پرداخت نشدن سه ماه حقوق کارگران بافت بلوچ در ایرانشهر

شماری از کارگران کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر از پرداخت نشدن سه ماه حقوق خود در سالجاری گلایه دارند.
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون، کارگران کارخانه بافت بلوچ در گفت و گو با ایرنا از پرداخت نشدن حقوق خود در سالجاری از سوی این کارخانه گلایه کردند و گفتند: امسال نه عیدی، نه پاداش و نه حقوقی دریافت کرده اند و برای گذران زندگی با مشکلات زیادی رو به رو هستند.
دین محمد پاسدار یکی از کارگران بافت بلوچ ایرانشهر که 23 سال سابقه کار دارد گفت: سه ماه است که حقوق نگرفته ایم و لیست بیمه کارگران از دی ماه سال 93 تاکنون به تامین اجتماعی ارائه نشده به طوریکه دفترچه های کارگران تمدید یا تعویض نمی شود.
وی گفت: کارگرانی که از دی ماه سال 93 بازنشسته شده اند تاکنون هیچ گونه مستمری دریافت نکرده اند.
یکی دیگر از کارگران کارخانه گفت: با توجه به اینکه در ماه رمضان قرار داریم مسوولان باید چاره ای بیاندیشند که ما شرمنده زن و بچه هایمان نشویم.
یکی از اعضای هیات مدیره کارخانه که نخواست نامش فاش شود گفت: این کارخانه هم اینک حدود 20 میلیارد ریال به کارگران و تامین اجتماعی بدهکار است.
وی افزود: ما تنها از طریق مکاتبه مشکلات را به مدیران منتقل می کنیم، کارخانه 190 نفر نیرو دارد که با مشکلات معیشتی رو به رو هستند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر نیز با تایید پرداخت نشدن حقوق سه ماهه و عیدی کارگران بافت بلوچ گفت: با جدیت پیگیر پرداخت حق و حقوق این کارگران هستیم.
نبی بخش داوودی افزود: مکاتبات زیادی با تهران شده به طوری که استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده مردم ایرانشهر در مجلس نیز پیگیر حل این معضل هستند.
وی بیان کرد: اواخر سال 93 کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر از لیست واگذاری به سامانه خصوصی سازی خارج شده و تحت حمایت دولت قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: با پیگیری ها و مکاتبات صورت گرفته موضوع پرداخت حقوق کارگران و دفترچه های تامین اجتماعی آنان به زودی حل می شود.
فرماندار ایرانشهر افزود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و حمایت دولت به زودی شاهد توسعه و احیای این واحد نساجی در منطقه خواهیم بود.
کارخانه بافت بلوچ از 36 سال قبل با هدف اشتغالزایی در شهرستان ایرانشهر ایجاد شد به طوری که در سالهای نخست فعالیت افزون بر دو هزار و 500 نفر در آن مشغول به کار بودند.
ورود پارچه های ارزان قیمت از کشورهای همسایه سبب کاهش فعالیت کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر شد بطوریکه رفته رفته کارگران آن اخراج و بیکار شدند.
با توجه به آتش سوزی سال 87 که منجر به تخریب خط ریسندگی و مشکلات فراوان برای این کارخانه شد هم اینک تنها 200 نفر در بخش رنگریزی آن مشغول به فعالیت هستند.
بر اساس اصل 44 قانون اساسی واحدهایی که کمتر از 2 هزار نفر نیرو دارند باید به بخش خصوصی واگذار شوند، اما با پیگیری های استاندار سیستان و بلوچستان این کارخانه از لیست واگذاری خارج و تحت حمایت دولت قرار گرفته است.
کارخانجات فراگیر بافت بلوچ که زمانی در ردیف بزرگترین کارخانه های پارچه بافی کشور قرار داشت، رونق خاصی به ایرانشهر بخشیده بود اما رفته رفته در حال تبدیل شدن به مخروبه بود که با وارد شدن بخش دولتی امید آن می رود این کارخانه مجددا رونق گذشته را بازیابد.
شهرستان ایرانشهر در جنوب استان سیستان و بلوچستان دارای جوانترین جمعیت کشور است، این شهرستان از توانمندی زیادی در بخش کشاورزی و صنعتی برخوردار است و به سبب قرار گرفتن در مسیر شاهراه ترانزیتی چابهار- زاهدان- میلک و چابهار – کرمان دارای جایگاه ویژه ای است

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا