از ابتدای سال 93 تا کنون/ 12 کشته و زخمی از شهروندان بلوچ توسط ماموران نیروی انتظامی

به گزارش کمپین فعالین بلوچ از ابتدای سال 93 تا کنون به رغم ابراز نگرانی مکرر ائمه جمعه و پیگیری های صورت گرفته توسط نهاد های مردمی 12 شهروند بلوچ در تیر اندازی های مستقیم و خودسرانه ماموران نیروی انتظامی کشته و زخمی شده اند.
لازم به ذکر است این آمار ها صرفا گزارش های است که به دست کمپین فعالین بلوچ رسیده است و آمار واقعی میدانی که بخاطر پیچیدگی وضعیت منطقه، اخبار آن به نهادهای حقوق بشری نمیرسند بیش از این تعداد است.
در ادامه مطلب زمان و مختصری از وضعیت کشته و زخمی شدن این افراد را بخوانید:
جمعه 27 تیر
یک زن 40 ساله به نام “سید بی بی رسولی زاده” مشهور به “مرادخاتون” فرزند بنگل در شهرستان سرباز بخش آشار روستای “افشان” توسط ماموران نیروی انتظامی با ماشین زیر گرفته و در اثر جراحات شدید پیش از رسیدن به بیمارستان سراوان جان خود را از دست داد.

چهارشنبه 01 مرداد 93
محمد شه بخش فرزند گل محمد 15 ساله در حالی که به کارهای روز مره خود مشغول بود در بلوار مزاری شهر زاهدان مورد اصابت گلوله ماموران نیروی انتظامی کلانتری 16 قرار گرفت. وی پس از 10 روز در اثر شدت جراحات از دنیا رفت.

پنجشنبه, 16 مرداد 1393
نوه حاج امید شه بخش توسط نیروی انتظامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

پنج شنبه, 20 شهریور
عبدالله مرادزهی همسر و فرزند دوساله اش در مسیر خاش – زاهدان در حالی که حامل مواد غذایی بود توسط ماموران نیروی انتظامی به گوله بسته شد و در اثر آن عبدالله مرادزهی کشته و همسر وی کی از فرزندانش زخمی شدند.

جمعه, 21 شهریور
در اثر شلیک مستقیم ماموران مرصاد نیروی انتظامی پاسگاه دهپابید به یک دستگاه خودرو 405 در 85 کیلومتری شهرستان خاش و آتش گرفتن خودرو و پرت شدن از روی پل، دو جوان از طائفه کهرازهی به طور کامل در آتش سوختند.

یکشنبه, 23 شهریور
عبدالنبی جمالزهی کارمند اداره برق دلگان در تیر اندازی خودسرانه یگان امداد نیروی انتظامی کشته شد.
چهارشنبه 2 مهرماه
غلام قادر بهادرزهی معروف به عبدالستار فرزند آدم در منطقه هُنگ شهرستان سرباز مورد شلیک مستقیم ماموران مرصاد نیروی انتظامی قرار گرفت که در اثر اصابت گلوله به ناحیه گلو در دم جان سپرد.

شنبه 3 ابان
عبدالله خاکی زاده بلوچ 22 ساله اهل روستای بنداران سیریک از فاصله نزدیک مورد هدف گلوله مامور نیروی دریابانی سیریک قرار گرفت که در اثر آن از ناحیه سر به شدت زخمی و به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان منتقل شد وی پس از 15 روز در اثر شدت جراحات از دنیا رفت.
چهارشنبه 28 آبان
محمد ریگی معروف به فرامرز در حال انجام کارهای روزمره در یکی از خیابان های شهر خاش مورد شلیک مستقیم ماموران گشت نیروی انتظامی کلانتری 11 قرار گرفت که در اثر اصابت گلوله در ناحیه سر در دم جان سپرد.
اغلب موارد فوق الذکر مورد انتقاد ائمه جمعه -به عنوان تنها تریبون های مردم ساکن بلوچستان- قرار گرفته اند.
در تمام وقایع فوق، پیگیری ملموسی از سوی مسئولان قضایی و انتظامی که به نتیجه درست بینجامد دیده نشده است. این در حالی است که در وضعیت عکس ، اگر فرد مدنی به سوی پلیس اتش گشوده باشد موضوع به طور گسترده ای رسانه ای شده و چندین تن در موضوع مورد نظر حتی بدون داشتن استانداردهای قضایی و حقوقی بازداشت و مورد محاکمه قرار گرفته اند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا