واردات بی رویه برنج معضلی برای برنجکاران/ از ورود 66 هزار تن برنج تا تعطیلی کشت برنج در سیستان و بلوچستان

ورود سالانه بیش از 66 میلیون کیلو برنج به سیستان وبلوچستان باعث در آستانه تعطیلی قرار گرفتن کشت این محصول در استان شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از عصر هامون، بر اساس آمار دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس، ایران با واردات بیش از یک میلیون تن برنج در سال‌های اخیر، پس از کشورهای فیلیپین، نیجریه و عربستان سعودی در رده چهارم واردات برنج جهان قرار گرفته، این در حالی است که عملکرد تولید برنج ایران به تقریب با متوسط عملکرد جهان برابری می کند و میزان واردات کشور حدودا 2 برابر میزان نیاز مصرف کشور است.
پیشی گرفتن میزان واردات برنج از میزان تولید این محصول در کشور، مسئله ای است که کسب و کار کشاورزانی را که به گونه مستقیم از این راه امرار معاش می کنند به خطر انداخته به ویژه آنکه در برخی از سال ها دیده شده واردات برنج در فصل برداشت قوت می گیرد و برنجکاران را با مشکلات بیشتری مواجه می سازد.
در حال حاضر 630 هزار هکتار شالیزار در کشور مشغول کشت برنج هستند که 520 هزار هکتار آن سطح کشت مطمئن و 110 هزار هکتار هم غیر مطمئن است که در شرایط خشکسالی به زیر کشت نمی‌روند و در سال پرآبی تولیدکننده برنج هستند.

کشت برنج در سیستان و بلوچستان تعطیل می شود

یک کارشناس اقتصادی در این حوزه، گفت: کشت برنج در سیستان و بلوچستان به زودی تعطیل و محصول دیگری جایگزین این کشت در استان می شود.
این کارشناس ادامه داد: مسئولین کشوری به دلیل خشکسالی به دنبال حذف این محصول از چرخه کشت در استان هستند.

ادامه گزارش را در آدرس سایت ذکر شده ذیل مرور نمائید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا