خامنه‌ای: سیاست ما در برابر دولت مستکبر آمریکا تغییری نخواهد کرد

رهبر جمهوری اسلامی ایران مذاکره هسته‌ای با آمریکا را موردی “استثنایی” و بر اساس “مصلحت”خواند. وی تصریح کرد که تهدید‌های غرب مانعی برای تولید تسلیحات هسته‌ای نیست، بلکه تنها مانعی “شرعی” در این رابطه وجود دارد.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نماز عید فطر ضمن تشکر از هیئت ایرانی در مذاکرات اتمی تصریح کرد که “جمهوری اسلامی هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمن نخواهد شد.”
خامنه‌ای افزود: «چه این متن تصویب بشود و چه نشود ما از حمایت دوستان‌مان در منطقه دست برنخواهیم داشت. »
برخی کشورهای غربی و عربی ایران را متهم می‌کنند که با حمایت از گروه‌های شیعه و تندرو در امور داخلی کشورهایی هم‌چون یمن، سوریه، عراق و لبنان دخالت می‌کند.
ابراز این سخنان هم‌زمان با تلاش‌های مقامات آمریکایی برای توضیح پیامدهای توافق هسته‌ای به متحدان منطقه‌ای واشنگتن صورت گرفته است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ۱۶ ژوئیه در دیدار با عادل جبیر، همتای سعودی خود گفت: «ما امیدواریم ایران از توافق به دست‌آمده برای ارتقای وضعیت اقتصادی کشور و وضعیت مردم ایران و نه برای ماجراجویی در منطقه بهره ببرد.»
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری “العربیه” تصریح کرد که امضای توافق هسته‌ای با ایران به “معنای اتحاد با جمهوری اسلامی نیست.”
“ایران تسلیم نخواهد شد”
خامنه‌ای خطاب به “دشمنان” گفت: «باید تسلیم شدن ایران را به خواب ببینید.» به گفته رهبر جمهوری اسلامی، ایران “روز به روز قویتر می‌شود.”
خامنه‌ای اظهارات مقامات غربی را “رجزخوانی” نامید و گفت: «مسئولین آمریکایی مشغول رجزخوانی‌اند. می‌گویند ما ایران را سر میز مذاکره نشاندیم، تسلیم کردیم، مانع از سلاح هسته‌ای ایران شدیم! حقیقت قضیه چیز دیگری است.»
به گفته ناظران سیاسی، تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی سرانجام ایران را برای حل نهایی مناقشه هسته‌ای مجبور به مصالحه با جامعه بین‌المللی کرد. ایران در سال‌های گذشته با تورم، بیکاری، خشکسالی، فساد مالی و انزوای سیاسی مواجه بوده است.
عدم تغییر سیاست ایران در قبال آمریکا
رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر قابلیت‌های دفاعی و امنیتی ایران تصریح کرد که سیاست جمهوری اسلامی در قبال “دولت مستکبر آمریکا” تغییر نخواهد کرد.
وی اشاره کرد که ایران مایل به مذاکره با آمریکا در مورد مسائل جهانی و منطقه‌ای نیست و مذاکرات هسته‌ای از “موارد استثنایی” است و بر اساس “مصلحت” صورت گرفته است.
به گفته خامنه‌ای سیاست جمهوری اسلامی با سیاست‌های آمریکا در منطقه “۱۸۰ درجه” اختلاف دارد. وی به طور مشخص به یکی از این اختلافات اشاره کرد و گفت: «آمریکایی‌ها حزب‌الله و مقاومت لبنان را که فداکارترین نیروهای دفاع ملی در یک کشورند متهم به تروریسم می‌کنند آن وقت در مقابل، دولت تروریستی صهیونیستی کودک‌کش را مورد حمایت خود قرار داده‌اند. با این چنین سیاستی چگونه می‌شود معامله و مذاکره کرد و به توافق رسید؟»
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با روزنامه بریتانیایی گاردین در روزهای گذشته گفته بود که مذاکره با آمریکا “تابوشکنی” است و توافق اتمی می‌تواند تاثیری مثبتی بر افکار عمومی ایران داشته باشد. وی حتی بازگشایی سفارت آمریکا در تهران را “غیرممکن” ندانست.
اما رهبر جمهوری اسلامی پیرامون مناسبات با آمریکا تصریح کرد که ۵ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز در صدد تسلیم ایران بر آمدند، اما “یا مردند یا در تاریخ گم شدند. شما هم این آرزو را هرگز به‌دست نخواهید آورد که ایران اسلامی را تسلیم کنید.”
خامنه‌ای در ارزیابی از توافق هسته‌ای تصریح کرد که کشورهای غربی در پی ایجاد مانع برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بودند، اما “با این حال صنعت هسته‌ای ایران ادامه” خواهد یافت.
رهبر جمهوری اسلامی در بخشی از سخنان خود به اظهارات جدید باراک اوباما، رئیس جمهور ‌آمریکا اشاره و تصریح کرد که ایران خواهان جنگ نیست، اما اگر جنگی رخ دهد “آن کسی که سرشکسته خواهد شد، آمریکای متجاوز و جنایتکار است.”
در مراسم نماز عید فطر، برخی مسئولان هم‌چون حسن روحانی، اکبر هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی، علی جنتی، حسن خمینی و صادق لاریجانی نیز حضور داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا