اختلافات ایران و سوریه پررنگ‌تر می‌شود

چندی است اختلاف‌هایی میان دمشق و تهران در حال پدیدار شدن است تا جایی که برخی از مقام‌های ایرانی، نظام سوریه به ریاست بشار اسد را به «نمک‌نشناسی» متهم کردند؛ اکنون اما نظام سوریه پاسخی بی‌ سابقه داده و روزنامه دولتی «الوطن» وابسته به دفتر بشار اسد به ‌شدت به علی‌اکبر ولایتی مشاور علی خامنه‌ای رهبر ایران در امور خارجی، تاخته است.مدیرمسئول این روزنامه را می مخلوف پسردایی بشار اسد است که یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های نظام سوریه به شمار می‌آید.

با عرض پوزش آقای ولایتی

روزنامه سوری الوطن یکشنبه ۱۵ ژوئیه، مقاله‌ای به قلم فراس عزیز دیب در پاسخ به سخنان اخیر علی‌اکبر ولایتی منتشر کرد. مشاور رهبر ایران روز جمعه در سخنانی در اندیشکده والدای روسیه گفته بود: «اگر کمک‌های ایران نبود دولت بشار اسد طی چند هفته سقوط می ‌کرد و اگر ایران نبود عراق و سوریه تحت سیطره ابوبکر بغدادی بودند».

در مقاله روزنامه الوطن در پاسخ به ولایتی آمده است: «مبالغه‌ای که به شنیدن آن از برخی از رسانه‌ها و تحلیل‌گران ایرانی و کسانی که در مدار ایران می‌چرخند، عادت کردیم». او همچنین به ‌شدت از روزنامه «کیهان عربی» وابسته به رهبر ایران انتقاد کرد که ضمن منعکس کردن سخنان ولایتی، تیتر اول خود را به برداشتی از این سخنان اختصاص داد و نوشت: «در سوریه و عراق خواهیم ماند و آمریکا را مجبور به خروج از منطقه خواهیم کرد».

نویسنده روزنامه الوطن با اشاره به تیتر «کیهان عربی» نوشته است: «به نظر می‌رسد که روزنامه می ‌خواسته بگوید ما (ایرانی‌ها) امروز بر عراق و سوریه حکومت می‌کنیم و بر این پایه در جنگ علیه آمریکا پیروز خواهیم شد». این پاسخ روزنامه وابسته به ‌نظام سوریه چند سال پس ‌از آن ایراد می ‌شود که مسئولان ایرانی همواره از ناکامی نظام اسد در صورت عدم ‌مداخله‌شان سخن می‌گفتند تا جایی که یکی از نمایندگان مجلس ایران گفت که این کشور، کنترل ۴ پایتخت عربی را در دست دارد و نفوذ تهران از راه دمشق تا بیروت امتداد یافته است.

البته نویسنده مقاله این را هم یادآور شده و نوشته است: «به شنیدن این مبالغه‌ها از شخصیت‌هایی که جریان رسمی را در ایران نمایندگی می‌کنند، عادت کردیم، از رئیس‌جمهوری ایران گرفته تا وزرا و مسئولان رده پایین‌تر. همچون سخنی که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در آوریل ۲۰۱۶ در همایشی درباره محیط‌زیست و دین در تهران بر زبان راند و گفت اگر جمهوری اسلامی نبود، دمشق و بغداد به دست داعش می‌افتاد».

تناقض‌ها و مبالغه‌ها

نویسنده مقاله، سخنان ولایتی را آکنده از مبالغه و تناقض دانست و افزود: «این سخنان حامل بسیاری از تناقض‌ها و مبالغه‌ها است و باید روی آن انگشت گذاشت». نویسنده مقابله، به توصیف نظام سوریه به «حکومت اسد» از سوی ولایتی اعتراض کرد گفت: «این اصطلاح در عرف دیپلماتیک در میان متحدان وجود ندارد». او به سخنان ولایتی که گفته بود حضور مستشاران نظامی ایرانی در سوریه، مانع از سقوط نظام این کشور شد هم اعتراض کرد و نوشت: «عجیب است که از جلوگیری از سقوط ۲ کشور (سوریه و عراق) توسط مستشاران نظامی سخن گفته می‌ شود. مستشار نظامی تنها نقشی تئوری و در زمینهٔ اطلاعات و در چارچوب طرح‌ها و اختیارات تعریف‌شده دارد نه بیشتر».

آیا اسد در حال حاضر به ایرانی‌ها نیاز دارد؟

نویسنده مقاله، پا را فراتر از این هم گذاشت و نوشت: «شاید آگاهان، به تحلیل سیاسی زیادی نیاز ندارند تا بفهمند آنچه در سوریه روی ‌داده و می‌دهد، هدفش سرنگونی نظام سوری است که در نهایت، آغازگر حرکتی دومینو وار برای سقوط برخی نظام‌ها شود. ازاین ‌رو دفاع از سوریه دفاع از تهران و دفاع از سوریه دفاع از مسکو است». نویسنده از اهمیت نقش نیروهای ایرانی و شبه ‌نظامیان وابسته به این کشور در دفاع از نظام بشار اسد کاست و با اشاره به سخنان مقام‌های ایرانی که حضورشان در سوریه را در حد مستشاران نظامی توصیف کردند نوشت: «مستشار نظامی نمی ‌تواند مانع شکست یا تحقق پیروزی شود. این مسئله شاید اعتبار سخنان ولایتی را بزداید».

او مقاله خود را این‌گونه پایان داد: «پوزش می‌خواهیم علی‌اکبر ولایتی. سوریه آخرین پایگاه حق است، تا قیام قیامت سقوط نخواهد کرد».

سپاه پاسداران در قالب نیروهای مدافع حرم بر طبق آنچه تاکنون مقام‌های ایرانی گفته‌اند بیش از ۵ هزار کشته در سوریه متحمل شده است که این آمار با احتساب نیروهای پاکستانی و افغانستانی زیر نظر ایران بیش از این هست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا