بازداشت مولوی کوهی؛ گسترش اعتراضات در بلوچستان و تهدید معترضان

مولوی نعمانی نیز به دلیل حمایت از فضل الرحمن کوهی توسط اداره اطلاعات سرباز تهدید شد.

خبرگزاری هرانا – درپی بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه اهل سنت پشامگ در شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان، ظرف روزهای گذشته اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای مختلف این منطقه شکل گرفته است.

چندین شخصیت مذهبی به دلیل حمایت از این روحانی تهدید شده اند و برای شهروندان معترض پیامک تهدیدآمیز ارسال شده است. در چندین مورد معترضان اقدام به مسدود کردن جاده های اصلی این استان کرده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ادامه اعتراضات منطقه سیستان و بلوچستان، عصر روز گذشته عده ای از شهروندان در اعتراض به بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه اهل سنت پشامگ در مقابل مقر پادگان سپاه این شهر با سر دادن شعار خواستار آزادی وی شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ شامگاه روز گذشته دامنه اعتراضات به ایرانشهر رسید و شهروندان دو جاده ترانزیتی ایرانشهر-سرباز و ایرانشهر-بمپور را با آتش زدن لاستیک به نشانه اعتراض مسدود کردند.

امروز هجدهم فروردین ماه، مولوی نظرمحمد دیدگاه، یکی از علمای اهل سنت و نماینده سابق مردم ایرانشهر، سرباز و لاشار در اولین دوره مجلس با انتقاد از بازداشت آقای کوهی گفت که این بازداشت مناسب نیست و خواستار آزادی وی شد.

روز جاری مولوی فتحی محمد نقشبندی امام جمعه راسک به همراه «ریش سفیدان» برای پیگیری آزادی امام جمعه پشامگ راهی مشهد شدند.

همچنین گزارش شده است، برخی از شرکت کنندگان در این تجمعات اعتراضی، از سوی «وزارت اطلاعات» پیامک تهدیدآمیز بر روی تلفن همراه خود دریافت کرده اند. مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ در شهرستان سرباز و مدیر مدرسه انوارالحرمین این شهرستان است.

وی با اتخاذ مواضعی از جمله مخالفت با اعزام اهل سنت به جبهه سوریه، مخالفت با حذف نام بلوچستان از عنوان استان و همین‌طور مخالفت با تقسیم استان سیستان و بلوچستان، در بین شهروندان بلوچ سنی مذهب مورد توجه و احترام قرار گرفته است.

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، مورخ نهم فروردین ماه سال جاری، دادگاه ویژه روحانیت مشهد از طریق تماس تلفنی به آقای کوهی اطلاع داد که بایستی روز دوشنبه چهاردهم فروردین خود را به این دادگاه معرفی کند.

این روحانی اهل سنت در این مکالمه نسبت به عدم احضار کتبی اعتراض کرده بود که توسط دادگاه ویژه تهدید شد. با مراجعه امام جمعه پشامگ به این دادگاه در تاریخ مذکور، وی مورد بازجویی قرار گرفت با اینحال در پایان ساعات اداری اجازه خروج از محل دادگاه به وی داده نشد.

مسئولین مربوط به همراهان وی گفتند «ایشان مهمان ماست» و از آنان خواستند دادگاه را ترک کنند در غیر این صورت برای آنان «بد تمام می شود». روز بعد در حالی که مولوی فضل الرحمن کوهی در بازداشت موقت بود، معاون وی، مولوی محمد امین آسکانی به دلیل اعلام حمایت از او، طی تماس تلفنی دادگاه انقلاب زاهدان تهدید به احضار و بازجویی شد. آقای آسکانی صبح این روز با فرماندار شهرستان راسک تشکیل جلسه داده بود. در روز پانزدهم فروردین و همزمان با تهدید معاون آقای کوهی، جمعی از مردم شهرستان سرباز در اعتراض به بازداشت این روحانی اهل سنت ابتدا در مقابل پادگان سپاه پشامگ و پس از آن در مرکز شهرستان و همینطور در مقابل فرمانداری شهرستان راسک دست به تجمع زدند.

در این بین عده ای از جوانان خشمگین با آتش زدن لاستیک و بستن جاده تزانزیتی سرباز-چابهار اعتراض خود را نشان دادند. از سوی دیگر در همین روز، کارمندان و کارکنان بلوچ در دو مقر نظامی پایکاه سپاه پشامگ و هنگ سرباز، با تحویل اسلحه های خود اعلام اعتراض کرده و اعلام کردند تا زمان آزادی امام جمعه شهرشان در اعتصاب به سر خواهند برد. در روز شانزدهم فروردین، مولوی عبدالجلیل نعمانی مدیر مدرسه دینی «تعلیم القران گران» در شهر سرباز با انتشار بیانیه ای نسبت به بازداشت آقای کوهی انتقاد کرد.

در حالی که گزارش شده بود در این روز جمعی از روحانیون اهل سنت در مقابل دادگاه ویژه روحانیت مشهد تجمع کرده و خواستار آزادی مولوی فضل الرحمن کوهی شده اند، همراهان امام جمعه پشامگ موفق به ملاقات با وی نشدند. اعتراضات مردم در شهرستان سرباز ادامه یافت و مردم سرکور با آتش زدن لاستیک، جاده ترانزیتی ایرانشهر-چابهار را مسدود کردند. در روز هفدهم فروردین، دادستان زاهدان اعلام کرد پرونده آقای کوهی «مسیر قانونی» خود را طی خواهد کرد و مدعی شد بسیاری از سخنان این روحانی در خطبه های نماز جمعه، «به جای تحکیم و وحدت، موضوع سایت های معاند و افراطی» بوده است.

در همین روز، مولوی نعمانی نیز به دلیل حمایت از فضل الرحمن کوهی توسط اداره اطلاعات سرباز تهدید شد. در ادامه اعتراضات در این منطقه، بسیاری از تجار و مغازه داران شهرهای سرباز کلات، راسک، جکیگور، بیدلد، نصیرآباد و… در اعتراض به تداوم بازداشت این روحانی اهل سنت، محل کسب خود را تعطیل کردند. درحالی که مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان با دفاع از مواضع آقای کوهی، وی را همکار و همگام خود اعلام کرده، شورای تامین شهرستان سرباز در مورد اعتراضات منطقه در این روز تشکیل جلسه داده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا