درخواست آمریکا برای بازرسی هسته ای از مراکز نظامی ایران

نیکی هیلی نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، خواستار بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز نظامی ایران شد.

نیکی هیلی نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، خواستار بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز نظامی ایران شد.

هیلی سه‌شنبه 22 اوت یک روز پیش از دیدارش با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که روز چهارشنبه در وین در دیدار با مقام‌های آژانس، این خواسته را مطرح خواهد کرد.

هیلی افزود که قصد دارد در دیدار با مقام‌های آژانس انرژی اتمی از آنها بپرسد که آیا طرحی برای بازرسی از اماکن نظامی ایران به منظور تایید پای بندی ایران به توافق هسته ای از سوی این نهاد وجود دارد یا نه. تهران پیش از این بارها مخالفت صریح خود را با چنین درخواستی مطرح کرده بود.

به نظر می رسد این درخواست هیلی در راستای وعده «بازنگری دولت آمریکا در توافق هسته‌ای» مطرح کی‌شود که از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده و جمعی از مقامات ارشد کابینه او مطرح شده است.

با این حال هیلی روز سه شنبه در اظهارات خود تاکید کرد دونالد ترامپ هنوز به تصمیمی مشخص درباره توافق هسته‌ای با ایرن نرسیده است.

او با رد برخی گمانه‌زنی‌ها درباره لغو توافق هسته‌ای از سوی آمریکا گفت: «ما هنوز به تصمیمی نرسیده ایم و رییس جمهور به تصمیمی در این باره نرسیده است».

او افزود: «آنچه ما در حال حاضر به دنبال آن هستیم کسب بیشترین میزان اطلاعات در این باره (توافق هسته‌ای) است». هیلی با بیان این‌که ایران کشور قابل اعتمادی نیست، افزود: « ما حتی یک دلیل هم برای اینکه به ایران اعتماد داشته باشیم، نداریم.

بنابراین از نظر من رییس جمهور دلایل زیادی دارد تا به اقدامات ایران به دیده تردید بنگرد». او تاکید کرد: «اگر به رفتار گذشته نگاه کنیم می بینیم که ایران در مراکز نظامی و دانشگاهی و تحقیقاتی خود اقدامات مخفیانه و کارهایی از این دست انجام داده است».

تهدید ایران به از سرگیری غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا سخنان نمانیده آمریکا در سازمان ملل متحد در حالی ایراد می‌شود که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با هشدار نسبت به آن‌چه نقض توافق هسته‌ای از سوی ایالات متحده نامید، تهدید به از سرگیری غنی سازی اورانیوم کرد.

صالحی سه‌شنبه 22 اوت در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بر افزایش توانایی‌های اتمی ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای با گروه 1+5 تاکید کرد و گفت: «اگر اراده کنیم در فردو حداکثر تا پنج روز می توانیم غنی سازی 20 درصدی را آغاز کنیم و این خیلی معنی دارد. این اقدام از نظر فنی و حرفه‌ای پیام های گوناگون دارد و طرف مقابل پیام آن را می فهمد».

ژوئیه سال 2015، ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) به توافقی دست یافتند که بر پایه آن، در برابر محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو می‌شود.

برپایه، این توافق که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم نامیده می‌شود و از ژوئیه 2016 اجرایی شد، ایران غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا را متوقف کرده و نیروگاه تولید آب سنگین اراک، تغییر کاربری می‌دهد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا