هفتاد هزار نفر از تحصیل باز مانده اند/ لزوم احداث ۱۱ هزار کلاس درس

چابهار- سیستان و بلوچستان در حالی لقب ضعیف ترین استان از نظر شاخص های آموزشی را به خود اختصاص داده که این استان برای رسیدن به استانداردهای ملی حداقل به ۱۱ هزار کلاس درس نیاز دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – سیدامیرحسین عظیمی: سیستان و بلوچستان اگر نگوییم بدترین اما به گواه آمار ضعیف‌ترین استان کشور از نظر شاخص‌های آموزشی است، از جمعیت ۷۰ هزار نفری بازماندگان از تحصیل در این استان گرفته تا رکورد پایین‌ترین سرانه فضای آموزشی و رکورد کمترین تعداد معلم نسبت به جمعیت در کل کشور، در همه این‌ موارد متاسفانه سیستان و بلوچستان رکورددار ضعیف‌ترین‌ها در ایران است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان می‌گوید: سیستان و بلوچستان پایین‌ترین سرانه فضای آموزشی را در کشور دارد چرا که متوسط زیربنای فضای آموزشی در کشور ۵.۳۴ مترمربع و در سیستان و بلوچستان ۳.۱۱ مترمربع است.

علیرضا راشکی می‌افزاید: برای رسیدن فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان به متوسط کشوری نیازمند ساخت افزون بر ۱۱ هزار کلاس درس جدید با زیربنای یک‌میلیون مترمربع فضای آموزشی هستیم و این در حالی است که همین حالا هم از ۱۸ هزار و ۹۳۴ کلاس درسی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد ۶ هزار و ۱۸۱ مورد از آن‌ها تخریبی است و نیازمند تخریب کامل و بازسازی و ۴ هزار و ۳۵۸ مورد آن نیز نیازمند مقاوم‌سازی است.

علاوه‌ بر این‌ها به گواه، علیرضا نخعی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، سیستان و بلوچستان با توجه به جمعیت خود نیازمند ۱۲ هزار معلم جدید است تا به سرانه تعداد معلم در کشور به ازای هر دانش‌آموز که متوسط مطلوب آن ۱۸ دانش‌آموز به یک معلم است، برسد.

برای رفع این کمبودها البته تاکنون اقداماتی انجام‌ شده، از گسیل خیران مدرسه‌ ساز به این استان که سیستان و بلوچستان را از نظر جذب اعتبارات خیری، استان اول کرد تا اختصاص سهمیه‌های ویژه در آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش برای رفع کمبود معلم در این استان.

شهرستان‌های جنوبی سیستان و بلوچستان نیاز به توجه ویژه دارند

در سیستان و بلوچستان، ضعیف‌ترین شهرستان‌ها از نظر شاخص‌های آموزشی، شهرستان‌های جنوبی آن هستند و از میان شهرستان‌های جنوبی هم چابهار پایین‌ترین شاخصه‌های آموزشی را در استان و به‌ تبع در ایران به خود اختصاص داده است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در بین شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان، چابهار بدترین شرایط آموزشی را دارد، یعنی چابهار با آنکه اهمیتی ملی و بین‌المللی دارد رکورددار پایین‌ترین شاخص‌های آموزشی در کشور است.

عبدالغفور ایران نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌افزاید: سرانه فضای آموزشی در شهرستان چابهار شامل چابهار و بخش «دشتیاری» به کمتر از ۲ متر مربع و در خود شهر چابهار به کمتر از نیم مترمربع می‌رسد و این در حالی است که میانگین کشوری چیزی حدود ۵.۳۴ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است.

نماینده مردم چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند تصریح می‌کند: از میان بیش از ۵ هزار کلاس درسی که نیاز است در حوزه انتخابیه من برای رسیدن به سرانه مطلوب ساخته شود تنها ۲ هزار کلاس درس ویژه چابهار است و از میان ۳ هزار کمبود معلم نیز ۲ هزار معلم تنها در شهرستان ۳۰۰ هزار نفری چابهار کمبود داریم.

ایران نژاد راه‌ حل پایان دادن به‌بحران شاخص‌های آموزشی در چابهار و بلوچستان را تأسیس اداره‌ کل آموزش ‌و پرورش جنوب استان می‌داند و می‌گوید: با توجه به این‌ که تنها در شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند بیش از ۵ هزار کلاس درس و ۳ هزار معلم کمبود داریم، تأسیس اداره‌ کل آموزش‌وپرورش جنوب سیستان و بلوچستان راه‌ حلی منطقی است.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی درعین‌حال می‌گوید: شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیک شهر و قصرقند با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت بدترین وضعیت فضاهای آموزشی در کشور را دارند و باید هر چه سریع‌ تر وزارت آموزش‌وپرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مشکلات کمبود فضای آموزشی و امکانات را مرتفع کنند.

معین‌الدین سعیدی، رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز پیشتر در گفت‌وگو با یکی از رسانه با تأکید بر بحران کیفیت و کمیت آموزشی در بلوچستان گفته بود: هرچند هم‌ اکنون ۱۶ پروژه آموزشی جدید در چابهار در حال ساخت است اما این پروژه‌ها کفاف کمبودهای عمقی موجود را نمی ‌دهد و لازم است برای رفع کمبودهای آموزشی در جنوب استان و به ‌ویژه چابهار اداره‌کل آموزش ‌و پرورش جنوب سیستان و بلوچستان به مرکزیت چابهار تأسیس شود چرا که تنها در شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند با کمبود ۳ هزار معلم و بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ کلاس درس جدید مواجه هستیم.

ایجاد دو اداره ‌کل آموزش ‌و پرورش در یک استان تاکنون بی‌سابقه است

در پاسخ به این اظهارات معاون مدیرکل آموزش ‌و پرورش سیستان و بلوچستان، تأسیس اداره‌کل مستقل در بلوچستان به مرکزیت چابهار را مردود می‌داند.

حسن نوروزی که خود مدیر آموزش ‌و پرورش شهرستان چابهار هم هست، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: ایجاد اداره کل آموزش‌ و پرورش جدید به‌ گونه‌ای که در یک استان دو اداره ‌کل وجود داشته باشد تاکنون در هیچ‌جاری کشور سابقه نداشته است؛ این یعنی چارت اداری در حوزه آموزش ‌و پرورش این اجازه را به ما نمی‌ دهد شاید ادارات کل دیگر در یک استان چند تا باشند اما اداره‌ کل آموزش ‌و پرورش در هر استان یکی است.

وی می‌افزاید: حتی استان خراسان نیز که تا قبل از تقسیم شدنش به سه استان پهناورترین استان کشور بود و قابلیت ایجاد اداره‌ کل را داشت، در تمام طول عمرش تنها یک اداره‌ کل آموزش ‌و پرورش داشت؛ من احساس می ‌کنم ایجاد اداره‌ کل جدید نیازمند این‌ است که در حوزه سیاسی هم این موضوع صورت گیرد.

معاون مدیر کل آموزش ‌و پرورش سیستان و بلوچستان در عین ‌حال تأکید می‌کند: با وجود این محدودیت اما نگاه حوزه استان و وزارت ‌خانه تمرکززدایی با شیوه تفویض اختیار به مناطق و نمایندگی‌هاست، مثلاً در خصوص مشارکت مردمی و صدور مجوز مدارس غیردولتی بخش اعظمی از کار که قبلاً در استان انجام می ‌شد الآن قرار است به مناطق و شهرستان‌ها تفویض اختیار شود؛ آموزش‌ و پرورش به ‌ویژه در سیستان و بلوچستان نگاه مثبتی به این موضوع دارد هر چند شاید از نگاه قانونی این اجازه را نداشته باشد که دو اداره کل در استان ایجاد شود اما تفویض اختیار به ‌صورت غیرمستقیم اتفاق افتاده و می‌افتد.

سناریوی سیستان و بلوچستان با دیگر استان‌های کشور متفاوت است

در پاسخ اما رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار که طلایه‌دار پیگیری تأسیس اداره‌ کل آموزش‌ و پرورش بلوچستان است، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: سناریوی سیستان و بلوچستان با دیگر جاهای کشور تفاوت دارد، کجای کشور، یک فرد برای اینکه بخواهد به مرکز استان برود، باید ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید. جنس مشکلات ما، ساختارهای فرهنگی و اجتماعی ما تفاوت دارد با زاهدان.

معین‌الدین سعیدی می‌افزاید: زاهدان نمی ‌تواند چه به لحاظ نظارت و چه به لحاظ نسخه پیچیدن، برای ما راهگشا باشد، نسخه‌ای که آن‌ها برای مشکلات می‌پیچند برای چابهار کاربرد ندارد، ما معتقدیم برای آموزش‌ و پرورش هیچ راهکاری وجود ندارد مادامی ‌که اداره کل آموزش‌وپرورش جنوب سیستان و بلوچستان در چابهار تشکیل شود.

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان در پاسخ به باردار بودن تأسیس اداره‌ کل از نظر مالی، می ‌گوید: سازمان منطقه آزاد در رابطه با هزینه‌ها اعلام آمادگی کرده اما یک موضوعی که لازم است اشاره شود این است که ما هم از لحاظ کمی و هم کیفی پایین‌ترین شاخص ها را داریم، در استان‌های دیگر دانشگاه‌های فرهنگیان وجود دارد که نیروهای متخصص معلمی را تربیت می ‌کنند، در استان ما با وجود کمبودها فقط یک دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و چون دانش‌آموز چابهاری با توجه به شرایط نمی‌تواند و قادر به رقابت نیست، قاعدتاً نیروهای دانشگاه فرهنگیان هم چابهار را نمی‌ فهمند.

وی تأکید می‌ کند: برای ما جای سؤال است چرا در استانی مثل خراسان رضوی ۴ دانشگاه مستقل و یا نمایندگی فرهنگیان وجود دارد اما در استان سیستان و بلوچستان با وجود کمبودها تنها یک دانشگاه است، همانا که منطقه آزاد برای ایجاد دانشگاه فرهنگیان در چابهار نیز اعلام آمادگی کرده است؛ تأکید می‌ کنم راه‌ حل، حل مشکلات عمقی آموزشی در بلوچستان و چابهار تأسیس اداره‌ کل آموزش ‌و پرورش و در پی آن دانشگاه مستقل فرهنگیان در چابهار است.

هر چه که باشد، با وجود همه تلاشها اما همچنان سیستان و بلوچستان و به ‌ویژه منطقه بلوچستان رکورددار پایین‌ترین سرانه‌های کمی و کیفی آموزشی در ایران است و تأسیس اداره‌ کل آموزش‌وپرورش جنوب سیستان و بلوچستان و یا هر راه دیگری برای رفع کمبودها باید به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا