وقتی آغاز مهر، کم مهر است/ تصاویری از آغاز سال جدید تحصیلی در روستاهای محروم سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان است؛ استانی با ریشه های محرومیت در طول تاریخ. کلاس‌های 25 نفره ای که بیش از 50 نفر در آنها ‌نشسته‌اند. با شنیدن آماری عجیب، به چابهار رفتیم تا ببینیم سرانه پایین آموزشی چه نقشی در کیفیت آموزش دارد.

تابناک سیستان و بلوچستان: اینجا سیستان و بلوچستان است؛ استانی با ریشه های محرومیت در طول تاریخ. کلاس‌های 25 نفره ای که بیش از 50 نفر در آنها ‌نشسته‌اند.

با شنیدن آماری عجیب، به چابهار رفتیم تا ببینیم سرانه پایین آموزشی چه نقشی در کیفیت آموزش دارد. به گفته معاون مدیرکل آموزش و پرورش و رئیس اداره آموزش و پرورش چابهار، سرانه فضای آموزش در کشور 5.43 متر مربع به ازای هر دانش‌آموز می‌باشد که این سرانه در استان سیستان و بلوچستان 3.11 متر مربع می‌باشد.

این در حالیست که این فضا در شهرستان چابهار به 1.8 متر مربع می‌رسد. مدیر خوش اخلاق و خونگرم آموزش و پرورش چابهار حرفهای زیادی برای گفتن داشت که گزارشی در باره آن تهیه خواهد شد.

برای بررسی معضلات این سرانه پایین آموزشی، صبح شنبه اول مهرماه به همراه معاون رئیس اداره آموزش و پرورش و یکی از کارشناسان این اداره به چندین روستای چابهار سری زدیم تا از نزدیک شاهد این معضل باشیم.

ولی در حین بازدید به طورکلی فضای گزارش عوض شد.

در هوای گرم و شرجی چابهار، کلاس‌های کوچک و نیمکت‌هایی که گاها حتی فاقد چوب نشیمن بودند و دانش‌آموزان روی آهن آن می‌نشستند.

از کیف و کفش نو که مشخصه اولیه روز اول مهر است خبری نبود و کیسه‌های برنج، کیسه‌های مشمایی و بعضا کیف‌های خسته‌ای که گویای سال‌ها فعالیت بودند نقش کیف مدرسه را داشتند.

دریغ از دمپایی سالم، کفش نو پیش کش! کلاس‌های مختلطی که گاها 6 مقطع تحصیلی در آنها درس می‌خواندند و آب آشامیدنی که از آن خبری نبود.

به گفته یکی از مدیران همراه ما در این بازدید، قیمت هر تانکر آب تا برسد به روستا فقط 50 هزارتومان است و هر تانکر کفاف یک هفته مدرسه را می‌دهد.

مدرسه دو تانکر از محل خیرین و مسئولیت اجتماعی صنایع (شهرک پتروشیمی مکران)دارد، ولی دریغ از آب. هر 4-3 دانش‌آموز یک بطری آب برای خودشان می‌آورند و بعید است آب خنک در آن دمای هوا بیش از نیمساعت خنک بماند.

کلاس‌های این مدرسه عموما پنکه سقفی دارند و از کولر خبری نیست.

اینجا روستای پارَک دُرّی در بیست کیلومتری چابهار و مدرسه شهید سعیدی با 140 دانش آموز در 6 مقطع تحصیلی است. به همراه معاونین و مدیران اداره آموزش و پرورش به 3 روستای دیگر هم سر زدیم و وضع اسفناک تر بود که بهتر نبود. امروز اول مهر، دوم محرم، اینجا چابهار، اشک عکاس و لبخند دانش‌آموزان و بغضی که رهایمان نکرد تا تهیه و ارسال گزارش.

تصاویر دانش آموزان فقرزده و محروم مربوط به این گزارش را در سایت اینترنتی “تابناک” مشاهد نمایید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا