۳۱ نفر در عرض دو روز در ایران اعدام شدند

شمار اعدام‌ها در ایران روز به روز نگران‌کننده‌تر می‌شود. در شهرهای ساری، کرج و مشهد در دو روز اخیر ۳۱ نفر اعدام شده‌اند. تنها در یک مورد ۲۵ نفر در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شده‌اند.
وب‌سایت دادستانی استان مازندران به نقل از اسدالله جعفری، دادستان این استان نوشت یک متهم به قتل در زندان ساری به “قصاص نفس” محکوم شد و صبح امروز، چهارشنبه ۲۷ خرداد با حضور خانواده مقتول در محوطه این زندان اعدام شد.

به‌گفته دادستان استان مازندران فرد اعدام‌شده ۴۳ ساله بود و حکم قصاص او پس از صدور از سوی دادگاه کیفری استان و تأیید دیوان عالی کشور و اجازه از رئیس قوه قضائیه اجرا شد.

بیشترین اعدام‌ها در این دو روز در کرج صورت گرفته است.

روزنامه “ایران” نوشته است روز گذشته، سه‌شنبه ۲۶ خردادماه ۲۵ نفر که جرم اغلب آن‌ها به مواد مخدر مربوط می‌شد در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند.

روزنامه “ایران” نام‌ و مشخصات اعدام‌شدگان را اعلام نکرده و تنها نوشته که حکم آن‌ها در دیوان عالی کشور تأیید شده و درخواست عفو در هیأت قضائی رد شده است.

زندان رجایی‌شهر کرج در ماه‌های اخیر به قربانگاه بزرگ مجرمان مواد مخدر تبدیل شده و خانواده‌های متهمان بارها نسبت به افزایش کم‌سابقه اعدام‌ها اعتراض کرده‌اند.

خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) نیز نوشته است روز سه‌شنبه چهار محکوم جرائم مواد مخدر، در زندان ندامتگاه مرکزی کرج به دار آویخته شدند.

نام این افراد افشین صانعی، رضا اشیر، وحید نجفی و علی‌اکبر سمندری اعلام شده اما مسئولان و ارگان‌های قضائی جمهوری اسلامی هنوز در مورد اعدام این افراد اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

روزنامه “خراسان” نیز از اعدام یک متهم ۳۱ ساله در زندان مرکزی مشهد خبر داده است. این فرد به اتهام «محاربه از طریق شرکت در آدم‌ربایی، نگهداری و خرید و فروش سلاح، تهدید، تولید مشروبات الکلی، شرکت در نزاع‌های دسته‌جمعی منجر به تیراندازی، شرخری و…» اعدام شد.

احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در بیست‌‌وهشتمین نشست شورای حقوق‌‌ بشر سازمان ملل که در ماه مارس / اسفندماه سال گذشته برگزار شد، گفت: «وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی بدتر از گذشته شده است.»

او گفت ۷۵۳ نفر در سال ۲۰۱۴ در ایران اعدام شده‌اند و تنها در دو ماه نخست سال میلادی جاری بیش از ۲۰۰ نفر در ایران اعدام شدند.

به گفته او بیش از نیمی از این اعدم‌ها مربوط به پرونده‌های مرتبط با مواد مخدر است که در قوانین بین‌المللی حکم چنین جرایمی اعدام نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا