چین مسلمانان آیغور را از روزه گرفتن منع کرد

گروه‌های مدافع حقوق بشر مقامات چین را به‌ خاطر سرکوب دینی مسلمانان اویغور به بهانه «مقابله با تروریسم» بارها مورد انتقاد قرار داده‌اند.
مقامات چین در برخی از بخش‌های استان سین‌ کیانگ، (تركستان شرقى) کارمندان دولتی، دانش‌آموزان و معلمان را از روزه ‌گرفتن در ماه رمضان منع کرد‌ند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منع روزه‌ داری علاوه بر اینکه بر نگرانی‌های مسلمانان چین می‌افزاید، تکرار دیگر محدودیت‌های دینی‌ است که هر ساله در آستانه ماه رمضان علیه آنها اعمال می‌شود.

«دیلزات راگزیت»، سخنگوی کنگره جهانی اویغور، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چین در حال افزایش ممنوعیت‌ها و سختگیری‌های خود در آستانه ماه رمضان است. مسائل دینی مردم اویغور با محدودیت‌های زیادی مواجه شده و افزایش کنترل‌ها ممکن است منجر به مقاومت شدید شود.»

به ساکنان اصلی استان سن کیانک که پیش از تغییر نام آن توسط مقامات چینی،ترکستان شرقی نام داشت، آیغور اطلاق می شود.مرکز این استان ارومچی و دیگر شهر بزرگ آن کاشغر نام دارد.

راگزیت دستور مقامات چینی مبنی بر ممنوعیت روزه‌ داری کارمندان دولتی را «تلاش برای کنترل دین اسلام» خواند.

به نوشته پایگاه اطلاع ‌رسانی دولت چین، رستوران‌های عرضه کننده غذای حلال نیز تشویق شده‌اند تا در طول ماه رمضان باز باشند. به چنین رستوران‌هایی وعده داده شده که در آینده کمتر مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.

دولت چین مدعی است چنین تصمیماتی را در راستای کمپینی برای مقابله با «افراط ‌گرایی دینی» اجرا می‌کند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر مقامات چین را به‌ خاطر سرکوب دینی مسلمانان اویغور به بهانه «مقابله با تروریسم» بارها مورد انتقاد قرار داده‌اند.

اویغورها، مسلمانان ترک ‌زبانی هستند که حدود 20 میلیون نفر جمعیت دارند و ساکنان اصلی استان سینکیانگ یا ترکستان شرقی به شمار می روند.این استان تقریبا یک ششم خاک چین را تشکیل می دهد.

جمهوری خلق چین برای برهم زدن ترکیب جمعیتی ایغورها در این استان، اقدام به مهاجرت دادن قوم چینی تبار «هان» طی سالیان اخیر کرده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا