وزیر کشتیرانی،بزرگراهها و حمل و نقل جاده ای هند؛ هند خواستار احداث یک کارخانه کود شیمیایی در چابهار است

وزیر کشتیرانی،بزرگراهها و حمل و نقل جاده ای هند گفت: این کشور یک تریلیون روپیه (15 میلیارد و 625 هزاردلار ) در بندر چابهار ایران سرمایه گذاری می کند.
وزیر کشتیرانی،بزرگراهها و حمل و نقل جاده ای هند گفت: این کشور یک تریلیون روپیه (15 میلیارد و 625 هزاردلار ) در بندر چابهار ایران سرمایه گذاری می کند.
به گزارش بلوچ پرس به نقل از ایرنا (سراسری)، «نیتین گادکاری» روز چهارشنبه درگفت و گویی افزود: این سرمایه گذاری در جهت تلاش برای گسترش همکاری های اقتصادی و بازرگانی بین دوکشور به دنبال تفاهمنامه هسته ای صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه وزارتخانه های مختلف گزارش خود را برای سرمایه گذاری در چابهار تا بیست و هشتم سپتامبر ( ششم مهر) ارایه می کنند گفت: بعد از این گزارش ها تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار اتخاذ می شود.
وزیر کشتیرانی، بزرگراهها و حمل و نقل هند گفت: سرمایه گذاری دراین بندر بستگی به نتیجه مذاکرات با ایران دارد.
وی درباره تامین گاز طبیعی مورد نیاز این طرحها گفت: ایران پیشنهاد کرده است که گاز طبیعی را به قیمت 2.95 (2 ممیز 95) دلار در ازای هر یک میلیون واحد انگلیسی حرارت (Million British Thermal Unit) برای احداث یک کارخانه کودشیمیایی در بندر چابهار تامین کند ولی هند خواستار خرید گاز به قیمت 1.5 دلار است .
گادکاری توضیح داد: به دنبال کاهش تحریم ها هند خواستار احداث یک کارخانه کود شیمیایی در چابهار و توسعه حوزه گازی فرزاد ب است .
روزنامه اکونومیک تایمز روز چهارشنبه درگزارشی نوشت قیمت پیشنهادی ایران برای فروش گاز طبیعی کمتر از نصف قیمت خرید نقدی هند از بازار است .
براساس این گزارش، قیمت صادرات دراز مدت گاز قطر، چهار برابر قیمت پیشنهادی ایران است .
هند در حال حاضر سالانه حدود 8 الی 9 میلیون تن اوره وارد می کند و این کشور اکنون با ایران بر سر پرداخت .5 (1 ممیز 5) دلار در ازای دریافت هر یک واحد گاز طبیعی مذاکره می کند.
گادکاری گفت: احداث یک کارخانه اوره در ایران سبب خواهد شد که قیمت اوره در هند به میزان 50 درصد کاهش یابد. این امر همچنین زمینه را برای کاهش یارانه 800 میلیارد روپیه ای اوره هموار خواهد ساخت.
وزیر کشتیرانی،حمل و نقل و بزرگراههای هند چندی پیش گفته بود که ما تلاش می کنیم قیمت گاز مورد نیاز برای کارخانه اوره را با قیمت پایین تر از ایران تامین کنیم .
گادکاری در ماه می (اردیهشت امسال ) با سفر به ایران قرارداد سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری در بندر چابهار را با عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی ایران منعقد کرد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز ماه گذشته در دومین دور سفر منطقه ای خود بعد از تفاهمنامه هسته ای با نیتین گادکاری درخصوص سرمایه گذاری دربندر چابهار بحث و تبادل نظر کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا