رشد نگرانی در بین ایرانیان ناراضی اهل سنت

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز در مقاله ای به قلم نجمه برزگمهر که از سنندج در استان کردستان ایران گزارش شده، نوشته که روحانیون اهل سنت ساکن استان کردستان از اینکه امامان مساجدشان توسط مقامات شیعه در تهران بر گزیده می شوند ناراضی اند، و آن را نشانه ای از دخالت دولت در اداره مدارس مذهبیشان تلقی می کنند.

گرچه قانون اساسی ایران برای جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری اهل سنت ، آزادی و فرصتهای مساوی شغلی را تضیمن کرده، اما آنها بخاطر مذهبشان از برخی حقوق شهروندی کماکان محروم هستند، مانند نبود مسجد اهل سنت در پایتخت ایران و الزام پیروی از تقویم شیعه که برگزاری برخی از مراسم مذهبی را دشوار می کند.

و این مسائل، نگرانی از افتادن آنان به دام گروههای افراطی مانند دولت خود خوانده اسلامی در عراق و شام،داعش، را، که خواستار «کشتن شیعیان کافر» هستند، دو چندان کرده است. اگر چه اهل تسنن در ایران اقلیتی میانه رو محسوب می شود، اما هر نارضایتی ممکن است بستری برای رشد و نمو اندیشه های افراطی باشد.

هم مرز بودن ایران و عراق، نفوذ مبلغان گروه افراطی داعش به ایران را بیش از پیش مهم کرده است.

اما برخی از روحانیون اهل سنت، می گویند به رغم تبعیض علیه آنها در ایران، داعش در بین ایرانیان اهل سنت ریشه و پایه ندارد. به گفته این گروه حدود ۲۵۰ مسجد اهل سنت در استان کردستان فعال هستند، و این مساله جای نگرانی ندارد.

اما آنان هشدار می دهند که داعش از بطن بی عدالتی به دنیا آمد و هر جاییکه بی داد وجود داشته باشد احتمال شورش و طغیان است.

با اینکه عمده ایرانیان اهل سنت، منش میانه ای دارند، اما برخی از این اقلیت در استان جنوب شرقی سیستان و بلوچستان، برداشت محافظه کارانه تر مانند اهل سنت سلفی در عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی دارند.

به گفته برخی از کارشناسان، این گروه اگر چه در اقلیت قرار دارند اما حتی یک بمب گذار انتحاری موجبات بی ثباتی در هر شهری را به دنبال خواهد داشت.

به نوشته نویسنده این مقاله: مقامات تهران، کارزار اهل سنت برای حقوق بیشتر را تحمل نمی کنند، و حدود ۱۰۰ تن از اهل سنت در زندانهای ایران محبوس هستند که نیمی از آنها محکوم به مرگ شده اند، وحتی دولت حسن روحانی؛ به رغم قول گشایش بیشتر، نتوانسته استانداری اهل سنت برای کردستان تعیین کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا