بخش و روستای محرومی که صدایشان به گوش مسولین نمی رسد؛ از طی کردن مسافت های طولانی در مسیرهای صعب العبور تا کمبود امکانات اولیه زندگی در بخش تلنگ

بخش تلنگ از توابع شهرستان قصرقند یکی از محرومترین بخش های جنوب استان است بطوریکه ازخدمات اولیه زندگی همچون آب آشامیدنی سالم، خدمات بهداشتی، ارتباطی و اینترنت محروم مانده است.
به گزارش چهاربهاران، جاده راه مواصلاتی بین روستاها تا شهر برای مردم نیاز مبرمی به شمار می‌رود؛ با وجود اینکه امکانات بهداشتی، درمانی و معیشتی به صورت یکسان در بین شهرها و روستاها تقسیم نشده وجود جاده برای اتصال روستا به شهر و به دست آوردن امکانات مورد نیاز امری ضروری است که روستاهای جنوب استان سیستان وبلوچستان از حداقلی آن هم محروم هستند.

نبود آب آشامیدنی سالم وافت ولتاژ برق از یک سو و از سوی دیگر مشکل تردد در همه فصول به دلیل عدم جاده‌هایی با آسفالت، نبود خدمات بهداشتی، ارتباطی از جمله تلفن ثابت و دکل تلفن همراه اول و اینترنت از دیگر مشکلات بخش و روستاهای این منطقه است.

نایب رئیس شورای اسلامی بخش تلنگ در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، زیر ساخت های مخابراتی و ارتباطی بخش تلنگ را بسیار ضعیف عنوان کرد و گفت: در این بخش فقط یک دکل روستایی وجود دارد که شش ماه است که با اختلال همراه بوده اما تاکنون هیچ اقدامی دررفع مشکل آن صورت نگرفته است.

اکرم بلوچ افزود: مردم این بخش برای استفاده از خدمات اینترنت مجبورند به روستای عورکی در 15کیلومتری تلنگ و مردم روستاهای کهن و شارک نیز مسیر 30 کیلومتری را طی کنند.

وی درادامه بیان کرد: افت ولتاژ برق در این روزهای گرم سوزان که با خشکسالی همراه است موجب خسارت به لوازم برقی و سرمایشی مشترکان برق این بخش و روستاها شده است.

وی افزود: برای پیگیری این مشکل مکاتباتی از طرف شوراهای اسلامی روستاها، شوراهای اسلامی بخش و بخشداری تلنگ به اداره برق نگور صورت گرفته اما تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشده است.

وی شاخص های بهداشتی بخش تلنگ را پایین دانست و افزود: تنها درمانگاه ابن بخش فاقد آزمایشگاه و ماما است که جوابگوی جمعیت 20 هزار نفری ساکنان این منطقه نیست.

سخنگوی شورای اسلامی بخش تلنگ گفت: مردم این منطقه برای معالجه و درمان بسیاری از بیماری های خود مجبور هستند با طی مسافت 100 کیلومتری به شهرستان چابهار سفر کنند که هزینه های گزافی برای ساکنان این منطقه به همراه دارد.

عضو شورای اسلامی روستای کهن بالا در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران، اظهار کرد: تنها راه ارتباطی تلنگ با مرکز شهرستان مسیر صعب العبور بی چند است که پس از گذشت سه سال از آغاز علمیات اجرایی آن هنوز به بهره برداری نرسیده و مردم این بخش برای تردد به مرکز باید از سه شهرستان چابهار کنارک و نیکشهر عبور کنند تا به قصرقند برسند.

رستم صدرائی نیا گفت: روستای کهن بالا و توابع که دارای بیش از 500 خانوار و 13 پارچه آبادی در یک مسیر راست، فاصله 25 کیلومتری جاده خاکی تا مرکز بخش، در انتظار یک خواب رویایی داشتن جاده بسر می برند، آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم که مدت چهار سال است 10 کیلومتر آن زیر سازی و رها شده و برای 15 کیلومتر آن هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: قریب به ده سال از طوفان گونو و تخریب سه دهانه پل در این بخش می گذرد اما تا امروز این پل ها همچنان به حال خود رها شده و بازسازی نشده اند.

صدرائی نیا در ادامه گفت: سه سال از عمر بخش تلنگ می گذرد اما تاکنون هیچ اداره ای دراین بخش استقرار نیافته و مردم این منطقه برای انجام امورات اداری مجبورند به مرکز شهرستان سفر کنند.

بخش تلنگ با جمعیتی بالغ بر20 هزار نفر و ۷۳پارچه آبادی درجنوب شرق قصرقند واقع شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا