ویروس کرونا و تجمعات

حزب مردم بلوچستان

ویروس کرونا و تجمعات

آداب و رسوم سه‌گانه‌ی مردم بلوچ شامل مهمان نوازی، شرکت در مراسم عروسی و عزا و انجام فریضه‌ی نماز در مساجد موجبات شکل گیری اجتماعات را فراهم می‌آورند. این سه مورد از مواردی هستند که در آداب و رسوم مردم بلوچ جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند و هر بلوچی به جای آوردن آن‌ها را وظیفه‌ی اجتماعی خود می‌داند.

انجام این مراسم در شرایط عادی موجب تقویت پیوندها می‌گردد، اما اجرای آن‌ها در زمانی که خطر آلودگی به بیماری‌های واگیردار و کشنده بسیار است نه تنها مزیتی برای به جای آورندگانشان محسوب نمی‌شود، بلکه به لحاظ انسانی و اخلاقی امری نکوهیده به شمار می‌آید، چرا که علاوه بر به خطر انداختن جان‌های با ارزش و عزیز خودشان موجبات آلودگی دیگران را در سطح وسیعی فراهم می‌آورند. چنین تجمعاتی باعث گسترش آلودگی شده و پدران و مادرانمان را که بدن‌هایشان از سیستم دفاعی بسیار ضعیف‌تری در مقابله‌ی با ویروس کرونا برخوردارند با خطر مرگی دردآور و غریبانه مواجه می‌سازند. انجام فرایض اجتماعی مذهبی در مساجد و حتی فضای آزاد زمانی  منطقا میسّر است که هیچ گونه خطر جانی‌ای را متوجه مسلمانان ننماید. کوچکترین بی‌احتیاطی در این مورد می‌تواند شرایطی را فراهم آورد که باعث مرگ تعداد بیشماری ازعزیزان مسلمان گردد که نه تنها جایز نیست بلکه مغایر با دستورات اسلامی برای حفظ جان و همچنین دستورالعمل شورای عالی علمای اسلامی عربستان سعودی است که بالاترین شورای اسلامی در جهان اسلام می‌باشد. حفظ سلامت و جان انسان‌ها در اسلام آنقدر مهم است که برای اولین بار درهای خانه‌ی کعبه و مساجد درعربستان سعودی بسته شده و از مردم خواسته شده است که فرایض دینی خود را در منازل به جای آورند.

شورای عالی علمای اسلامی عربستان که بالاترین مرجع دینی مسلمانان است در روز یکشنبه برابر با سی و یکم فروردین ماه اعلام نموده است که مسلمانان دستورات بهداشتی از جمله قرنطینه و حفظ فاصله‌‌ی اجتماعی را برای اجتناب از آلودگی به ویروس رعایت کنند و نمازهای پنجگانه و تراویح ماه رمضان را در خانه به جای آورند. این شورا از مسلمانان خواسته است که از هر گونه تجمعی که موجب گسترش ویروس کرونا می‌شود اکیداً خودداری نمایند،‌ زیرا حفظ جان انسان و سلامت جامعه واجب‌تر از هر گونه تجمع مذهبی می‌باشد. در این ارتباط شورای مذکور تأکید می‌کند که تدابیر پیشگیرانه و احتیاطی‌ای در اسلام وجود دارد  که لازم‌الاجراء هستند. دستورالعمل شورای عالی اسلامی هر چند با کمی تأخیر انتشار یافت لیکن منطبق با دستورات علم پزشکی می‌باشد. عطف به دستورالعمل شورای عالی اسلامی از رهبران دینی و امامان مساجد درخواست می‌شود با اجرای دستورات شورا و توصیه‌های اکید متخصصان علم پزشکی در جهت رفع بلایای زمینی و نجات جان انسان‌ها بکوشند.

کاملا قابل درک است که شرکت نکردن در مراسم شادی و عزا و نپذیرفتن مهمانی که او را حبیب خدا می‌دانند برای مردم بلوچ امری اگر نه بی‌سابقه که کم سابقه بوده و آن را خلاف رسوم مردم دارانه می‌دانند اما همه‌ی این‌ها مسائلی هستند که در زمان شیوع بیماری‌های خطرناک واگیردار لازم است مورد بازنگری قرار بگیرند و در مواردی که ناگزیر از اجرای آن می‌شویم باید اجرای هر یک از آن‌ها را منوط به رعایت پروتکل‌های سخت بهداشتی و دستورات پیشگیرانه بنماییم.

حزب مردم بلوچستان / آپریل ۲۰۲۰

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا