کوچ 25 درصد مردم از سیستان و بلوچستان

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خواسته مردم سیستان و بلوچستان از خانم ابتکار رفع مشکلات زیست محیطی استان است،
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، در حالی در سال های اخیر بادهای 120 روزه سیستان را رکوردار سل در کشور کرد و همواره مردم استان با آلودگی هوا روبرو بودند که دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی بادهای 120 روزه را فرصتی برای منطقه برشمرد و گفت: بادهای 120 روزه سال ها است که زندگی مردم منطقه سیستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به شکلی تهدید محسوب می شود در حالی که در صورت مدیریت درست و صحیح می توان آن را به فرصت تبدیل کرد البته تهدید یا فرصت تلقی کردن بادها بستگی به عملکرد و نوع نگاه مسئولان امر دارد.
کوچ 25 درصد مردم از سیستان و بلوچستان
وی در گفت و گو با خانه ملت با انتقاد از اینکه ۲۵ درصد مردم استان به دلیل عدم چاره یابی مسئولان برای مهار ریزگردها و احیای تالاب هامون به اجبار کوچ کرده اند، ادامه داد: این موضوعی ناشی از سوء مدیریت و بی توجهی مسئولان امر است.
دهمرده افزود: با بیان اینکه مشکل ریزگردها در استان سیستان وبلوچستان با اقدامات کوتاه مدت و مقطعی رفع نمی‌شود، تصریح کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی باید شفاف‌سازی کند که تاکنون چه برنامه‌هایی اعم از کوتاه، میان و بلندمدت در این راستا طراحی کرده و چه اقداماتی قرار است در آینده انجام دهد؟ نیاز است این سازمان به صورت پیوسته و مداوم در راستای رفع معضل ریزگردها گام بردارد نه با انجام اقدامات کوتاه مدت و مقطعی.
رفع مشکلات زیست محیطی خواسته مردم از ابتکار
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خواسته مردم سیستان و بلوچستان از خانم ابتکار رفع مشکلات زیست محیطی استان است، افزود: مردم استان از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انتظار دارند در مصاحبه‌ها و نشست‌های خود نیز نامی از مردم این استان برده و برای رفع مشکلات زیست محیطی اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.
دهمرده با انتقاد از کوچ اجباری 25 درصد مردم سیستان به دلیل مشکلات ناشی از ریزگردها، گفت: ریزگردهای موجود در استان هم منشاء خارجی و هم داخلی دارند، در اینجا این سوال مطرح می‌شود که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون چه اقداماتی برای رفع کانون های داخلی و خارجی ریزگردها داشته اند؟
مسئولین به دنبال رفع عوامل ریزگرد ها باشند نه مدیریت حاشیه نشینی
وی خروجی معضل ریزگردهای منطقه سیستان را مهاجرت و به تبع آن حاشیه نشینی عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه مسئولان به دنبال چاره یابی برای مدیریت حاشیه نشینی هستند در حالی که باید منشا و عوامل اصلی این پدیده را شناسایی و رفع کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه مردم منطقه سیستان سالها است که با پدیده ریزگردها درگیر هستند، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت مشاوران داخلی و خارجی، پیگیری جدی حقابه هامون از افغانستان، رهاسازی آب در دریاچه هامون، کاشت درخت و گیاهان مقاوم در برابر خشکی و مالچ پاشی از جمله راهکارهایی است که سازمان حفاظت محیط زیست باید برای رفع ریزگردهای استان در دستور کار خود قرار دهد تا مردم استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردها به مهاجرت و حاشیه نشینی روی نیاورند.
وزارت خارجه پیگیر حقابه تالاب هامون از افغانستان باشد
وی، با بیان اینکه تاکنون اقدام عملی و موثری برای احیای تالاب هامون صورت نگرفته است، گفت: البته به دلیل مقدار اندک آب ناشی از نزولات جوی که از افغانستان به هامون وارد شد تا حدودی وضعیت دریاچه بهبود یافت؛ سازمان محیط زیست باید همان گونه که در راستای احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کند تلاش موثری برای احیای تالاب هامون که حیات مردم منطقه سیستان به آن وابسته است داشته باشد.
دهمرده با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه باید به صورت جدی پیگیر حقابه تالاب هامون از افغانستان باشد، تصریح کرد: حیات، زندگی و سلامت مردم سیستان در گروی احیای دریاچه هامون است که ضروری است سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه در راستای مهار ریزگردهای موجود در استان توجه جدی به پیگیری حقابه تالاب هامون از کشور افغانستان داشته باشند.
بودجه ای برای کاشت گیاهان و درختان مقاوم در سیستان در نظر گرفته نشده
وی کاشت گیاهان و درختان مقاوم در برابر خشکی و گرما را در مسیر شن های روان در مهار ریزگردهای سیستان و بلوچستان موثر خواند و از بی توجهی مسئولان ذی ربط نسبت به مالچ پاشی انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه به این مهم نه توجهی شده و نه بودجه ای برای این منظور در نظر گرفته شده در حالی که در طول تاریخ حتی در جمهوری اسلامی از این روش برای مدیریت ریزگردها استفاده می‌شد.
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با ابراز تاسف نسبت به اعلام زابل به عنوان آلوده ترین شهر دنیا از سوی بهداشت جهانی گفت: وجود ذرات معلق و هوای آلوده موجب بروز مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی در استان شده که وزارت بهداشت نیز به خوبی به این امر واقف است و به همین دلیل نیز زابل به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی شده ولی جای سوال است که چرا عده ای به دنبال انکار این موضوع هستند.
علی رغم این ها داستان سوء مدیریت ابتکار در حوزه محیط زیست تمامی ندارد و در طول سال ها تنها به حاشیه کشیده شده است و این روز ها دستاورد ابتکار دولت در سیستان تنها آلودگی هوا در6 برابر حد مجاز می باشد.
آلودگی هوای زابل 6 برابر حد مجاز
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: غلظت ذرات معلق در هوای زابل در شبانه روز گذشته 925 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده که بیش از 6 برابر حد مجاز و 2 برابر حد بحران است.
رضا آزادمنش اظهار داشت: سرعت وزش باد زابل در همین مدت به 80 کیلومتر بر ساعت رسید که شعاع دید افقی را در ایستگاه این شهرستان و زهک به ترتیب به هزار و هزار و 500 متر کاهش داده است.
وی ادامه داد: وزش باد همراه با گرد و خاک در ادامه بادهای 120 روزه تا اواسط هفته آینده در منطقه سیستان تداوم دارد. بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا