تلاش برای برپایی تظاهرات علیه مطهری و اخراج او از مجلس

علی مطهری در گزارشی به شرح برهم زدن نطقش در مجلس درباره حصر موسوی، رهنورد و کروبی پرداخته است. حال برخی در صدد برپایی تظاهرات علیه مطهری و اخراج او از مجلس هستند و برخی دیگر او را درخور کسب نوبل صلح می‌دانند.

در پی تنش در هنگام سخنرانی علی مطهری نماینده تهران، برخی از نمایندگان و چهره‌های اصول‌گرا خواهان اخراج وی از مجلس شدند. خبرگزاری ایلنا در روز سه‌شنبه (۲۳ دی/۱۳ ژانویه) نوشت: «برخی گروه‌های سیاسی درصدد طراحی راهپیمایی پس از اقامه نماز جمعه این هفته در مخالفت با مطهری هستند.»

علی مطهری، نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نوشته‌ای با عنوان “ماجرای نطق من” که امروز در برخی رسانه‌های ایران منتشر شده، درباره سخنرانی ناتمام خود در روز یکشنبه گذشته (۲۱ دی / ۱۱ ژانویه) توضیحاتی داده است. او از جمله نوشته که به نظرش رفتارهای همزمان و مکمل برخی نمایندگان این شائبه را تقویت می‌کند که حمله به او در مجلس با برنامه بوده است.

علی مطهری روز یکشنبه به هنگام سخنرانی در مجلس درباره حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، منتقدان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، با هجوم نمایندگان اصول‌گرا مواجه شد که با شعارهای “مرگ بر ضد ولایت فقیه” و “مرگ بر فتنه‌گر” به وی حمله‌ور شدند. با افزایش تنش جلسه علنی مجلس تعطیل شد.

سپس نماینده ارومیه به خبرگزاری ایلنا گفته بود که مطهری مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه دست چپ آسیب دیده است.

حال مطهری در گزارش خود که متن آن امروز سه‌شنبه (۲۳ دی) در پایگاه خبری-تحلیلی “فرارو” منتشر شده، جزئيات رخداد روز یکشنبه را با ذکر اسامی نمایندگان درگیر در ماجرا آورده است. او نوشته که اسامی نمایندگان را می‌آورد تا “موکلان آنان بدانند به چه کسانی رأی داده‌اند.”

نماینده مردم تهران می‌نویسد که نطق او درباره مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی بوده و در پایان سخنش به موضوع حصر موسوی، رهنورد و کروبیپرداخته، اما “به محض ورود به این مسئله، همزمان از یک طرف حدود پانزده تا بیست نفر از نمایندگان در فاصله یک تا دو متری تریبون شروع به سر و صدا کردند تا صدای من به گوش کسی نرسد و از طرف دیگر آقای ابوترابی رئیس وقت جلسه متأسفانه به جای آنکه این افراد را دعوت به سکوت و نشستن در جای خود بنمایند نطق بنده را قطع و شروع به پاسخ دادن کردند، کاری که تاکنون در مجلس سابقه نداشته است که در میان یک نطق میان دستور، رئیس جلسه شروع به پاسخگویی کند. در واقع ایشان آن افراد را ترغیب و تشویق به ادامه کارشان کردند و در نهایت اعلام تنفس و مجلس را تعطیل کردند”.

مطهری می‌گوید: «این دو رفتار همزمان و مکمل یکدیگر، شائبه طراحی شده بودن این برنامه را به شدت تقویت می‌کند. خصوصا که آنها می‌دانستند در ضمن نطق من پاسخی به جوابیه قوه قضائیه درباره قانونی بودن حصر خانگی خواهد بود.»

مطهری نام نمایندگان را می‌آورد

مطهری سپس از مصباحی مقدم، توکلی، پزشکیان و قاضی‌پور به عنوان نمایندگانی نام می‌برد که با حسن نیت سعی در منصرف کردن وی از ادامه نطق داشته‌اند. وی می‌نویسد که به آن‌ها گفته است: «این که نطق یک نماینده ناتمام بماند چون رئیس جلسه یا عده‌ای از نمایندگان و حتی اکثر نمایندگان نمی‌پسندند، خلاف قانون و بدعت و یک رویه غلط است که فردا به سر دیگران می‌آید. من باید نطقم را تمام کنم.»

نماینده مردم تهران می‌نویسد که حسینی نماینده قصر شیرین، نعیمی نماینده آستارا و اکبری نماینده کرج نیز می‌خواستند او را از نطق منصرف کنند و دست او را می‌کشیدند، اما او آن‌ها را از خود دور کرده است. حسینیان از دور لبخند رضایت می‌زده و رسایی و کوچک‌زاده در جلسه حضور نداشته‌اند.

این در حالی است که امروز سه‌شنبه محمد سعید انصاری، نماینده مردم آبادان، در مصاحبه با روزنامه “انتخاب” گفته است که او کاغذی را دیده که فکر کرده برگه نطق علی مطهری است و آن را مچاله کرده، “چون او سراغ حرف‌هایی رفته که نباید بزند و همه تشکیلات نظام را زیر سؤال برده است”. انصاری همچنین گفته است که مطهری از تریبون پایین نمی‌آمد و مخالفان او را پایین آوردند. به گفته او، “قانون اساسی ایران اجازه نمی‌دهد هر کسی هر چیزی از دهانش درآمد بگوید”.

مطهری نیز در گزارش خود انتقاد می‌کند به اینکه این گروه از نمایندگان نخواسته‌اند “سخن حق به گوش مردم برسد”. او معتقد است که برخی از این مخالفان “برای خودشیرینی و علامت دادن به برخی نهادها دست به این کارها” زده‌اند.

مطهری در نامه خود از برخی نمایندگان چون عابد فتاحی‌نماینده ارومیه، و حسین‌زاده، نماینده نقده، تشکر می‌کند که به گفته او، تلاش کرده بودند از تنش‌ها بکاهند.

“مجلس کنونی استثناست”

علی مطهری در ادامه گزارش خود می‌نویسد که “مجلس آزمون بدی داد و البته این گونه رفتارها دور از ذهن نیست”. او یادآور می‌شود که مجلس کنونی در سال ۱۳۹۰ و پس از جنبش‌های اعتراضی که او از آن به عنوان “فتنه ۸۸” یاد می‌کند، انتخاب شد. به عقیده او، در این مجلس افراد خوش فکر یا رد صلاحیت شدند یا کاندید نشدند و بیشتر یک تیپ خاص وارد مجلس شد.

مطهری مجلس کنونی را استثنا می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که مجالس بعدی چنین نباشد و “دفاع از حقوق ملت را در رأس کار خود قرار دهد”.

او در پایان گزارش خود می‌نویسد که با وجود این، در همین مجلس هم “افراد خوش‌فکر و فهمیده‌ای” هستند که پس از ماجرای یکشنبه نزد او آمده و ابراز تاسف کرده و مواضع او را تایید کرده‌اند.

از درخواست اخراج از مجلس تا اهدای جایزه نوبل

واکنش‌ها در تمجید یا تقبیح علی مطهری ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری ایلنا، برخی گروه‌های سیاسی می‌خواهند پس از نماز جمعه آینده (۲۶ دی / ۱۶ ژانویه) به دلیل نطق مطهری در مجلس درباره رفع حصر از موسوی، رهنورد و کروبی دست به تظاهرات علیه وی بزنند.

DW.DE

واکنش‌ها به “ضرب‌وشتم” علی مطهری در مجلس

تشنج در مجلس هنگام سخنرانی مطهری درباره حصر

حمله همه‌جانبه به علی مطهری در پی دفاع از رهبران جنبش سبز

محسنی اژه‌ای: زمینه فراهم باشد سران فتنه محاکمه می‌شوند

این خبرگزاری همچنین می‌نویسد که عده‌ای نیز درصددند خواستار اخراج مطهری از مجلس بشوند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صفر نعیمی‌رز،سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، بیش از ۵۰ نماینده مجلس طی نامه‌ای به هیأت نظارت بر نمایندگان، از علی مطهری شکایت کرده‌اند. نعیمی‌رز، نماینده مردم آستارا گفته است که با آنکه خود طرف درگیری با علی مطهری است، نامه یاد شده را امضا نکرده است.

تقبیح و شعار علیه علی مطهری در حالی در جریان است که به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی “بهار”، صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در نامه‌ای به سفیر سوئد از وی خواسته علی مطهری را به عنوان یکی از مدافعان حقوق بشر در فهرست جایزه صلح نوبل قرار دهد.

زیباکلام علی مطهری را واجد نامزدی دریافت جایزه نوبل صلح می‌داند و در نامه‌اش خطاب به “پیتر تجلر” چنین استدلال می‌کند: «علی مطهری ظرف پنج سال گذشته همواره در جهت دفاع از حقوق مدنی آقایان میرحسین موسوی، حجت‌الاسلام مهدی کروبی و سرکار بانو زهرا رهنورد در تلاش بوده‌اند. این افراد قریب به پنج سال است که بدون محاکمه در حصر بسر می‌برند و آقای مطهری در تلاش بوده‌اند که دست کم وضعیت آنان از نظر قانونی روشن شود. تلاش مستمر در جهت دفاع از حقوق مدنی محصورین به گمان حقیر، آقای علی مطهری را واجد نامزدی دریافت جایزه صلح نوبل می نماید.»

دبیرکل موقت حزب تازه‌تأسیس اصلاح‌طلب “ندای ایرانیان” نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا از حق علی مطهری برای بیان عقیده خود دفاع کرد. او گفت که حمله‌های “اقلیتی تندرو” در مجلس به علی مطهری تبدیل به تیتر رسانه‌های بین‌المللی و موجب تحقیر مجلس شد.

مجید فراهانی گفت: «براساس اصول متعدد قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس هر شهروند و انسانی حق ابراز نظر و آزادی بیان دارد که این مسئله به خصوص برای نمایندگان مجلس به رسمیت شناخته شده و نماینده‌ای را نمی‌توان به دلیل نطقش مورد بازخواست و پیگیری قضایی قرار داد.»

Publisher: hd

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا