آیت‌الله خامنه‌ای: برای لغو تحریم‌ها، حاضریم چیزهایی بدهیم

در آغاز ماه رمضان، آیت‌الله خامنه‌ای شروط ایران را در مذاکرات اتمی مشخص کرد و بار دیگر به دفاع از هیئت مذاکره‌کننده پرداخت. او گفت: «ما می‌خواهیم تحریم‌ها برداشته شود… در مقابل، حاضریم چیزهایی بدهیم به شرط این که صنعت هسته‌ای متوقف نشود و لطمه نخورد». خامنه‌ای بازرسی از مراکز نظامی را یکی از خطوط قرمز ایران اعلام کرد.
روز سه‌شنبه ۲ تیر/۲٣ ژوئن، به مناسبت آغاز ماه رمضان، آیت‌الله خامنه‌ای با مدیران ارشد نظام دیدار داشت. او در این نشست در بارۀ برنامه‌های اقتصادی کشور و سپس در بارۀ مذاکرات اتمی سخن گفت.

در مقدمۀ موضوع مذاکرات، آیت‌الله خامنه‌ای نخست توضیح داد که هرچه در جلسات عمومی می‌گوید «عیناً همان مسائلی است که در جلسات خصوصی به رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان می گوید».
او سپس بر امانت‌داری و شجاعت تیم مذاکره‌کننده تأکید کرد و گفت: «البته آنها ممکن است در تشخیص و عمل خطا کنند، اما متدین و غیور هستند». وی به منتقدان مذاکرات نیز تذکراتی داد و گفت که تیم مذاکره‌کننده خود به برخی مسائل مورد انتقاد آگاه است است ولی بنا بر ضرورت، «به برخی اقدامات کشانده می‌شود».

تاریخچۀ شروع مذاکره با آمریکا

خامنه‌ای در شرح تاریخچۀ مذاکرات گفت که «موضوع مذاکره با آمریکایی‌ها مربوط به زمان دولت قبل است»… او گفت: «در آن زمان، یک نفر از محترمین منطقه به عنوان واسطه به دیدار ما آمد و به صراحت گفت که رئیس جمهور آمریکا از او خواهش کرده که به تهران بیاید و درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره را مطرح کند. آمریکایی‌ها به این واسطه گفته بودند “می‌خواهیم ضمن شناخت ایران به عنوان قدرت هسته‌ای، مسئله هسته‌ای را حل و فصل کنیم و تحریم ها را ظرف شش ماه برداریم”… ما به آن واسطه گفتیم که به آمریکایی‌ها و حرفهایشان اطمینانی نداریم، اما با اصرار آن واسطه، قبول کردیم که این مسئله را یک بار دیگر امتحان کنیم و مذاکرات شروع شد».

ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا