بیش از ۳۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان به اختلالات روانی دچار هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اجرای برنامه های سلامت روانی،اجتماعی واعتیاد در قالب طرح تحول سلامت برای گروههای سنی نوجوانان،جوانان، میانسالان و سالمندان از برنامه های گروه سلامت روان برای کاهش اختلالات روانی است.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دکتر سید مهدی طباطبائی افزود: در حدود دو سوم افراد مبتلا به اختلال روانپزشکی در طی یکسال قبل از مطالعه از هیچگونه خدمتی برخوردار نبوده اند.

وی بیان کرد: به همین علت ضرورت تدوین و اجرای برنامه های سلامت روانی،اجتماعی و اعتیاد در قالب طرح تحول سلامت برای گروههای سنی نوجوان، جوان، میانسال و سالمند بیش از پیش در سطح کلان احساس شد و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همگام با سایر دانشگاهها اقدام به جذب ۲۵ نفر روانشناس بالینی بمنظور ارائه خدمات تخصصی و اموزشهای روانشناختی به مردم استان کرده است، که با استقرار روانشناسان در مراکز خدمات جامع سلامت خوشبختانه روند پیشگیری از اختلالات روان مطلوب بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات همه گیرشناسی کشور در سال ۸۹، ۲۳ درصد جمعیت ۶۴-۱۵ سال به نوعی به اختلالات روانپزشکی مبتلا می باشند ، که در این میان افسردگی با شیوع ۱۲.۷ درصد و گروه اختلالات اضطرابی با ۱۵.۶ بیشترین شیوع را به خود اختصاص داده اند.

طباطبایی اظهار کرد: این میزان در استان سیستان و بلوچستان۳۱ درصد براورد شده است و همچنین بر طبق این مطالعه شیوع اعتیاد ۲.۱ درصد میباشد که این میزان در استان سیستان و بلوچستان ۷ درصد براورد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: آموزش مهارت های فرزند پروری،آموزش مهارت های زندگی(با تمرکز برمدیریت استرس و کنترل خشم)،آموزش خود مراقبتی به عموم مردم و سفیران سلامت،پیشگیری از خودکشی و آموزشهای روانشناختی و مداخلات تخصصی برای بیماران مبتلا به افسردگی،اضطراب،سایکوز و …از مهمترین اقدامات روانشناسان بالینی در مراکز خدمات جامع سلامت می باشد.

دکتر طباطبائی با تاکید بر حمایت های روانی و اجتماعی در حوادث غیرمترقبه و بلایا به منظورکاهش میزان عوارض روانشناختی ناشی از بروز حوادث غیر مترقبه و بلایا به سانحه اخیر اتش سوزی پیش دبستانی در زاهدان اشاره کرد و افزود: تیم مداخلات روانی ،اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، از ساعات اولیه پس از بحران به بیمارستان و آموزش و پرورش ناحیه مراجعه و اقدام به انجام حمایتهای روانی، اجتماعی در بین والدین و کودکان شاهد حادثه نمودند تا از وخامت و تبعات روانی افراد حادثه دیده کاسته شود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا