آيا ترامپ “حمله پيش‌دستانه” به ايران خواهد كرد؟ / العربیه

هم زمان با افزايش تنش در منطقه و اتهام ایران از سوی ايالات متحده به دست داشتن این کشور در هجوم شبه‌نظامیان حوثى در يمن به ناوچه سعودى، و تهديد ناوگان امريكا در آبهاى آزاد، سخن گفتن درباره احتمال “حمله پيش‌دستانه” دولت دونالد ترامپ به ايران بيشتر شده است.

در صورت تصويب لایحه «10H. J. RES» تحت عنوان «مجوز استفاده از نیروهای مسلح آمریکا برای رسیدن به هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» در مجلس نمایندگان امريكا، رئيس‌جمهوری ايالات متحده مجوز هجوم پيش‌دستانه و یا پیش‌گیرانه را خواهد داشت.

اين لايحه توسط آلسی هستینگز، عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، سوم ژانویه گذشته، به این مجلس ارائه شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، در صورت تصويب اين لايحه صلاحیت خواهد داشت تا بدون کسب مجوز از کنگره آمریکا، برای انجام حمله پیشدستانه به ایران، برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای اقدام کند.

پيشتر حسين موسويان، سخنگوى سابق هيأت مذاكرکننده ايران درباره برنامه هسته‌اى، و معاون پیشین شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، با ابراز نگرانی از تهدیدهای پیش روی ایران، پس از انتخاب دونالد ترامپ، از امکان فعال شدن مجدد برنامه تغییر رژیم ایران خبر داده بود.

موسویان، در گفت‌وگو با روزنامه “شرق” با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی ایران پس از انتخاب ترامپ، هشدار داده: «هرچه چالش‌های درونی آمریکا در دوره ترامپ بیشتر شود، فرصت‌ها یا تهدیدهای بیشتری پیش ِروی جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت». او افزوده است: «نگرانی‌ها باید بسیار جدی باشد.

اکثریت فعلی جمهوری‌خواه در کنگره مخالف سیاست‌های تعاملی اوباما با ایران است و ممکن است در دوره ترامپ جبران مافات کرده و هجمه سنگینی علیه جمهوری اسلامی به راه بیندازد». وی با بیان اینکه احتمال دارد ایران با تهدیدات و فرصت‌های جدیدی روبه‌رو شود، ادامه داد: «حتا ممکن است بار تهدیدات سنگین‌تر باشد و با تسلط جمهوری‌خواهان تندرو، برنامه تغییر رژیم در ایران مجددا فعال شود».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا