فرانسه و عربستان: توافق با ایران نباید منطقه را بی ثبات کند

رهبران فرانسه و عربستان سعودی در بیانیه ای در آستانه نشست شورای همکاری خلیج فارس، گفته اند که هر گونه توافق آینده با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور نباید باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه شود و همسایگان ایران را تهدید کند.
بی بی سی ـ عربستان سعودی از فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه دعوت کرده است برای بحث درباره مسائل منطقه روز سه شنبه در نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض شرکت کند.

آقای اولاند و ملک سلمان پادشاه عربستان روز دوشنبه پیش از نشست سران با هم دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز آنها پس از این دیدار گفتند:‌ “فرانسه و عربستان سعودی بر ضروری بودن رسیدن به توافقی قوی بنیاد، ماندگار، قابل تصدیق، بدون ایراد و الزام آور با ایران تاکید کردند.”

آنها نوشتند: “این موافقتنامه نباید امنیت و ثبات منطقه را به خطر اندازد یا امنیت ثبات همسایگان ایران را به خطر اندازد.”

گفته می شود که کشورهای عربی با بدبینی به روند مذاکرات جاری با ایران می نگرند و بر تلاش خود برای خریدار سلاح های بیشتر افزوده اند. آقای اولاند پیشتر برای امضای قرارداد فروش ۲۴ جنگنده رافال به قطر به این کشور رفته بود.

با بالا گرفتن تنش ها در منطقه بر سر بحران یمن،‌ مقام های آمریکایی می گویند که نمی توان تاثیر بالقوه تحولات ژئوپولیتیک بر روند مذاکرات با ایران را نادیده گرفت.

وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا هفته پیش گفت: “… حوادث زیادی درحال روی دادن در جهان است، و این رویدادها می تواند موافقتنامه را از خط خارج کند.”

گروه پنج به علاوه یک (اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) در کنار نمایندگان اتحادیه اروپا مشغول مذاکره با ایران برای رسیدن به یک توافق جامع با تکیه بر تفاهم نامه اخیر لوزان هستند.

براساس این تفاهم نامه ایران به طور اصولی با کاهش فعالیت های اتمی اش برای حداقل ده سال موافقت کرده و در مقابل غرب اقدام به لغو تحریم های مربوط به برنامه اتمی خواهد کرد.

ایران امیدوار است که این توافق به افزایش سرمایه گذاری خارجی منجر شود.

عباس شعری مقدم معاون وزارت نفت ایران روز دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت که یک هیات آمریکایی این هفته برای بررسی فرصت های سرمایه گذاری در بخش انرژی در صورت رفع تحریم ها به ایران سفر خواهد کرد.

اما او جزئیات بیشتری از این سفر ارائه نکرد.

اما جف راتکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات آقای مقدم گفت: “ما هم این خبرها را دیده ایم، و با دیدن این گزارش ها من می گویم که حتی یک شرکت یا فرد هم در این گزارش ها معرفی نشده. بنابراین تصدیق اینکه آیا این گزارش ها دقیق باشد دشوار است.”

او اضافه کرد:‌ “ما همچنین صریحا گفته ایم که درهای ایران (از لحاظ تحریم ها) هنوز برای معامله باز نیست، و اگر هر گونه فعالیت قابل تحریم در جریان باشد، در آن صورت همانطور که مکررا گفته ایم، علیه آن اقدام خواهیم کرد.”

دو روزنامه نیویورک تایمز و فایننشال تایمز، اخیرا از سفر یک گروه از سرمایه‌گذاران آمریکایی به ایران خبر داده بودند.
‘عجیب نیست’

همزمان عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران که در نیویورک به سر می برد در گفتگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی از پیشرفت آهسته در روند نگارش پیس نویس توافق در این شهر سخن گفته است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، یک روز پیشتر گفته بود که بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران در صورت رسیدن به توافق نهایی، نامحدود و همیشگی خواهد بود.

آقای عراقچی در واکنش به این اظهارات گفت: “فکر نمی کنم خیلی‌ چیز عجیب و غریبی باشد، این یکی‌ از اصول اولیه ان پی‌ تی‌ است و کشورهایی که به ان پی‌ تی‌ ملحق و بر اساس آن، از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برخوردار می شوند، فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز خود را دنبال می کنند و در مقابل بازرسی‌های آژانس و اعتمادسازی به آژانس را می‌پذیرند.”

او اضافه کرد: “اینکه نظارت هایی وجود داشته باشد که از صلح آمیز بودن این برنامه‌ها اطمینان حاصل شود، یکی‌ از اصول اولیه ان پی‌ تی‌ است و ما سالهاست که به ان پی‌ تی‌ پیوسته ایم و براساس آن، یک موفقتنامه پادمان میان ایران و آژانس امضا شده که دائمی است و این چیز عجیب و غریبی نیست.”

آقای کری به شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل گفته بود: “ما هر روز در آنجا بازرس خواهیم داشت. این مسئله به ده سال ختم نمی‌شود. همیشگی خواهد بود.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا