بیانیه حزب مردم بلوچستان در همبستگی با مردم بلوچ و محکومیت بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی

رژيمی که به بهانه های واهی و برچسب های ناروا بسياری از روشنفکران و رهبران مذهبی بلوچ را دستگير و تحت شکنجه های غيرانسانی وادار به اعتراف به ناکرده ها نموده است، تا از اين طريق حضور ده ها هزار نيروی نظامی و امنيتی و تداوم وضعيت نظامی- امنيتی دربلوچستا ن را توجيه نمايد۔

 نظام بلوچ ستیز جمهوری اسلامی ایران از آغاز حاکميت خود، ايجاد تنش و نا امنی در بلوچستان را همواره به نفع گسترش مذهب فرقه گرایانه تحت حمايت خود يعنی شيعيسم صفوی بکار گرفته است.

تنش و نا امنی های حاصل از ايجاد اختلافات قبيله ای و کشتار مردم بلوچ از يکسو، و دستگيری، شکنجه و اعدام روشنفکران و جوانان پرسشگر و رهبران مذهبی معترض و منتقد بلوچ از سوی ديگر، هميشه در خدمت پيشبرد سياستهای بلوچ ستيزانه رژيم حاکم بوده اند.

رژيمی که به بهانه های واهی و برچسب های ناروا بسياری از روشنفکران و رهبران مذهبی بلوچ را دستگير و تحت شکنجه های غيرانسانی وادار به اعتراف به ناکرده ها نموده است، تا از اين طريق حضور ده ها هزار نيروی نظامی و امنيتی و تداوم وضعيت نظامی- امنيتی دربلوچستا ن را توجيه نمايد.

نقش بارز اين نيروها نه ايجاد امنيت و ثبات اقتصادی و سياسی در بلوچستان بلکه خدمت به مافياهای دولتی در قاچاق مواد مخدر از افغانستان و بهره گيری از اسکله های قاچاق سپاه پاسداران در سواحل دريای بلوچستان ميباشد.

نتيجه چنين سياستی از سوی رژيم چيزی جز عقب ماندگی اقتصادی و سياسی مردم بلوچ در بلوچستان نيست و نخواهد بود و جهت سرپوش گذاشتن به ناکامیهای سیاسی واقتصادی و استمرار تبعيض عليه مردم بلوچ، به سرکوب و خفقان، دستگیری و شکنجه، زندانی و اعدام روشنفکران و روحانيون منتقد بلوچ ادامه می دهد.

اعدام مولوی عبدالقدوس ملازهی و مولوی محمد يوسف سهرابی به همراه چندين جوان و نوجوان بلوچ از جمله يعقوب مهرنهاد، دستگيری مولانا نقشبندی و همراهان، دستگيری جوانان نصيرآباد و دستگيری و شکنجه ده ها بلوچ بی گناه ديگر و اعدام صدها زندانی سياسی و عقيدتی بلوچ در راستای اِعمال چنين سياستهايی از سوی رژيم حاکم ميباشد۔

در دنیای فیلترینگ اينترنت، سانسور مطبوعات و رسانه های اجتماعی و غياب تشکلات سياسی وصنفی در ایران، تریبون های مساجد از تاثیر گذارترین تریبونها در سطح جامعه می باشند و مردم، با حضور خود در مساجد به آسانی از سخنان رهبران مذهبی مورد اعتماد خود متأثّر ميگردند.

رژیم ایران با پی بردن به نقش بسیار پررنگ مساجد در جهت دهی افکار مردم، همواره سعی در دست نشانده کردن امامان جمعه در همه مساجد نموده و وجود علمای مردمی و منتقد سياستهای نظام را هرگز تحمل ننموده است.

از جمله يکی از چنين امامان جمعه منتقد سياستهای رژيم و مدافع حقوق مردم که همواره در سخنان خود با بیان حقایق زندگی مردم بلوچستان، پایگاه اجتماعی قوی در میان توده های مردم به دست آورده است،

مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ ميباشد. در 14 فروردین ماه مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ از توابع شهرستان سرباز به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار گرديد که آخرین عمل تنش آفرین و مغرضانه حکومت در این مسیرميباشد.

ایشان به همراه چند نفر از معتمدین و ریش سفیدان سرباز در دادگاه ویژه روحانیت مشهد حاضر شدند، اما چند ساعت پس از بازجویی به همراهان ایشان با زبان تهدید آمیز اعلام می شود که دادگاه را ترک کنند، در غير اينصورت بازداشت خواهند شد، تا کنون هیچ اطلاعی از سرنوشت مولوی کوهی در دسترس نمی باشد.

در محکومیت به این بازداشت روز سه شنبه 15 فروردين ماه مردمان تقریبا تمامی آباديهای شهرستان سربازاز جمله راسک و پشامگ، به تجمع اعتراضی دست زدند و خواستار آزادی فوری مولوی فضل الرحمن کوهی گردیدند.

همبستگی برای آزادی وی هر لحظه در منطقه رو به گسترش است و در این مورد می توان به اعتراض کارمندان و نیروهای بومی سپاه در پایگاه های پشامگ و هُنگ اشاره نمود.

این کارمندان و نیروهای بومی سپاه به عنوان اعتراض با تحویل سلاح های خود به پایگاه های مربوطه شان اعلام داشتند، که تا زمان آزادی شخصیت دستگیر شده از انجام هر گونه وظیفه و اجرای اوامر دولتی خودداری خواهند کرد.

حزب مردم بلوچستان براين باور است که نظام جمهوری اسلامی ایران عامدانه با هدف هر چه بیشتر امنیتی کردن فضای جامعه بلوچستان، اقدام به گام های تنش آفرین گستاخانه تری خواهد نمود و اين مسئله آگاهی و آمادگی بيشتری از سوی مسئولين دلسوز مردم بلوچ ميطلبد.

حزب مردم بلوچستان دستگیری بی جهت مولوی فضل الرحمن کوهی را قویأ محکوم می کند و با اعتراضات مردمی همبستگی خود را اعلام میدارد و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط ايشان می باشد.

حزب مردم بلوچستان

15 فروردین 1396

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا