تیراندازی، بخشی از منطقه مرزی ایالت بلوچستان را در جنوب غربی پاکستان، زیر آتش گرفتند.

 

یکشنبه 11 خرداد 1393

افراد مسلح با حمله به یک خودرو در یکی از خیابانهای اصلی ایرانشهر چهار سرنشین آن را هدف رگبار گلوله قرار دادند که بر اثر آن 2 نفر کشته و 2 نفر به شدت زخمی شدند.

سه شنبه 13 خرداد 1393

در تازه ترین نتایج بررسی رفاه اجتماعی چهار دهه اخیر سیستان و بلوچستان آخر شد

شنبه 17 خرداد 1393

سیستان و بلوچستان با حدود دو میلیون و 600 هزار نفر جمعیت در سطح 19 شهرستان، شاید تنها استان کشور باشد که از داشتن شهربازی محروم است.

یکشنبه 18 خرداد 1393

حجه الاسلام طاووسی امام جمعه اهل تشیع ایرانشهر به قم سفر کرده و با ارائه “گزارش مبسوط” و دیدار با وحید خراسانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، مقتدایی و نماینده آیت الله سیستانی درقم، بزرگ ترین مراجع تقلید این شهر توانست نظر آنها را جهت همکاری برای فعالیت فرقه گرایانه در بلوچستان به دست بیاورد.

دوشنبه 19 خرداد 1393

یک زندانی متهم به قتل در زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شد

سه شنبه 20 خرداد 1393

بنیاد مهدویت با همکاری ادارات اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد نمایندگی رهبری 49 برنامه ویژه در مورد فرهنگ انتظار مهدی مورد اعتقاد شیعیان در استان سیستان و بلوچستان برگزار کرد.

پنجشنبه 22 خرداد 1393

انتقاد فرماندار ایرانشهر از تاخیر در اجرای پروژه آبرسانی به روستاهای شهر بمپور در جنوب استان سیستان و بلوچستان.

شنبیه 24 خرداد 1393

جمشید نژاد معاون سیاسی استاندار در انتقاد از حذف نام بلوچستان در برخی از مراودات اداری استان: نام استان، “سیستان وبلوچستان” است و باید در تمام مراودات رعایت شود

شنبه 24 خرداد 1393

بدوکی بلوچ چراغ پرموته فرزند نظر محمد از اهالی روستای بلوچی واقع در منطقه دشتیاری در نزدیکی مرز ریمدان در پی حمله نیروی مرزبانی و شلیک گلوله به سمت وی از ناحیه گردن و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

 

یکشنبه 25 خرداد 1393

پاسخ کمیته امداد امام خمینی سیستان و بلوچستان در پی انتشار خبر حذف نام بلوچستان از برخی اسناد این اداره، :نباید اشتباه یک اپراتور را به حساب یک سازمان قلمداد نمود.

دوشنبه 26 خرداد 1393

ˈنبی بخش داوودی فرماندار ایرانشهر گفت بیش از یکصد سارق را در چند روز گذشته شناسایی و دستگیر کردیم.

پنج شنبه 29 خرداد 1393

عبدالله دهمرده فرزند مولوی شمس الدین متولد 1367 که بیش از 5 سال به اتهام حمل مواد مخدر در زندان کرمان در بازداشت به سر می برده است در تاریخ 13 خردادماه 93 به طرز بسیار مشکوکی و در حالی که سر وی تا دو بناگوش مورد عمل جراحی قرار گرفته است در بیمارستان “باهنر” کرمان از دنیا رفته و خانواده وی تهدید می شود که پیگیر پرونده وی نباشند.

شنبه 31 خرداد 1393

محمد رفیع دهواری رییس جهاد کشاورزی سراوان از روز چهارشنبه 21 خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

دوشنبه2 تیر 1393

حسین ذوالفقاری فرمانده مرزبانی ناجا 50 درصد افزایش حقوق برای ماموران مرزبانی و به طور خاص برای سیستان و بلوچستان 5 روز به اضافه فوق‌العاده مأموریت در ماه اضافه شد.

پنجشنبه 5 تیر 1393

به خانواده عبدالغنی میران زهی با وجود گذشت یک ماه از بازداشت اجازه ملاقات داده نشد. وی روز یک‌شنبه ۴ خرداد ماه در روستای تنبلان بخش زرآباد (واقع در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان) توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

 

سه شنبه 10 تیر 1393

کارشناس اعزام و استقرار اداره‎ کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان 670 مبلغ و مبلغه بومی و غیربومی به تمامی نقاط سیستان و بلوچستان اعزام می‎شوند که در کنار آن مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان هم از اعزام 40 روحانی شیعه دیگر برای تبلیغ در روستاهای محروم این استان خبر داد.

چهارشنبه 11 تیر 1393

محمد سعید اربابی نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن شدید حذف نام بلوچستان در اسناد اداری برخی ادارات استان تاکید کرد:اگر تا پایان تیر ماه کلیه ادارات و ارگانهای خاطی نسبت به رفع و اصلاح درگاه های اینترنتی و اسناد و مدارک خود اقدام نکنند،بر خود فرض می دانم از تمام وزرای مرتبط در مجلس در این زمینه طرح سوال کنم.

 

جمعه 13 تیر 1393

مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در گفتگو با “کمپین فعالین بلوچ” اظهار داشت: حذف نام بلوچستان به هر منظوری که صورت گرفته باشد کار درستی نیست و باید سریعا آن را اصلاح کنند.

یکشنبه 15 تیر 1393

زندانی سیاسی حمزه نارویی 23ساله از اهالی بلوچستان، روز 4تیر در اثر شکنجه نیروهای امنیتی، در زندان مرکزی زاهدان جان باخت گفته می شود که پنج ماه پیش از این، برادر وی علی نارویی نیز در زیر شکنجه در زندان ارومیه کشته شده بود.

 

شنبه 14 تیر 1393

زهرا عبداللهی، رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران،ایسنا، اعلام کرد که سه استان کشور از نظر تغذیه‌ برای کودکان ناامن به شمار می‌روند. به گفته او سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان، استان‌هایی هستند که در مطالعات دیگر از جمله مطالعه «امنیت غذایی» به عنوان استان‌های ناامن غذایی مطرح شده‌اند.

دوشنبه 16 تیر 1393

رئیس دوره ای مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان مهندس حمید رضا پشنگ ریگی در اعتراض و پیگیری علت حذف نام “بلوچستان” در برخی از مراودات اداری استان نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور ایران ارسال کرد که از وی خواسته است که جهت رفع کدورت ها و ایجاد همدلی پایدار در منطقه با صدور اوامر لازم هویت قوم بلوچ و بلوچستانی را حفظ کند.

 

سه شنبه, 17 تیر 1393

یعقوب جدگال نماینده مردم شهرستانهای چابهار و توابع در مجلس شورای اسلامی در تذکر به رئیس جمهور خواستار توضیح علت حذف نام بلوچستان از سربرگ‌های کاغذهای اداری چابهار شد.

 

جمعه 20 تیر 1393

در پی نگرانی عمومی بخاطر حذف نام “بلوچستان” از برخی از سربرگ ها و اوراق رسمی ادارات دولتی در استان سیستان و بلوچستان و صرفا اکتفا به ذکر “سیستان” بیش از 7 تن از ائمه جمعه بلوچ در خطبه های نماز جمعه این هفته 20 تیر ماه 93 به حذف نام بلوچستان اعتراض کرده و از مسئولان مربوطه خواستند این موضوع را پیگیری نمایند.

 

یکشنبه, 22 تیر 1393

زندانیان زندان مرکزی اردبیل بدون هیچ مقدمه‌ای به دو زندانی بلوچ تبعید شده به این زندان به‌نامهای صابر ملک‌رئیسی و امین ایرانشهری حمله کرده و ایشان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

دوشنبه 23 تیر1393

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: 200 هزار بی‌سواد در استان وجود دارند.

سه شنبه 24 تیر 1393

به گزارش هرانا، زندان مرکزی زاهدان با وجود فصل گرما فاقد هرگونه وسیله سرمایشی مانند، کولر، یخچال و آب سرد کن است . بر اساس این گزارش، تهیه دارو و درمان از دیگر مشکلاتی است که زندانیان در زندان مرکزی زاهدان از آن شکایت داشته و عنوان می‌کنند بهداری زندان داروهای تخصصی را تهیه نمی‌کند و زندانیان باید باهزینه شخصی این داروهای را تهیه نمایند.

پنجشنبه , 26 تیر 1393

ممانعت از سفر مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان جهت شرکت در کنفرانس بین المللی ” توجه علمای جهان اسلام برای نهادینه کردن صلح، اعتدال و عقل سالم” عازم ترکیه بود پیش از سفر از سوی نهاد های امنیتی ممنوع الخروج شد.

جمعه, 27 تیر 1393

انتقاد تعدادی از ائمه جمعه اهل سنت بلوچستان پی ممانعت نیروهای امنیتی از سفر مولانا عبدالحمید برای شرکت در کنفرانس “توجه عالم اسلام برای نهادینه کردن صلح و اعتدال و عقل سالم”

شنبه, 28 تیر 1393

نیمه شب جمعه 27 تیر 93 یک زن 40 ساله به نام “سید بی بی رسولی زاده” مشهور به “مرادخاتون” فرزند بنگل در شهرستان سرباز بخش آشار روستای “افشان” توسط ماموران نیروی انتظامی با ماشین زیر گرفته و در اثر جراحات شدید پیش از رسیدن به بیمارستان سراوان جان خود را از دست داد.

جمعه 27 تیر 1392

انتقاد مولوی عبدالوکیل براهوی امام جمعه مسجد توحید زاهدان در خطبه های نماز جمعه 27 تیر ماه 93 به حذف نام بلوچستان وی گفت: حذف نام بلوچستان از سربرگ های اداری عملی نا بخردانه از تعدادی افراد متعصب بوده است که مایه نگرانی مردم شده است.

 

شنبه, 28 تیر 1393

یک فعال دانشجویی اصلاح طلب به نام “وحید رنجبر” عضو هیئت مرکزی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان را در روز دوشنبه ۲۳ تیرماه پس از احضار به ستاد خبری اطلاعات زاهدان، بازداشت کرد.

 

دوشنبه, 30 تیر 1393

به نقل از ایسنا، علی اوسط هاشمی با از شهرستان میرجاوه به‌عنوان منطقه‌ای مملو از معادن غنی یاد کرد و گفت: شهرستان مرزی میرجاوه با قابلیت‌های فراوان و به ویژه معادن بسیار غنی به عنوان شهر طلایی سیستان و بلوچستان محسوب شده که این مهم سبب توسعه این شهرستان مرزی خواهد شد.

 

سه شنبه, 31 تیر 1393

ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻃﺮﺡ ﺍﺗﻬﺎﻣﺎﺗﯽ ﺑﯽ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺟﺮﯾﺎﻧﺎﺕ ﺍﻓﺮﺍﻃﯽ ﻭ ﺗﻨﺪﺭﻭ ﻋﻠﯿﻪﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﺤﻤﯿﺪ ﻭ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﯾﺘﻬﺎﯼ ﺯﻧﺠﯿﺮﻩ ﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﺟﺮﯾﺎﻧﺎﺕ، ﺟﻤﻌﯽ ﺍﺯ ﻃﻼﺏ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯿﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﯿﺴﺘﺎﻥ ﻭﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ ﺍﯼ در دفاع از مولانا عبدالحمیدﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺗﻬﺎﻣﺎﺕ ﻭﺍﮐﻨﺶ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩه و به آن پاسخ دادند .

 

چهارشنبه 01 مرداد 93

علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: ۳۷ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سطح استان سیستان و بلوچستان وجود دارند که فقط ۱۲ هزار نفر در زاهدان هستند. و این ثمره حاشیه‌نشینی در زاهدان است . به همین نسبت اگر بخواهیم به طور میانگین برآوردی داشته باشیم، نیاز به 12 هزار فضای آموزشی 18 کلاسه است.

چهارشنبه 01 مرداد 93

محمد شه بخش فرزند گل محمد 15 ساله در حالی که به کارهای روز مره خود مشغول بود در بلوار مزاری شهر زاهدان مورد اصابت گلوله ماموران نیروی انتظامی کلانتری 16 قرار گرفت

چهارشنبه 01 مرداد 93

سروان حبیبی رئیس پاسگاه افشان در پی اعتراضات مردمی نسبت به زیر گرفته شدن “سید بی بی رسولی زاده” فرزند بنگل معروف به ” مراد خاتون ساکن (افشان سرباز) به مکان نامعلومی منتقل شد.

جمعه 3 مردادماه 93

در پی نگارش و انتشار نامه انتقاد آمیز از عملکرد “الیاس قاضی رئیس پایگاه عملیاتی شوشتری محترم آباد فنوج 4 تن از کاربران فیسبوک به نام های مسعود رئیسی ، میلاد رئیسی مهرداد بارانی و اسماعیل رئیسی که نامه را در فضای مجازی منتشر کرده بودند با شکایت “الیاس قاضی” به دادگاه فرا خوانده شدند.

یکشنبه 5 مردادماه 93

انتقاد زاندانیان اهل سنت بلوچ در زندان مرکزی زاهدان نسبت به توهین یک روحانی شیعه که در جریان سخنرانی برای این زندانیان به ام المومنین عایشه همسر پیامبر اسلام توهین کرد.

سه شنبه, 07 مرداد 13

امام جمعه نصیر آباد: هیچ کس حق ندارد به فکر حذف نام پر افتخار بلوچستان باشد

شنبه 11 مرداد 93

محمد شه بخش فرزند گل محمد که از روز 27 تیرماه توسط نیروی انتظامی کلانتری 16 زاهدان مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود از دنیا رفت.

پنج شنبه, 16 مرداد 1393

دست کم 7 شهروند بلوچ به دار آویخته شدند.

چهارشنبه, 15 مرداد 1393

تیم رباتیک هوایی عمود پرواز سراوان موفق به کسب جایزه اول مسابقات هوایی چین شد

پنج شنبه, 16 مرداد 1393

نوه حاج امید شه بخش توسط نیروی انتظامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

 

جمعه 17 مردادماه 93

عبدالله آبادیان معروف به (فواد) با قرار وثیقه 500 میلیون تومانی آزاد شد.

شنبه 18 مرداد

در یک اعدام دسته جمعی در زندان مرکزی زاهدان 5 زندانی از جمله یک مادر همراه با فرزندش که هنگام دستگیری 17 ساله بود، اعدام شدند .

 

روز جمعه 17 مردادماه 93

سارقین مبلغ یکصد و سی میلیون ریال از مدرسه دینی اهل سنت دهستان رمشک بلوچستان به سرقت بردند.

شنبه, 25 مرداد 1393

حامد صداقتی شمشیر باز ربوده شده با پیگیری معتمدان خاش آزاد شد

یکشنبه 21 مرداد 93

اسماعیل حسینی زندانی تبعه افغانستان در زندان مرکزی زاهدان توسط زندان‌بانان مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است.

پنج شنبه, 30 مرداد 1393

پزشکی قانونی زابل: مرگ مولوی موسی ناروئی فارغ التحصیل دارالعلوم زاهدان که در تصادف رانندگی به اتاق بیهوشی بیمارستان زابل منتقل و پس از ان از دنیا رفت را مشکوک عنوان کرد.

شنبه 31 مرداد ماه 93

دو کشته و زخمی در حمله فرد مسلحی که خانواده اش مورد تهاجم نیروهای انتظامی قرار گرفته بودند در ایست بازرسی کهیر کنارک

شنبه 1 شهریور 93

دو مرد و یک زن متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان مرکزی زاهدان از طریق چوبه دار اعدام شدند.

دوشنبه, 03 شهریور 1393

نامه 436 جوان اهل سنت به فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس در خصوص ممانعت خودسرانه از ورود طلاب به زاهدان

دوشنبه, 03 شهریور 1393

افزایش آمار صدور مجوز سقط جنین در بلوچستان

چهارشنبه, 05 شهریور 1393

سیستان و بلوچستان در صدر جدول سو تغذیه و کم وزنی بین 5 استان محروم

جمعه, 07 شهریور

عبدالرئوف ریگی رهبر گروه جیش النصر کشته شد

شنبه, 08 شهریور 1393

ارشاد ماستیو دبیر کل اتحادیه روزنامه نگاران بلوچستان در شهر کویته ترور شد

10 شهریور 93

جیش النصر گروه مسلح مخالف دولت ایران مدعی شده ابراهیم مهرنهاد، زندانی سیاسی سابق و از فعالان مدنی منطقه بلوچستان در ترور رهبر گروه مذکور(عبدالرئوف ریگی) سهیم بوده و اعدام شده است

دوشنبه, 10 شهریور

5 کشته در حمله نیروی های امنیتی پاکستان به منطقه تمپ در ایالت بلوچستان

سه شنبه, 11 شهریور 1393

انتقال مشکوک جواد آبادیان فرزند حاج ملک محمد آبادیان به بازداشتگاه وزارت اطلاعات زاهدان

جمعه, 14 شهریور

قمبر قاضی، دانشجوی رشته پزشکی به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد

16 شهریور 93

یعقوب جدگال، از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس ایران اظهار داشت: نزدیک به 4500 نفر تبعه ایرانی در استان سیستان و بلوچستان شناسنامه ندارند و به همین دلیل، از حقوق قانونی خود محروم شده‌اند.

دوشنبه, 17 شهریور 1393

اعمال فشار و محدودیت تماس برای مولوی نقشبندی در زندان مركزی زاهدان

سه شنبه, 18 شهریور

به گفته معاون معدني سازمان زمين‌شناسي و اکتشافات معدني اگر ایران معدن الماس داشته باشد در کوه سفید سراوان است.

چهارشنبه, 19 شهریور

درگیری سپاه پاسداران با گروه جیش العدل در سراوان

پنج شنبه, 20 شهریور

عبدالله مرادزهی همسر و فرزند دوساله اش در مسیر خاش – زاهدان در حالی که حامل مواد غذایی بود توسط ماموران نیروی انتظامی به گوله بسته شد و در اثر آن این سه نفر کشته و زخمی شدند.

20 شهریور 93

ظهر پنجشنبه 20 شهریور ماه 93 در اثر شلیک مستقیم ماموران مرصاد نیروی انتظامی پاسگاه دهپابید به یک دستگاه خودرو 405 در 85 کیلومتری شهرستان خا

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا