آیا فرماندهان سپاه سیستان و بلوچستان اصلا در استان حضور دارند؟

نماینده زاهدان در گفت‌وگو با ایلنا گفته است: ۸۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان زیر خط فقر هستند، حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در یاسوج گفت: اگرچه هنوز آمار دقیق و واقعی از تعداد افراد و خانوارهایی که زیرخط فقر هستند، به دست نیامده اما در استان سیستان و بلوچستان حدود ۸۰ درصد مردم این استان زیرخط فقر قرار دارند. وی با بیان اینکه اغلب روستانشینان و ساکنان حاشیه شهرهای استان سیستان و بلوچستان زیرخط فقر هستند، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند برای خارج شدن مردم از زیرخط فقر کاری انجام دهد.

نماینده مردم خاش نیز در مجلس گفته است: ۵۱ درصد استان ما روستایی است اما درآمد استان کمتر از ۱ درصد تولید ناخالص ملی است, دوسوم جمعیت استان از آب شرب محروم‌اند. ماندگاری تحصیل در سیستان و بلوچستان ۵۰ درصد است و ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل حتی در مقاطع ابتدایی داریم. متوسط فاصله مدارس روستایی ۳۰ کیلومتر است و یک‌ سوم از کلاس‌های درس در فضاهای غیراستاندارد برگزار می‌شود. وی می‌گوید: عقب ‌ماندگی‌های استان سیستان و بلوچستان حاصل تبعیض، فراموش‌کاری و در حاشیه قرار گرفتن مردم استان است و توسعه زمانی پایدار می‌ شود که حدود تبعیض‌های منطقه‌ای، قومی، نژادی، جنسیتی و… تمامی جوانب زندگی فردی و اجتماعی را در برگیرد.

محمدحسین جلالی مدیرکل دفتر اطلاعات و آمار استانداری سیستان و بلوچستان نیز به ایرنا گفته است: «مطابق تعاریف و مفاهیم آماری که ما در اختیارداریم که مبتنی بر خود اظهاری افراد است، بیکاری کلی استان طی سال گذشته ۴/۱۱ درصد و در جمعیت جوان ۱۰ تا ۲۴ به میزان ۴/۲۵ درصد بود». وی می‌گوید که: «طی سال‌های اخیر برخی شهرک‌های صنعتی استان به دلیل پرداخت نشدن یارانه به بخش تولید، تعطیل شدند».

اواخر سال ۹۲، هوشنگ ناظری، فرماندار زابل، اعلام کرده بود که هشتاد درصد مردم زابل در پی خشک‌سالی‌ها بیکار شده‌اند. حلیمه عالی نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس، شهریورماه سال گذشته نیز به روزنامه خراسان گفته بود: «هفتاد درصد روستاییان سیستان به خارج از استان سیستان و بلوچستان مهاجرت کرده‌اند». در این حال به گزارش سپاه نیوز؛ ساسان سالاری مسئول سازندگی بسیج دانشجویی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان گفت: تابستان امسال ۸۰۰ نفر از جوانان انقلابی و متدین استان در شهرستان‌های نیمروز، دهستان بزی، هیرمند، ایرانشهر، سراوان، دلگان در قالب گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

سالاری با اشاره به اینکه این اردوها تا پایان شهریورماه ادامه دارد، تصریح کرد: اردوی فرهنگی یک ‌روزه از اقدامات این نهاد است که در قالب آموزش قرآن، برگزاری سبک زندگی اسلامی، احکام، آموزش خیاطی و آموزش‌های فنی برگزار می‌شود. با توجه به آمارهایی که خود مسئولان جمهوری اسلامی از وضعیت رفاه و معیشت و حتی ابتدایی‌ترین شرایط زندگی در استان سیستان و بلوچستان ارائه می‌دهند معلوم نیست اصلاً فرماندهان سپاه پاسداران استان سیستان و بلوچستان آیا درواقع در استان سیستان و بلوچستان حضور ندارند؟

آیا به ‌غیر از معترضین دختران ایرانشهری و بازداشت آن‌ها و اجبارشان به اعترافات تلویزیونی هیچ مشکلی دیگر در سطح استان مشاهده نمی‌کنند که در روستاهایی که حتی آب شرب هم وجود ندارد اقدام به اعزام گروه‌های جهادی برای برگزاری آموزش قرآن، برگزاری سبک زندگی اسلامی و احکام می‌نمایند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا