دلایل ازدواج‌ زودرس دختران در بلوچستان ✍شیوا نظرزایی

 

بلوچستان و سیستان یکی از استان هایی هست که بیشتر آمار ازدواج در سنین پایین را به خود اختصاص داده و متأسفانه بیشترین ازدواج ها در مناطق جنوبی این استان اتفاق می افتد.

این نوع ازدواج ها بیشتر برای دختران کم سن و سال اتفاق می افتد تا پسران. در این میان اگر ازدواج زودرس برای پسران صورت گیرد از طرف خانواده ها حمایت مالی می شوند و کمتر به مشکل روبرو می شوند، اما آمار ها نشان می دهد دختران با مشکلات بیشتری مواجهند.

مطابق با آمار اخیر منتشر شده از سوی مرکز آمار که مربوط به بهار سال جاری است، تعداد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار ۱۴۰۰ با حدود ۳۲ درصد رشد در قیاس با آمار مشابه خود در بهار سال گذشته به ۹۷۵۳ ازدواج رسیده و از سوی دیگر این آمار فصلی ازدواج برای این بازه سنی از دختران با توجه به آمارهای مشابه فصلی طی دو سال اخیر بالاترین تعداد را نشان می‌دهد.

اشاره به دامنه سنی ازدواج دخترا در سنین پایین، در این قبیل ازدواج های سن دختران اغلب بین ۱۲ تا ۱۳ سال است و بیشتر به عقد مردان مسن ک دارای چند همسر هستند در می آیند ک خود دلایل متفاوتی دارد.

یکی از دلایل این ازدواج اسم و رسم قبیله ای و خانوادگی داماد یعنی پیر مرد قبیله است که خانواده دختر برای نزدیک کردن خود به افراد متمول قبیله راضی به عقد دختر خود با افراد مسن می شوند.

یکی دیگر از دلایل ازدواج زودرس در بلوچستان و سیستان، تعداد فرزندان ، بیکاری پدر خانواده، همچنین اعتیاد و نداشتن شغل مناسب یکی از دلایل ازدواج این دختران است.

عوارض این نوع ازدواج ها در سنین کم باعث مشکلات روحی و روانی، سرخوردگی و خودکشی بین این دختران جوان است البته خودکشی خیلی کم صورت می گیرد چرا که مردم از اعتقادات مذهبی قوی بر برخوردارند.

این قشر زنان جوان حتی اقدام به طلاق هم نمی کنند چونکه طلاق در بین مردم این استان ب دلیل سنتی و مذهبی بودنشان عمل زشت و نا پسند تلقی می شود.

امروزه از تعداد این قبیل ازدواج ها به دلیل افزایش سطح آگاهی و سواد در افراد کاهش یافته ولی هنوز به طور کامل از بین نرفته و متأسفانه هنوز ما شاهد این معضل اجتماعی هستیم که امید‌وارم با فرهنگ سازی مناسب شاهد کاهش این آسیب اجتماعی در بین خانواده ها باشیم.

کانال تلگرام بلوچ ورنا
https://t.me/Baloch_varna

آدرس اینستاگرام بلوچ ورنا
https://instagram.com/baloch_varna_?utm_medium=copy_link

#سازمانجوانانمردمبلوچستان #بلوچستاناستمانۓورنارم #کودکانبلوچ #محرومیت #بلوچستان #کودکهمسری
https://www.instagram.com/p/CWq3Ftuge0L/?utm_medium=share_sheet

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا