اشتاین‌مایر: شکاف میان تهران و ریاض عمیق است

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان از تلاش‌های دیپلماتیک خود در ایران و عربستان سعودی برای پایان دادن به خونریزی در سوریه، ترازنامه نومیدکننده‌ای ارائه داد. به گفته او شکاف میان دو کشور در شرایط کنونی پرشدنی نیست.
فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، که پس از دیدار از تهران به عربستان سعودی رفته است، روز دوشنبه (۱۹ اکتبر/۲۷ مهر) پس از دیداری با ملک سلمان، پادشاه این کشور، در ریاض گفت: «در عربستان سعودی بی‌اعتمادی بزرگی نسبت به ایران وجود دارد و در شرایط کنونی بسیار دشوار است که بتوان بر شکاف عمیق میان ریاض و تهران غلبه کرد.»
او افزود که با این همه ملک سلمان به او اطمینان داده که عربستان نیز به یافتن راه ‌حلی سیاسی برای سوریه علاقه‌مند است. البته وزیر خارجه آلمان در این باره سخنی نگفت که چنین راه‌ حلی باید چگونه باشد.

بیشتر بخوانید: اشتاین‌مایر در ایران: کوه به کوه نمی‌رسه، آدم به آدم می‌رسه

اشتاین‌مایر در تلاش است ایران و عربستان را به پای میز مذاکره بیاورد تا صلح در سوریه ممکن گردد. او در روزهای اخیر در تهران بود و اکنون در ریاض بسر می‌برد.

در حالی که جمهوری اسلامی ایران در جنگ داخلی سوریه از رژیم بشار اسد دفاع می‌کند، عربستان سعودی از شورشیانی در سوریه پشتیبانی می‌کند که خواهان سرنگونی اسد هستند. مناسبات میان ایران و عربستان که دو قدرت منطقه‌ای به‌شمار می‌روند، از مدت‌ها پیش تنش‌آلود و تحت تاثیر اختلافات سیاسی و مذهبی است.

درخواست کمک به آوارگان سوری

اشتاین‌مایر در بخش دیگری از سخنان خود در ریاض گفت که از کشورهای منطقه خواسته است برای میلیون‌ها آواره سوری اقدامات بیشتری انجام دهند. او افزود: «بدیهی است که خواست ما از کل کشورهای منطقه در حاشیه خلیج [فارس] این است که برای تامین نیازهای انسانی آوارگان مشارکت کنند.»

بیشتر بخوانید: وزیر خارجه ‌آلمان: ایران برجام را سریع و کامل اجرا کند

وزیر خارجه آلمان در این باره که چرا عربستان تا کنون برای پذیرش آوارگان سوری تلاش چندانی نکرده است گفت: «اینکه هر کشوری خود را چگونه متعهد می‌کند بر عهده خود آن کشور است.»

موضوع حقوق بشر

وزیر خارجه آلمان همچنین این انتقاد را رد کرد که در گفت‌وگوهای خود با مقامات تهران و ریاض درباره نقض حقوق بشر در این دو کشور انتقادی مطرح نکرده است. او گفت که در دیدار با ملک سلمان و ولیعهد او، محمدبن سلمان، “به صراحت” بر موضوع حقوق بشر تاکید و حتی به مورد رائف بدوی اشاره کرده است.

گفتنی است که رائف بدوی به دلیل وبلاگ‌نویسی انتقادی در عربستان سعودی به هزار ضربه شلاق و ده سال زندان محکوم شده است.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در آستانه سفر اشتاین‌مایر خواسته بود که او در دیدار با مقامات سعودی از شمار بالای اعدام‌ها در این کشور انتقاد کند. رگینا اشپوتل، کارشناس عفو بین‌الملل و مسئول برای عربستان سعودی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از “افزایش وحشتناک” اجرای احکام اعدام در عربستان سعودی سخن گفته است. به گفته او فقط از ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی در عربستان سعودی ۱۳۵ تن اعدام شده‌اند.

بیشتر بخوانید: نظر ۳ نهاد حقوق بشر آلمانی درباره سفر اشتاین​مایر به ایران

اشپوتل یادآور شده که اشتاین‌مایر باید در عربستان سعودی خواستار آزادی فوری همه زندانیان مخالف رژیم سعودی شود که فعالیت‌های مسالمت‌آمیز داشته‌اند. به گفته این نماینده عفو بین‌الملل، حقوق بشر در عربستان سعودی لگدمال می‌شود و هم اکنون هزاران زندانی سیاسی در این کشور وجود دارند که در مخالفت با رژیم سعودی صرفا خواستار حقوق بیشتر شده‌اند ‌ولی در محاکماتی نامنصفانه به ۱۵ تا ۳۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

اشتاین‌مایر در واکنش به انتقادهایی که از سفر او به تهران و ریاض صورت گرفته، به نقش این دو کشور در بحران سوریه اشاره کرد و گفت: «باید با شرکای دشوار هم گفت‌وگو کرد و کسی که از گفت‌وگو با ایران و عربستان سعودی خودداری می‌کند، نمی‌تواند ادعا کند که در انتظار راه‌ حلی برای سوریه است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا