مولانا عبدالحمید: دولت روحانی نتوانسته به وعده های خود در زمینه اقوام و مذاهب عمل کند

مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز عید امروز خواستار برگزاری بدون دغدغه نماز عید اهل سنت در کلان شهرها شده و از عدم تحقق وعده های روحانی انتقاد کرده و از نیروی انتظامی خواستند که کسانی که مرتکب قتل می شوند را بازداشت کند تا به جنگ های طائفه ای دامن نزنند و خواستار رفع معضل بیکاری در بلوچستان شد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ به نقل از سنی آنلاین، مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز عید فطر امروز (شنبه 27 تیر) با اشاره به افراطگرای در بدنه حاکمیت ایران «مخالفت با برگزاری نمازهای جمعه و عیدین اهل‌سنت در کلان‌شهرها» را نمونه‌ای از افراط‌گرایی دانستند و ضمن انتقاد شدید از این اقدام گفتند: افراطیونی در داخل هستند که نمازهای جمعه و عیدین اهل‌سنت در کلان‌شهرها را تحمل نمی‌کنند، به‌طوری که با برگزاری نماز جمعه و عیدین در منزل و نمازخانه‌ها مخالفت می‌کنند. این شکایت و گلایه بنده بیشتر مربوط به کلان‌شهرها من‌جمله تهران است.

ایشان افزود: اهل‌سنت در کلان‌شهرها در پارک و خیابان و میدان نماز نمی‌خوانند که نیازی به درخواست مجوز باشد و در این اماکن تجمع زیادی صورت نمی‌گیرد که نیاز به حضور پلیس برای تامین امنیت آنها باشد. لذا نباید این 200 یا 300 نفری که در یک نمازخانه استیجاری نماز می‌‌خوانند نیاز به مجوز داشته باشند، یا اینکه وقتی درخواست مجوز بکنند با مشکلات مواجه شوند.

مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه داد: انتظار ما از مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور آن‌ست که به افراطیون اجازه ندهند برای برادران اهل‌سنت محدودیت ایجاد کرده و آزادی‌های مذهبی اهل‌سنت را سلب کنند و مانع برگزاری نماز در منازل و نمازخانه‌ها شوند. بلکه اهل‌سنت باید بتوانند آزادانه مراسم مذهبی خود امثال نمازهای عید و جمعه را برگزار کنند.

مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: این نوع فشارها و محدودیت‌ها تعصبات مذهبی را بالا می‌برند و زمینه سوءاستفاده و تبلیغات دشمان را فراهم می‌کنند. افراط‌گرایی و مشکلاتی که امروزه جهان اسلام از آنها رنج می‌برد نتیجه همین تنگ‌نظری‌ها و حق‌کشی‌هاست.

 

دولت دکتر روحانی آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانسته به وعده‌های خود در مورد اقوام و مذاهب عمل کند

 

مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: متاسفانه در اثر همین تندروی‌ها، دولت جناب آقای روحانی هنوز آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانسته‌ به وعده‌هایی که به اقوام و مذاهب و به‌کارگیری شایستگان اقوام و مذاهب داده بود جامۀ عمل بپوشاند. البته تلاش‌هایی در برخی استان‌ها انجام شده است، ولی اهل‌سنت هنوز انتظار دارند که از شایستگان آنها در هیئت دولت، در وزارت‌خانه‌ها و معاونین و مدیریت‌هایی که در داخل وزارت‌خانه‌های کشوری است استفاده شود.

ایشان تاکید کردند: انتظار می‌رود همان‌طور که دولت بر مسأله هسته‌‌ای پافشاری کرد و مقام معظم رهبری نیز حمایت کردند و در مقابل مخالفان این توافق ایستادگی نمودند، در موضوع سیاست‌های کلان کشوری، من‌جمله تامین آزادی‌های مذهبی اهل‌سنت و به‌کارگیری اهل‌سنت در اداره کشور نیز با همان قاطعیت عمل کنند. انتظار داریم که مقام معظم رهبری که امید ملت ایران اعم از شیعه و سنی هستند، نیز از این موضوع حمایت کنند.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان نمودند: تامین آزادی‌های مذهبی اهل‌سنت و به‌کارگیری اهل‌سنت یقینا وحدت و اخوت و تقریب را تحکیم می‌کند و جایگاه ایران را در سطح جهان بالا خواهد بود. اهل‌سنت ایران می‌تواند در عرصه‌های بین‌المللی برای عزت و سربلندی ایران و جهان اسلام تلاش کند. ما خواهان عزت، سربلندی، استقلال و آبادانی ایرانیم. ما از آبادانی و سربلندی ایران در کشورمان سود می‌بریم. ما همان‌طور که اسلام را دوست داریم، کشور و وطن‌مان را هم دوست داریم و با همه ملت ایران احساس برادری و اخوت می‌کنیم.

ایشان در ادامه علما و مراجع شیعه را مورد خطاب قرار دادند و گفتند: بنده از علما و مراجع عظام شیعه می‌‌خواهم که با توجه به شرایط بحرانی جهان اسلام، افراد افراطی و تندرویی که دواندریشی ندارند را مورد ارشاد و راهنمایی قرار دهند.

 

بیکاری جوانان استان سیستان‌وبلوچستان را تهدید می‌کند

 

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به مشکل بیکاری در استان سیستان‌وبلوچستان اشاره کردند و گفتند: بیکاری جوانان یکی از مشکلاتی‌ست که استان سیستان‌وبلوچستان را تهدید می‌کند. البته یکی از عوامل بیکاری موضوع تحریم‌ها بوده که امیدواریم دولت محترم با رفع تحریم‌ها توجه ویژ‌ه‌ای به منطقه داشته باشد.

ایشان در ادامه افزودند: از استاندار هوشمند و پرتلاش استان نیز انتظار داریم برای رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال در استان بیش‌ازپیش تلاش کنند. البته مردم عزیز، به‌ویژه ثروتمندان باید با احداث کارگاه و کارخانه و ایجاد شغل در این زمینه همکاری و حمایت نمایند.

مدیریت دارالعلوم زاهدان “فعال شدن مرزها” را مورد تاکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: نکته مهم آن‌ست که مرزها باید فعال شوند. این مرزها را نباید تهدید حساب کرد، بلکه باید از مرزهای خشکی و دریایی به‌عنوان فرصتی برای مبادله و تجارت مرزی استفاده نمود. اگر در مورد این مرزها برنامه‌ریزی صحیح صورت گیرد می‌توانند نه‌تنها برای استان بلکه برای کشور مفید واقع شوند.

 

نیروی انتظامی احیاناً کاری نکند که موجبات سوءاستفاده دشمنان را فراهم نماید

 

رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت استان در بخش دیگری از سخنان‌شان توصیه‌هایی به نیروی انتظامی داشتند و خاطرنشان کردند: توصیه بنده به برادران نیروی انتظامی و سایر عزیزانی که وظیفۀ تامین امنیت را بر عهده دارند، آن‌ست که احیاناً کاری انجام ندهند که موجبات سوءاستفاده دشمنان و فرصت‌طلبان را فراهم نماید.

ایشان در ادامه افزودند: درخواست ما از مسئولین درست‌اندرکار در نیروی انتظامی آن‌ست که در زمینه مشکلات قومی و فامیلی، کسانی را که مرتکب قتل می‌شوند مورد تعقیب قرار داده و مجازات نمایند تا خود فامیل درصدد انتقام‌جویی برنیایند. انتقام را باید مقامات قضایی و کسانی که مسئولیت برقراری نظم و امنیت را برعهده دارند بگیرند. همچنین با سارقان مسلح برخورد شود تا نتوانند امنیت و آسایش مردم را برهم زنند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا