پرز: جهان خواهان ایجاد دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی است

شیمون پرز در مصاحبه‌ای با اشپیگل گفت که تنها راه‌حل برای جلوگیری از ادامه خشونت‌ها، ایجاد دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی است. او گفت که دوره کشورگشایی به سر آمده و واقع‌بینی سرانجام ما را مجبور به پذیرش آن خواهد کرد.
در ماه‌های گذشته اسرائیل با موجی از خشونت جوانان فلسطینی مواجه بوده است. در آخرین حادثه تروریستی در سال جدید میلادی دو نفر در مرکز تل‌آویو به ضرب گلوله کشته شدند.
ده سال نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو دستاور چندانی برای پیشرفت گفت‌وگو‌های صلح نداشته است و عملاً راه‌حل ایجاد دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی در کنار هم به فراموشی سپرده شده است.

شیمون پرز، سیاستمدار کهنه‌کار اسرائیلی که پست‌های مهمی همچون نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری این کشور را بر عهده داشته در گفت‌وگویی با مجله آلمانی اشپیگل به تشریح وضعیت کنونی اسرائیل و فلسطینی‌ها پرداخته است.

بیشتر بخوانید: افزایش شمار زنان فلسطینی در اجرای حملات انتحاری

پرز ترورهای اخیر از سوی جوانان فلسطینی را نوعی “قیام” می‌خواند که در هماهنگی با تحولات منطقه قابل توضیح است. به گفته پرز گرچه اقدامات تروریستی ‌در خاورمیانه تشدید شده وجریان‌های تمامیت‌خواه جوانان را به خود جلب و جذب می‌کنند، اما در مورد جوانان فلسطینی وضعیت تا حدودی متفاوت است.

بنا به ارزیابی پرز، جوانان فلسطینی می‌بینند که از طرح دو کشور مستقل چیزی باقی نمانده و مذاکرات نیز به بن‌بست کشیده شده است. تنها راه برای این جوانان فلسطینی حمله به اسرائیل است. پرز تاکید می‌کند که دولت اسرائیل متاسفانه ریشه این حملات را درک نمی‌کند.

دیدار محمود عباس و شیمون پرز در واتیکان با حضور پاپ فرانسیس
دیدار محمود عباس و شیمون پرز در واتیکان با حضور پاپ فرانسیس

“دوران کشورگشایی به سر آمده است”

پرز با دفاع از محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطینی وی را مردی “شجاع” خواند و تاکید کرد که عباس در پی برقراری صلح و مخالف تروریسم است.

وی موفقیت‌های انتخاباتی گروه‌های دست‌راستی در اسرائیل را پدیده‌ای موقتی خواند و تصریح کرد که راهی جز ایجاد دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی وجود ندارد.

وی گفت اگر در پی یافتن راه‌حل باشیم، همان‌طور که دو میلیون عرب در اسرائیل زندگی می‌کنند، می‌توان تصور کرد که ۱۰۰ هزار اسرائیلی نیز می‌توانند در یک کشور مستقل فلسطینی زندگی کنند.

به گفته شیمون پرز، حماس نیز در “وضعیتی اسف‌بار” به سر می‌برد. مصر هم‌چون اسرائیل با حماس مقابله می‌کند، ایران نیز کمک‌های خود به حماس را محدود کرده و ترکیه نیز درگیر مشکلات خود است. پرز تصریح کرد که این مجموعه شرایط حماس را مجبور کرده است که در نوار غزه مراقب سیاست‌های خود باشد.

بیشتر بخوانید: تاکید اوباما و نتانیاهو بر “محورهای مشترک” و لزوم صلح در منطقه

پرز ابراز امیدواری کرد که زمانی فرا خواهد رسید که واقع‌بینی در سیاست حاکم خواهد شد و اسرائیل خواهد پذیرفت که تعهدی اخلاقی بر دوش دارد. این تعهد اخلاقی به معنای “عدم حاکمیت بر خلقی دیگر” است.

به گفته پرز دوره‌ی کشورگشایی، جنگ و اشغال سرزمین‌های دیگر سپری شده است. پرز تاکید کرد که در دوره کنونی که مشخصه آن پیشرفت علوم است، کشوری می‌تواند “بزرگ” باشد، بی‌آنکه نیاز به “کوچک‌کردن” دیگران داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا