رنج فاقدین شناسنامه در بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان محروم ترین استان ایران است، این محرومیت برای فاقدین شناسنامه چند برابر است.
فرزندانشتن شناسنامه ندارند و از مدرسه محروم‌اند، از یارانه محروم‌اند، از سهمیه نفت در زمستان محروم‌اند. یکی از فاقدین شناسنامه می‌گوید: “خدا می‌داند فقیریم، شوهرم از اساس شناسنامه نداشته، همیشه ثبت احوال می‌رویم، فرمانداری خیلی التماس کردم، حتی گریه کردم که به بچه‌های من شناسنامه بدهید که از مدرسه محروم‌اند. نه فرمانداری جواب درستی داد و نه ثبت‌احوال، ثبت‌احوال اصلاً قبول نمی‌کند. می‌گوید با چه مدرکی به شما شناسنامه بدهیم.”
استان سیستان و بلوچستان از محروم‌ترین مناطق ایران است و اگر شناسنامه نداشته باشی از همه‌ی حقوق خود از جمله حق بیمه، حق تحصیل، حساب بانکی، انشعاب آب، برق و تلفن، یارانه، زایمان طبیعی در بیمارستان، دریافت گواهینامه رانندگی، دریافت سوخت در زمستان، ثبت تولد، ازدواج و طلاق محروم می‌شوید.

افراد فاقد شناسنامه برای اثبات هویت خود باید به شورای شهر یا روستا، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، پلیس و ارگان‌های تابعه مراجعه کند و بعد از طی مراحل اداری مختلف باید آزمایش «دی. اِن. اِی» بدهند که با توجه به فقر و عدم توانایی پرداخت هزینه سنگین آزمایش ژنتیکی و هزینه‌ها سفر و اقامت چند روزه در تهران برای انجام این آزمایش، همچنان بی‌هویت باقی می‌مانند و از همه‌ی حقوق محروم هستند.

برای درک مشکلات این افراد ویدیو های ذیل را تماشا کنید:

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنچم

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا