ناخرسندی فرانسه از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مورد خطوط قرمز ایران

وزیر خارجۀ فرانسه، لوران فابیوس، از محتوای سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در بارۀ مذاکرات اتمی و «خطوط قرمز» ایران ابراز ناخرسندی کرد. به عقیدۀ او این سخنان با جهت‌گیری کلی مذاکرات، تباین دارد. دو مسئلۀ بازدید از مراکز نظامی ایران و نحوۀ لغو تحریم‌ها، فعلاً در کانون همۀ اختلافات قرار دارد.
به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، تذکرات آیت‌الله خامنه‌ای در بارۀ «خطوط قرمز» ایران در مذاکرات اتمی که روز سه‌شنبه ۲ تیر/۲٣ ژوئن ایراد شد، تنش را در این پرونده بیشتر کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان مفصل خود تأکید کرد که همۀ تحریم‌های اقتصادی و مالی «باید فوراً در هنگام امضای موافقت‌نامه لغو بشود». وی همچنین «بازرسی از مراکز نظامی» را به عنوان یکی از خطوط قرمز ایران برشمرد. اما به گفتۀ یکی از مقامات فرانسوی که نام برده نشده «یا بخشی از تحریم‌ها فوراً برداشته خواهد شد و یا این که همۀ تحریم‌ها با امکان برقراری مجدد آنها لغو خواهد گردید».

لوران فابیوس وزیر خارجۀ فرانسه که در پاریس با همتای سعودی خود دیدار داشت، در واکنش به اظهارات تازۀ آیت‌الله خامنه‌ای گفت:«فرانسه خواهان توافقی محکم است». او افزود: «اما به نظر می‌رسد که برخی اظهارات (ایرانی‌ها) در این راستا قرار نمی‌گیرد».

لوران فابیوس «انتظارات جدی فرانسه» را در مذاکرات اتمی گوشزد کرد و بر لزوم بازرسی «همۀ مراکز» تأکید نمود.
مسئلۀ بازرسی از تأسیسات نظامی ایران اینک یکی از موارد اصلی اختلاف در مذاکرات اتمی است. نحوۀ لغو تحریم‌ها و زمان‌بندی آن نیز از دیگر مسائل پیچیدۀ مذاکرات است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا