توفان شن در سیستان و بلوچستان بلای جان هزاران خانوار

توفان شن در سیستان و بلوچستان مسیرهای ارتباطی را مسدود کرد، ۳۰ خانه مسکونی را مدفون و ادارات را به تعطیلی کشاند. توفان شن که از دو روز پیش شروع شده، بلای جان هزاران خانوار گشته است.

با شروع توفان شن در شهرستان‌های زابل و زهک، نیروهای امدادرسانی استان سیستان و بلوچستان باید به داد ۵۰۰۰ خانوار می‌رسیدند. به مردم هشدار داده شد که از خانه‌های خود خارج نشوند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، خشک‌شدن تالاب هامون سبب شد که طوفان شن با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با گرد و غبار و دانه‌های درشت شن همراه شود.
رسول راشکی، مدیرعامل هلال‌احمر استان سیستان و بلوچستان گفته است که بر اثر نوفان مسیر ارتباطی ۷۸ روستا در منطقه هیرمند مسدود شده است. ادارات شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، نیمروز و هیرمند ظرف دو روز گذشته بر اثر طوفان تعطیل شدند.

سلطان‌علی دهمرده، فرماندار هیرمند، گفته است که شهرستان هیرمند به دلیل واقع شدن در قسمت جنوبی دریاچه هامون، نسبت به سایر مناطق سیستان بیشتر در معرض هجوم شن‌های روان قرار دارد. به گفته‌ی او میزان ذرات معلق در هوا به چند برابر شرایط بحرانی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا بر اثر این توفان روستاهای زیادی در محاصره شن قرار گرفتند و بیش از ۳۰ خانه روستایی در هیرمند زیر شن‌های روان مدفون شد.

به گفته‌ی مسئولان توفان شن با خود بیماری‌های تنفسی زیادی برای مردم منطقه به همراه آورده و بهتر است که مردم در هنگام توفان یا اصلا از خانه خارج نشوند یا از ماسک استفاده کنند. فرماندار هیرمند از توزیع ۴۰ تن مواد غذایی میان مردم منطقه خبر داده است.

بی‌آبی مطلق
آنچه در اخبار جلب توجه می‌کند، طولانی شدن مدت وزیدن طوفان‌های شن در این منطقه است. به گفته‌ی مدیرعامل هلال‌احمر سیستان و بلوچستان، پیش از این توفان‌‌های شن تا اواخر مرداد ماه ادامه داشت، اما اکنون تا میانه شهریور هم ادامه دارد. علت طولانی شدن طوفان‌های شن گسترش خشکسالی و نابودی دریاچه هامون است.

روز ۲۲ تیرماه یعنی همین ۴ روز پیش سعید یوسف‌پور، کارشناس محیط زیست، به خبرگزاری “مهر” گفت که در حال حاضر بحران‌های آبی هم در شمال با ۱۲۰۰ میلیمتر و هم در سیستان با ۵۰ میلیمتر بارندگی سالانه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: تهران در شوک توفان پیش‌بینی نشده

به گفته این کارشناس، خشکسالی سی ساله سریع‌تر و شدیدتر از آنچه تاکنون پیش‌بینی می‌شد روی داده است و با روند موجود ده استان پهناور کشور در مسیر تبدیل به مناطقی کاملا “بی آب” هستند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که نیمی از دشت‌های ایران دچار کم‌آبی مفرط هستند و میزان فرسایش خاک ناشی از بیابان‌زایی به متوسط ۵ تن در هکتار رسیده است. به گفته سعید یوسف‌پور از ۹۰۰ دشت موجود در کشور در حال حاضر ۲۹۵ دشت یعنی نزدیک به نیمی از آنها با کمیابی مفرط دست و پنجه نرم می‌کنند.
ماه گذشته با خوشحالی از “بازگشت زندگی به هامون” خبر داده شد و تصاویر هامونی پرآب در رسانه‌های ایران منتشر شد؛ اما این خوشحالی طولی نکشید چرا که بازگشت آب به هامون تنها به خاطر باز شدن دریچه سد هیرمند و سرازیر شدن ‌آب به هامون بود. هفته گذشته ایرنا از بازگشت خشکسالی به هامون خبر داد.
اکنون با بسته شدن دریچه‌های سد مزبور زندگی هم از هامون گرفته شده و مردم باز درگیر توفان‌های شن هستند. توفان‌هایی که دامنه‌اش به کرمانشاه هم می‌رسد و به تازگی حتی به تهران هم رسید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا