جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر به مولوی عبدالحمید تعلق گرفت

جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر به مولوی عبدالحمید تعلق گرفت

جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر به مولوی عبدالحمید تعلق گرفت

 

کانون مدافعان حقوق بشر، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان را، به عنوان “تلاشگر حقوق بشر” سال ۱۳۹۳ انتخاب کرد.
سایت کانون مدافعان حقوق بشر امروز سه شنبه دوم دی (۲۳ سپتامبر) اعلام کرد که این جایزه به علت “تلاش های بی وقفه و پیگیرانه مولوی عبدالحمید در سال‌های گذشته برای برقراری روابط آشتی جویانه بین اقوام و گرایش‌های مختلف مذهبی در استان سیستان و بلوچستان” به این روحانی تعلق گرفته است.
کانون مدافعان حقوق بشر که در سال ۱۳۸۰ توسط شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و همکارانش تاسیس شد، از سال ۱۳۸۶ اعطای جایزه “تلاشگر حقوق بشر” را آغاز کرده است. این جایزه تاکنون، به آیت الله حسینعلی منتظری، عزت الله سحابی، عباس امیر انتظام، محمد ملکی و تقی رحمانی اهدا شده است.
این تشکل مدافع حقوق بشر، در بیانیه ای به مناسبت اهدای جایزه خود، از مولوی عبدالحمید به خاطر “الگوسازی مناسب از زیست مسالمت آمیز توأم با فعالیت علنی و شفاف” تقدیر کرده است.
در ادامه بیانیه آمده است: “مولوی عبدالحمید همچنین با کمک و یاری رسانی به نهادهای مردمی و فعالیت های مدنی در حوزه های مختلف مانند بهداشت و سلامت تا مسائل مربوط به زنان سرپرست خانوار و حتی پرونده های قضایی اهالی منطقه و در گیری‌های قومی در استان سیستان و بلوچستان به سهم خود، تلاشی مؤثر و ماندگار در گسترش کار مدنی و شکل گیری نهادهای مردمی داشته است.”
کانون مدافعان حقوق بشر از سوی دیگر تلاش های امام جمعه اهل سنت زاهدان در جهت “تحقق حقوق اساسی و بنیادین مردم که در قانون اساسی تصریح شده و همچنین حفظ کرامت والای انسان” را ارزشمند دانسته است.
این تشکل مدافع حقوق بشر در بخش دیگری از بیانیه خود، به یادآوری فشارهایی پرداخته که در سال های اخیر از سوی برخی دستگاه های حکومتی بر مولوی عبدالحمید و نزدیکان او وارد شده است.
بیانیه به عنوان نمونه، به “بازداشت اعضای خانواده آقایان محمد اسماعیل ملازهی و عبدالعلیم شه بخش که ماه‌ها در سلول‌های انفرادی طویل المدت نگهداری شده و سپس به شهرستان‌های دور تبعید شده اند و همچنین بازداشت مولوی احمد نارویی و مولوی عبدالفتی بدری از همکاران نزدیک ایشان و ممنوع الخروج شدن اعضای خانواده و پسرانشان در سال‌های اخیر” اشاره کرده است.
کانون مدافعان حقوق بشر افزوده است که چنین فشارهایی، مولوی عبدالحمید را از “پی‌گیری و تلاش مسالمت جویانه برای احقاق حقوق انسانی” باز نداشته، و برای آزادی سربازان گروگان گرفته شده ایرانی، با موفقیت تلاش کرده است.
در ماه بهمن سال گذشته، افراد مسلح گروه جیش العدل پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان ربودند که به دنبال آن، مولوی عبدالحمید، برای آزادی گروگان های ایرانی به میانجیگری پرداخت.
در نتیجه تلاش های انجام شده برای آزادی سربازان ایرانی، پس از گذشت حدود دو ماه از گروگان گیری، چهار تن از آنان آزاد شدند، هرچند که در مورد سرنوشت مرزبان دیگر اطلاعات متفاوتی منتشر شده است.
در پی آزادی گروگان ها، حسن روحانی رئیس جمهور ایران از کمک مردم و رهبران محلی استان سیستان و بلوچستان برای آزادی مرزبانان ایرانی تشکر کرد.
جایزه “تلاشگر حقوق بشر”، که شکل منشور حقوق بشر کورش را دارد، توسط نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر به مولوی عبدالحمید داده شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا