مقایسه بیکاری البرز و سیستان و بلوچستان و “کتمان واقعیت”

به گزارش کمپین فعالین بلوچ محمد جواد کولیوند در گفتگو با ایسنا گفته است: بیکاری یکی از معضلاتی است که مردم و مسئولان را به شدت درگیر کرده است.

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: “نرخ بیکاری‌ البرز از سیستان و بلوچستان بالاتر است”.

وی اما اذعان کرده است که ” البرز واحدهای صنعتی، تولیدی و کشاورزی بسیاری را درخود جای داده است” و این بیکاری “علیرغم وجود” همه این واحدهاست.

از سوی دیگر اما با بررسی استان سیستان و بلوچستان و البرز در میابیم که سیستان و بلوچستان هیچ یک از ده ها و صدها واحد صنعتی موجود در البرز را دارا نیست پس چگونه است که نماینده کرج مدعی بالاتر بودن آمار بیکاری البرز بر سیستان و بلوچستان می شود.

حمید رضا پشنگ نماینده مردم خاش در استان سیستان و بلوچستان پیشتر اعلام کرده بود که بیش از ۷۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان زیر خ فقر زندگی می کنند.

در مورد آمار بیکاری البرز نماینده کرج اعلام کرده که نرخ بیکاری در البرز ۱۱٫۵ درصد اعلام شده است. این در حالی است که نرخ بیکاری استان سیستان و بلوچستان از سوی مسئولان دولتی ۱۱٫۴ درصد اعلام می شود. مساله ای که با توجه به بررسی مقوله های بیکاری، نسبت اشتغال بین استان ها، فقر و امید به زندگی به راحتی می توان دریافت که وضعیت استان سیستان و بلوچستان به مراتب بدتر از البرز است. اما چرا آمار بیکاری ۱۱٫۴ درصد اعلام می شود؟!

استاندار سیستان و بلوچستان در اسفند ماه ۱۳۹۲ اندکی پس از آنکه متصدی استان شد گفت: “نرخ بیکاری اعلام شده در استان با واقعیت جامعه همخوانی ندارد تعاریفی که از اشتغال و بیکاری شده است نوعی کتمان واقعیت است و لذا باید به جای اتکا به آمار و ارقام دلخوش کننده برای حل مشکل اشتغال تدبیر کرد.”

آنچه که استاندار از “کتمان واقعیت” گفته امری است که بیش از پیش نیاز به بررسی و تحقیق صاحب نظران و فعالان استان سیستان و بلوچستان دارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا