جانباختن تعدادی از زندانیان زندان مرکزی زاهدان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» تعدادی از زندانیان زندان زاهدان به دلیل ابتلاء  به ویروس کرونا در زندان مرکزی زاهدان  جانباختند.

طی هفته های گذشته صدها نفر از زندانیان زندان زاهدان به ویروس کرونا مبتلا شدند که متاسفانه تعدادی از آنها بدلیل عدم انتقال به بیمارستان و عدم رسیدگی های پزشکی و نگهداشتن آنها  در زندان جانباختند.

در حال حاضر زندانیانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند به بند نسوان سابق (قرنطینه جدید ) ،بند قرنطینه و سالن ملاقات منتقل می شوند. زندانیانی که به این محل منتقل می شوند در وضعیت حاد  قرار دارند که اکثرا  در اینجا فوت می کنند. زندانیان بی دفاع از هرگونه درمان محروم هستند.

زندانیانی که وضعیت جسمی حادی ندارند در همان بندهای عمومی در کنار سایر زندانیان  نگهداری می شوند.

در حال حاضر تقریبا  در تمامی بندها  ویروس کرونا شیوع یافته است .

اسامی تعدادی از زندانیانی که در اثر ابتلا به ویروس کرونا جانباخته اند به قرار زیر است :

۱ـ ناصر شاهوزهی  از بند ۳ زندان مرکزی زاهدان

۲ـ حسن ذوقی  ۴۰ ساله از بند ۴ زندان مرکزی زاهدان

۳ـ پوریا سر حدی ۲۰ ساله از بند ۶ زندان مرکزی زاهدان

در حال حاضر چندین برابر ظرفیت سلولها و بندها زندانی جای داده شده. و از امکانات اولیه  مانند مواد شوینده و بهداشتی محروم می باشند . اکثر زندانیان به دلیل سوء تقذیه شدید از مقاومت بدنی کافی  نیز برخوردار نیستند .

زندانیان مبتلا به ویروس کرونا که در وضعیت حاد جسمی هستند  بجای انتقال به بیمارستانهای خارج از زندان و مورد درمان قرار گرفتن، به بند های  قرنطینه و سالن ملاقات زندان مرکزی زاهدان منتقل می شوند و عملا قصد حذف فیزیکی آنها را دارند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به شیوع گسترده ویروس کرونا در میان زندانیان که تا به حال منجر به مرگ تعداد زیادی از زندانیان شده است شدیدا ابراز نگرانی می کند. در حال حاضر جان بیش از ۵۵۰۰ زندانی سیاسی و عادی در زندان مرکزی  زاهدان در معرض خطر جدی قرار دارد .لذا ما  خواهان دخالت سازمان بهداشت جهانی و سایر مراجع حقوق بشری بین المللی برای نجات جان زندانیان در ایران هستیم.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

۰۶ شهریور ۱۳۹۹ برابر با ۲۶ اوت ۲۰۲۰

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا