کاهش اعدام در جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی؛ ایران در رتبه دوم قرار دارد

ایران به عنوان دومین کشور دارای مجازات اعدام، مجموعاً ۵۵ درصد کل اعدام‌های سال گذشته میلادی را داشته است.

در تازه‌ترین گزارش سازمان غیردولتی عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است، در سال میلادی گذشته به ترتیب چین با هزاران مورد اعدام، ایران با بیش از ۵۶۷ مورد، عربستان سعودی با بیش از ۱۵۴ مورد، عراق با بیش از ۸۸ اعدام، پاکستان با ۸۷ اعدام و مصر با ۴۴ اعدام، در فهرست 6 کشور اول دارای بیشترین میزان اعدام قرار گرفتند.

در این گزارش همچنین آمده که ایران با ۴۲ درصد کاهش و پاکستان با ۷۳ درصد کاهش موارد اعدام، بیشترین میزان کاهش مجازات اعدام در سال میلادی گذشته را در جهان داشتند.

در آمریکا با صدور ۳۲ حکم اعدام در سال ۲۰۱۶ که ۲۰ مورد از آنها انجام شد، تعداد اعدام‌ها در این کشور به پایین‌ترین حد از سال ۱۹۷۳ رسید.

کاهش تعداد اعدام در آمریکا در سال میلادی گذشته سبب شد که این کشور برای نخستین بار ازسال ۲۰۰۶، از فهرست ۵ کشور دارای بالاترین میزان اعدام خارج شود و در ردیف هفتم قرار گیرد.

در آفریقا نیز هرچند تعداد اعدام‌ها کاهش یافته اما به دلیل افزایش تعداد صدور احکام اعدام در نیجریه این آمار وضعیت مثبتی نیافته است.

به گفته “سلیل شِتی” رئیس سازمان عفو بین‌الملل، این کاهش کلّی میزان اعدام‌ها در جهان، می‌تواند «نشانه‌ای امیدوارکننده» برای کسانی باشد که «از مدت‌ها پیش» برای حذف مجازات اعدام «می‌جنگند».

این سازمان در گزارش خود همچنین یادآوری کرده که این آمار، «نشانه‌ای روشن» بر این است که «قضات، دادستان‌ها و اعضای هیئت منصفه» نسبت به اعدام به عنوان نوعی از مجازات «تغییر نظر» داده‌اند.

بر اساس آمار عفو بین‌الملل، مجموعاً ١,٠٣٢ مورد اعدام در جهان در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته است در حالی که در سال ۲۰۱۵ این تعداد ١,۶۳۴ مورد بوده است. این آمار براساس گزارش رسانه‌ها، ارقام رسمی و اطلاعات داده شده از سوی نزدیکان اعدام‌شدگان جمع‌آوری شده است.

هرچند براساس گفته این سازمان، در این ارقام تعداد اعدام‌ها در چین به حساب نیامده چون آمار رسمی در این زمینه در این کشور منتشر نمی‌شود. به گفته رئیس سازمان عفو بین‌الملل «چین می‌خواهد در صحنه بین‌المللی نقش رهبر را داشته باشد اما درمورد مجازات اعدام، این کشور بدترین راه را برمی‌گزیند و بیش از هرکشور دیگری، هرساله عده‌ای را اعدام می‌کند».

به گفته وی، «اکنون وقت آن است که چین از این موضوع پرده بردارد و در مورد سیستم اعدام‌های خود شفاف عمل کند». از سوی دیگر باوجود کاهش چشمگیر اعدام‌های ثبت شده در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶، مجموع آن همچنان بالاتر از میانگین ثبت شده در دهه پیش بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا