“نامه محرمانه” دبیرکل سازمان ملل به روحانی برای آزادی باقر نمازی

به گزارش فارین پالیسی، دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران، خواستار آزادی باقر نمازی، شهروند ایرانی−آمریکایی شده است. او و فرزندش سیامک نمازی به اتهام “جاسوسی” به ۱۰ سال زندان در ایران محکوم شده‌اند.

نشریه فارین پالیسی با استناد به “منابع مطلع” خبر داده که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نامه‌ای محرمانه به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواستار آزادی باقر نمازی از زندان جمهوری اسلامی شده است.

بر اساس این گزارش، گوترش نامه خود را هفته پیش برای روحانی ارسال کرده و در آن خواستار آزادی این شهروند ۸۱ ساله ایرانی−آمریکایی به دلایل “انسان‌دوستانه” شده است.

اقدام نخست‌وزیر پیشین پرتغال و دبیرکل کنونی سازمان ملل در حالی انجام گرفته که تلاش‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ، رؤسای جمهوری پیشین و کنونی ایالات متحده برای آزادی باقر نمازی تاکنون بی‌نتیجه بوده‌اند.

منابع فارین پالیسی در سازمان ملل به این نشریه گفته‌اند، اقدام آنتونیو گوترش در نوشتن نامه به حسن روحانی به درخواست آمریکا یا کشوری دیگر انجام نگرفته است.

بابک نمازی، فرزند باقر نمازی، در گفت‌وگو با فارین پالیسی از بیماری قلبی پدرش و نیز خطر مرگ او در زندان ابراز نگرانی کرده است.

محمد باقر نمازی که دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی است، روز ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ پس از بازگشت به ایران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

او نماینده پیشین صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در چند کشور آفریقایی بوده است. برخی رسانه‌های حکومتی ایران علت دستگیری باقر نمازی را استانداری خوزستان در پیش از انقلاب ۵۷ عنوان کرده و مسئولیت کشته شدن چندین نفر در آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در آستانه انقلاب را به او نسبت داده بودند. این در حالی است که هنوز هم روشن نشده چه فرد یا افرادی این سینما را به آتش کشیده‌اند.

بیشتر بخوانید:

گزارش عفو بین‌الملل درباره ایران؛ ادامه اعدام، شکنجه و تبعیض سیامک نمازی، دیگر فرزند باقر نمازی که او نیز همچون پدرش تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی دارد، در ماه اکتبر ۲۰۱۵ توسط سپاه پاسداران در ایران بازداشت شده است.

او برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود. سیامک نمازی، فعال اقتصادی و مدیر بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت بوده است.

بابک نمازی همچنین به فارین پالیسی گفته که نگران وضعیت برادرش در زندان است. باقر و سیامک نمازی به اتهام “جاسوسی” در دادگاه انقلاب ایران هر یک به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

دولت‌های پیشین و کنونی آمریکا بارها خواستار آزادی تمام شهروندان زندانی خود در ایران، از جمله باقر و سیامک نمازی شده‌اند. تمام این تلاش‌ها نافرجام بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا