“ڈی دار” درختی مدادی شکل در بلوچستان که از آن میتوان نفت تولید کرد + تصاویر

درخت افوربیا تیروکالی با نام بومی “ڈی دار” از خانواده افوربیاسه در شهرستان های نیکشهر و قصرقند و در مناطقی وسیعی از جنوب بلوچستان می‌روید که به دلیل اینکه شکل ساقه‎های آن شبیه مداد است، به درخت مداد در بین غیربومیان معروف شده و قابلیت تولید نقت را دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، درخت مداد با نام علمی افوربیا تیروکالی از خانواده افوربیاسه از جمله درختان همیشه سبزی است که در بخش‌های مختلفی همچون کشاورزی و درمان در شهرستان نیکشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد، دلیل نام‌گذاری این درخت به درخت مداد شکل ساقه‎های آن است که شبیه مداد است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیکشهر در این زمینه اظهار کرد: افوربیا تیروکالی یا درخت مداد به شکل کاکتوس ولی بدون خار است که ارتفاع آن معمولا به سه تا پنج متر می‌رسد، تکثیر آن بسیار راحت و از طریق قلمه‌زدن صورت می‎گیرد.

سیدرضا صمیمی افزود: قبل از خشکسالی‎های دو دهه اخیر در استان از این درخت برای دفع آفات و حشرات و حصاری برای جلوگیری از ورود حیوانات به مزارع کشاورزی استفاده شده است که نقش بسزایی در جلوگیری از قطع سایر درختان داشته است.

وی ادامه داد: این گیاه در حال حاضر در منطقه نکهچ و روستای هیچان وجود دارد که به دلیل سمی بودن شیره آن هیچ حیوان و حشره‎ای به آن نزدیک نخواهد شد.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیکشهر گفت: سالانه تعداد زیادی از درختان شورگز و چگرد برای استفاده در حصارهای باغات و اراضی کشاورزی قطع می‌شود که احیا و تکثیر این درخت و توزیع آن بین کشاورزان می‌تواند ناجی درختان شورگز و چگرد تلقی شود.

این مسئول بیان کرد: این درخت به دلیل نیاز پایین آب علاوه بر ساخت حصار زنده می‌تواند به عنوان یک کود غنی و آفت‌کش مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد.

صمیمی افزود: اگر چه تماس بدن با شیره این درخت باعث سوزش شدید پوست شده و تماس آن با چشم ممکن است باعث کوری موقت شود اما از این درخت برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیکشهر اضافه کرد: در کشورهای مختلف از این درخت برای تولید چسب و لاستیک استفاده می‌شود و به گفته ملوین کالوین از شیمیدانان معروف آمریکایی این گیاه به دلیل تولید هیدروکربن لاتکس قابلیت تبدیل به بنزین را دارد و او پیشنهاد بهره‌برداری از این گیاه را برای تولید نفت داده و تخمین زده که 10 تا 50 بشکه نفت در هر هکتار از این گیاه به دست آید.

صمیمی گفت: به دلیل ارزش بالای این گیاه اداره منابع طبیعی شهرستان نیکشهر در نظر دارد که این گیاه را تکثیر و در بین مردم توزیع کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا