آتش بود اما آتش نشان نبود/ ۵۰ اصله نخل خرماي بخش ايرندگان در آتش سوخت + تصاوير

رئیس شورای بخش ایرندگان خاش گفت: به دلیل عدم استقرار ایستگاه آتش نشانی در بخش ایرندگان شهرستان خاش 50 اصله نخل خرما این منطقه در شعله های آتش سوخت.
محسن دادكاني در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه آتش سوزی نخلستان هاي بخش ايرندگان خاش بر اثر گرمای هوا و خشکسالی منطقه رخ داده است، اظهار كرد: بخشی از نخلستان های روستاي جنگل در حاشیه رودخانه بخش ايرندگان طعمه حريق شدند كه خوشبختانه با تلاش نيروهاي مردمي و آتش نشاني، اين آتش سوزي مهار و خاموش شد.

وي با بيان اينكه با توجه به حجم وسیعی از آتش نمی توان به درستی برآورد کرد که چه میزان از باغات خسارت دیدند، تصريح كرد: خسارات بسيار زيادي به اين نخلستان ها و زمين هاي كشاورزي وارد شده و در اين حادثه 50 نخل خرما در آتش نابود و به 20 درصد ساير نخل ها نيز آسيب وارد شده است و با توجه به باردهی هرنخل خرما در یک فصل که به طور میانگین 50 کیلوگرم خرما محصول می دهد.

دادكاني با بيان اينكه در اين آتش‌سوزی نیروهای مردمی، شوراها و با ابزارآلات ابتدایی و دست وارد عرصه شدند و تلاش کردند که آتش را خاموش کنند، گفت: متاسفانه نيروهاي اعزامي آتش نشاني با توجه به بعد مسافت 95 كيلومتري از شهر خاش و نيز خراب بودن مسير جاده پس از گذشت يكساعت و نيم به محل آتش سوزي رسيدند و پس از چهارساعت آتش را مهار كردند.

وي با انتقاد از با انتقاد از نبود ایستگاه آتش نشانی در بخش ایرندگان، خاطرنشان كرد: با وجود سطح بسيار زياد آتش سوزي و سرعت آن و نبود ايستگاه آتش نشاني در اين بخش صدمات و خسارات بسياري به زمين ها و منابع طبيعي اين مناطق وارد شده و تنها منبع درآمد امرار و معاش مردم اين منطقه كشاورزي و نخل هاي خرما است.

رییس شورای بخش ایرندگان خاش با بيان اينكه اين پنجمين آتش سوزي در اين بخش است، اذعان كرد: با توجه به دماي بسيار بالاي هوا در تابستان همواره معضل آتش سوزي نخل هاي خرما يك تهديد جدي براي اين بخش بوده و عدم استقرار يك ايستگاه آتش نساني در اين بخش سبب شده تا با هر آتش كوچكي به سرعت گسترش يابد و خسارات جبران ناپذير و خانمان سوزي را به اراضي اين مناطق وارد كند.

وي با بيان اينكه وجود حداقل يك ايستگاه آتش نشاني در بخش ايرندگان از مطالبات ديرينه و الزمان اين بخش است، ادامه داد: فرماندار شهرستان خاش قول داده اولين خودرو آتش نشاني كه به شهرستان خاش تحويل داده شود را به بخش ايرندگان تخصيص دهد.

دادكاني گفت: بخش ايرندگان با دارا بودن نخلستان ها و باغات بسيار مستعد و زيبا در جنوب شهرستان خاش از نقاط مهم گردشگري و توريستي استان سيستان و بلوچستان محسوب مي شود.

وی با بيان اينكه در اين آتش‌سوزی نیروهای مردمی با امکاناتی محدود وارد عرصه شدند و تلاش کردند که آتش را خاموش کنند، ادامه داد: اقدام به موقع همه نیروها خصوصاً نيروهاي مردمي سبب مهار آتش‌سوزی و جلوگیری از گسترش آن در سطح وسیع‌تر شد كه واقعا جاي تقدير و تشكر دارد.

وی اذعان كرد: اگر همت به موقع نخل‌داران نبود چه بسا عمده نخیلات بسيار زيادتري طعمه حريق مي شدند و اهالي اين منطقه با فاجعه جبران‌ناپذیر مواجه مي شدند.

دادکانی در رابطه با چگونگی جبران خسارات وارده، اظهار کرد: متاسفانه تنها به محصول خرما یعنی ثمره نخیلات بیمه تعلق مي گيرد و تنه نخل بیمه نيست و از این جهت غرامتی به نخلداران پرداخت نمی‌شود که ضروري است در این خصوص متولیان امور چاره‌اندیشی و جبران خسارت كنند چرا كه مهم‌ترین محصول کشاورزی اين مناطق خرما است و نخلستان‌های وسیع همواره در این منطقه از دیرباز به عنوان یک اهرم مهم در تقویت اقتصادی خانوارها به شمار می‌رفته و می‌رود.

وی اظهار كرد: تمامي کشاورزان و باغداران با توجه به گرمای هوا و خشک شدن مراتع و منابع طبیعی در حفظ و حراست از منابع طبیعی و پیشگیری از آتش سوزی احتمالی در باغهای خرما و مرکبات با دهیاران و ماموران منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان همکاری و مشارکت بیشتری داشته باشند.

گفتنی است مشابه این آتش سوزی چندی هفته قبل در روستاي كاروندار بخش مركزي و همچنين سال گذشته نيز 80 درخت خرما بخش ايرندگان در آتش سوخت و در منطقه تمندان بخش نوک آباد شهرستان خاش نیز سال گذشته به دلیل نبود ایستگاه آتش نشانی در بخش نوک آباد بخش وسیعی از پوشش گیاهی این منطقه در مقابل چشمان مردم سوخت و هر ساله مردمان اين مناطق شاهد از بین رفتن تعداد زیادی از درختان خرما و اراضي كشاورزي بر اثر آتش سوزی هستند كه به دليل عدم استقرار ايستگاه اتش نشاني خاكستر مي شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا