حزب مردم بلوچستان روز جهانی پناهندگان را گرامی می‌دارد

سازمان ملل متحد در چهارم دسامبر  سال ۲۰۰۰ میلادی بیستم ژوئن هر سال را روز جهانی پناهندگان اعلام نموده است.

از نخستین روزهای استقرار جمهوری اسلامی ایران و اعمال سیاست‌های ظالمانه‌اش در خصوص ملت‌هایی چون بلوچ، کرد، عرب… و دیگر شهروندان دگراندیش، کشور شاهد آوارگی خیل عظیمی از ساکنانش بوده است. تعداد چشمگیری از نیروهای سیاسی مخالف با ایده‌ی تمامیت‌خواهی رژیم بر خلاف میل باطنی و صرفا به منظور نجات جان خویش مجبور به ترک کشور و پناهندگی در کشورهای غربی شدند و  آن‌هایی که دل به ترک وطن نسپردند با احکام مرگ و حبس‌های طولانی مدت مواجه شدند.

اعدام‌های گسترده‌ی دهه‌ی ۶۰ با حکم “هیئت مرگ” منصوب خمینی که رییس جمهور انتصابی چند روز پیش خامنه‌ای، ابراهیم رییسی هم از اعضای آن بود، موید خونخواری و دهشت‌افکنی رژیم ولایت فقیه است. در این میان بلوچستان هم از این قائده مستثنی نبوده است: تعداد زیادی از شهروندان بلوچ در جریان یورش نیروهای نظامی وفادار به رژیم، با هدف “پاکسازی” مجبور به ترک خانه و کاشانه‌ی خود و پناه بردن به کشورهای همسایه شدند، که تعدادی از آن‌ها در کشورهای هم‌مرز به دستور رژیم و توسط گروه‌های مافیایی ترور شدند و آن‌هایی که از شانس زندگی برخوردار بودند، توانستند با تسهیل کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، به کشورهای غربی پناهنده شوند. آوارگی مردم بلوچ به سال‌های آغازین جمهوری اسلامی محدود نشده و کماکان ادامه دارد.

رژیم جمهوری اسلامی پای را از مرزهای سیاسی خود فراتر گذاشته و ضمن تشدید فضای رعب و وحشت و کشتار در کشور، با اعمال سیاست‌های مخرب و جنگ‌افروزانه‌ی خود در منطقه باعث کشته ‌شدن صدها هزار نفر و بی‌جاشدگی و پناهندگی میلیون‌ها انسان شده است. سوریه، عراق، یمن و افغانستان نمونه‌های بارز این سیاست رژیم هستند.

قوانین ناعادلانه‌ی حاکم بر کشور نسبت به ملل تحت ستم و  اقلیت‌های دینی‌ای مانند بهایی‌ها، نوکیشان مسیحی، دراویش… و نویسندگان و کنشگران سیاسی – اجتماعی منتقد که در موارد چشمگیری منجر به زندانی، شکنجه، اعدام و تعقیب آن‌ها شده است، به حجم افرادی که متقاضی پناهندگی در کشورهای دیگر شده‌اند، افزوده است.

رژیم جمهوری اسلامی ایران حتی در چند سال گذشته، به حذف فیزیکی تعدادی از پناهندگان ساکن کشورهای غربی از طریق ترور، ربایش و اعدام اقدم نموده، که می‌توان به عنوان نمونه از روح الله زم، خبرنگار مخالف رژیم که در کشور فرانسه پناهنده بود، نام برد.

حزب مردم بلوچستان به مناسبت روز جهانی پناهندگان، قانون اساسی سراسر تبعیض جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعمال غیرانسانی و ظالمانه‌ی آن را در داخل و خارج از ایران محکوم نموده و از جهان آزاد می‌خواهد، در مبارزات مردم ایران بر علیه این رژیم در کنار آن‌ها ایستاده و در جهت تشکیل دولتی دموکراتیک و سکولار، که تضمین کننده‌ی حقوق برابر و انسانی همه‌ی ملل ساکن در آن باشد، به آن‌ها کمک نماید.

حزب مردم بلوچستان

۲۰ ژوئن ۲۰۲۱

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا