سالروز اعدام یعقوب مهرنهاد اسطوره‌ی نستوه مبارزات مدنی بلوچستان

رژیم فاشیستی و فرقه گرای جمهوری اسلامی بر پایه‌ی جنایت، ترور، حذف فیزیکیِ دگراندیشان، اختلاس؛ فریب و دروغ که خود آن‌ها‌ را خدعه و تقیه می‌نامد بنا شده است.

رژیم از آگاهی، آزادی بیان و گردش آزاد و شفاف اطلاعات در کشور هراس دارد، به ویژه وقتی مسئله‌ی بلوچستان با موقعیت سوق‌الجیشی استثنایی به میان می‌آید به هراس رژیم در این ارتباط به شکل فزاینده‌ای افزوده می‌شود. نزدیک به یک قرن از اشغال بلوچستان می‌گذرد و پروژه‌ی دولت- ملت سازی رضا خانی به همراه استبداد دینی جمهوری اسلامی، بلوچستان را به میدان تک و تازِ ظالمان تبدیل نموده و زخم‌های عمیقی را بر پیکره‌‌اش وارد نموده‌‌اند. جمهوری اسلامی ایران بلوچستان را به شکل یک کالونی می‌بیند، سیاست‌های استعمارگرایانه‌ را در آن اعمال می‌کند و در راستای همین سیاست‌ها همه‌ی مساعی‌ِ خویش را به کار می‌بندد تا مردم بلوچ نسبت به حقوق خودشان آگاه نشوند.

حذف فیزیکی یعقوب مهرنهاد اولین وبلاگ نویس اعدامی جهان و ستاره‌ی درخشان مبارزات حق طلبانه‌ی مدنی ملتِ بلوچ بر بنیاد همین سیاست‌ها صورت پذیرفت.

یعقوب مهرنهاد در راستای گسترش و نهادینه نمودن فرهنگ مطالبه‌گری در بلوچستان فعالیت می‌نمود. رژیم فاشیستی جمهوری اسلامی که از یک سو، از آگاهی ملت بلوچ نسبت به فعالیت‌های استعماری خود و غارت منابع بلوچستان هراس داشت و از سوی دیگر، با گسترش فرهنگ مطالبه‌گری در میان مردم بلوچ منافع خودش را در خطر می‌دید، در اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ اقدام به بازداشت یعقوب مهرنهاد نمود.

پس از یک سال و چند ماه تحمل شکنجه‌های قرون وسطایی یعقوب مهرنهاد در چهاردهم مرداد ماه  ۱۳۸۷ در زندان زاهدان اعدام شد.

رژیم با اعدام مهرنهاد در پی ایجاد فضای رعب و وحشت در میان جامعه‌ی مدنی بلوچستان بود.

جمهوری اسلامی ایران با این تصور که می‌تواند با اعدام مهرنهاد صدای رسا و حق‌طلبانه‌ی مردم بلوچستان را که از حنجره‌ی او بیرون آمده بود خفه کند، نتیجه‌ی عکس آن را تجربه کرد. بطوریکه امروز پس از گذشت نزدیک به پانزده سال از اعدام او و عبدالناصر طاهری صدر، هزاران یعقوب مهرنهاد دیگر از میان جوانان بلوچ قدم در راه او نهاده و استوار، با صدای رسا راه او را ادامه می‌دهند و یادش را گرامی می‌دارند.

حزب مردم بلوچستان / آگوست ۲۰۲۲

https://t.me/ostomaan/2920

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا